Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etiketterallmänna-diskussioner-som-berör-konstenförsäljning-av-konstutställningar
Läst 132 ggr
Dellan123
2025-04-07 09:34
3

Hjälp med prissättning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej på er!

Jag ska ställa ut för första och tycker det är supersvårt att sätta pris på mina målningar.

Jag har fått tips om vissa sajter och formler som finns, men känner att det blir att ta för mycket betalt, som den nybörjare jag trots allt är… Timpris funkar inte heller bra för mig.

Lägger upp ett par bilder på mina verk. De jag ska ställa ut är 40x50 cm (inkl ram). Vad ska jag sätta för pris?! Vad hade ni satt? Vad hade ni betalat (förutsatt att ni gillat tavlan givetvis)?

Tacksam för alla tips och tankar!

Vänligen Dellan

snowy00
2025-04-07 11:17
1

Hej!

Jag ska, precis som du, ganska snart ställa ut för första gången (men fotografier, inte målningar). Har också funderat på priset på mina fototavlor… Själv har jag tänkt lite på tillverkskostnaden, och sedan lägga till lite på det. Exempelvis kostade det ca 399 kr att printa en canvastavla. Sen om jag lägger på lite på det för själva bilden, och för arbetet landar jag kanske på 550 kr? Eller nåt sånt.

Men har inte kollat nå guider, och formler. Det är bara min första tanke på prissättning. Jag ser det mest som en bonus om någon vill köpa en av tavlorna, och hänga på sin vägg. Därför vill jag inte ta överpris. Men priset får ju gärna täcka tillverkningskostnaden, sen lite extra, nästan en "symbolisk summa".

Det är ju vackra tavlor du målat. Men jag har svårt att tipsa om ett exakt pris för just dem, det måste du nog känna själv… Beroende på hur mycket du vill "tjäna" på konsten, om du mest ställer ut för att det är kul för dig, eller om du t ex gärna vill leva på att sälja tavlor, osv, mm.

Bara lite av mina tankar. Jag är långt ifrån erfaren av att sälja konst, eller liknande.

Dellan123
2025-04-07 11:22
1

#1: Åh, men tack så mycket för svar och tack för dina snälla ord om mina målningar! (Och vad kul att du ska ställa ut :))

Jag har tänkt lite som du och landar runt 500 kr. Men så säger vissa att jag borde ta tre ggr så mycket! Så undrar då om jag lagt mig för lågt och borde hamna någonstans mittemellan…

Såååå svårt! (Men givetvis ett angenämt problem ändå på något vis…).

snowy00
2025-04-07 11:48
2

#2:

Ja, det är ju svårt det där. Jag tar säkert för lågt också, men ser hellre att någon köper en tavla, vilket ju bara är kul för mig, än att de blir avskrämda av priset. Men jag ska fundera mer på mitt pris också, så kanske landar det någon annanstans i slutändan.😊

Sindri
2025-04-07 15:50
3

Det finns en grupp på FB som heter Svenska Konstnärer, där är det många som frågar om priser och ger förslag. Kanske ni kan få lite vägledning där.

snowy00
2025-04-08 17:47
0

#4:

Det är ett bra tips. Men själv har jag inget personligt FB-konto. Kanske TS kan använda sig av ditt tips iaf.