Akvarell-Tips!
Jag skulle vilja ha tips på olika arbetssätt med akvarell.
Jag tycker akvarell är riktigt svårt, och jag får bara inte till den där naturliga akvarellkänslan. Det blir alltid för arbetat.
Så tips på hur man får den där levande akvarellkänslan i ett motiv önskas
Jag målar alltid motiv med bakgrund och karaktär, och ofta med en del detaljer i bilden. Jag skulle vilja lära mig att kunna blanda den blurriga akvarelltekniken med de lite skarpare linjerna. Det är så otroligt fint.

Jag blev insprerad och fick bra tips från en konstnär Lars Lerin. (ska prova den inspirationen också) Han målar akvarell - väldigt stora ytor och inte så mycket "plotter" utan har fokuserat på det allra viktigaste. Kontraster och linjer, färger med luft mellan. Finns en del om man googlar.
okej, det får jag söka efter! Stora odetaljerade ytor är också väldigt bra att kunna även om man gillar att måla detaljerat.
Finns det maskeringsvätska att köpa apropå akvarell? Jag fick nys om att det finns något sådant. Det fungerar som den gula tejpen, men i flytande form. Alltså man kan täcka partier man inte vill ska bli färgade om man tex målar med akvarell. Sådant hade inte alls vart dumt att ha.