Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2924 ggr
[Sara FE]
0

Rapporteringstråd

Jag ska äntligen ha min första utställning, 24 juli - 3 september. Jag har haft kontraktet snart ett halvår, och hade tänkt att jag skulle fokusera helt på konsten under semestern, så att jag kunde få fram en mängd nya, opublicerade verk under de tre semesterveckorna. I morgon är sista dagen, och det enda jag har åstadkommit är två teckningar vilka båda rivits sönder. Den första blev riktigt ful, den andra fick på något sätt fläckar på sig och jag blev frustrerad. Men den främsta anledningen till att jag inte har producerat något bra är att jag helt enkelt har gjort annat istället för att teckna eller måla. Så fort jag ska sätta mig kommer jag på något annat som "måste" göras först. Till exempel surfa, lösa korsord eller titta på True Blood. Det känns som om det sitter en mur i vägen mellan mig och kreativiteten. Den finns där, men är svår att nå.

Jag har visserligen teckningar och målningar så det räcker och blir över sedan tidigare, men jag ville ju skapa nytt, och bättre. Har prestationsångest så det heter duga och känner mig ganska misslyckad eftersom jag inte har kunnat följa planerna.

Anledningen till att jag gnäller av mig här är för att jag behöver ta mig i kragen och börja måla. På det här sättet kan jag redovisa mina framsteg för någon annan, och då håller jag mig förhoppningsvis vid ritbordet istället för att försvinna iväg med något annat tjafs.

Jag har nu tre veckor på mig att skapa, och ska löpande rapportera hur det går. Tips för målinriktat fokus samt pepp mottages tacksamt!

[Sara FE]
0

Två akvareller är klara, och två andra har blivit grundmålade. :)

[luneri]
0

Du verkar ha gjort framsteg sedan du lade upp tråden och det är bra:)

Ett tips till att komma igång är att "förbjuda" dig att tex se på true blood surfa (Onödig surfing så att säga) osv den här tiden innan utställningen och istället fokusera på målningen. lyssna på något inspirerande eller titta på sådant som inspirerar dig, bilder, omgivningar eller vad det nu kan vara.

Men du verkar ha fått tag i inspirationen så det är bra!

[Sara FE]
0

Tack för tipsen! :) Jag har fått tag i avsnitt av Bob Ross "The Joy of Painting", vilket inspirerar en del (trots att jag inte ska hålla på med oljemålning nu, eftersom det inte hinner torka ordentligt). Jag har tillåtit mig att skapa lervarelser för att bryta av lite mot målandet också, men det går fortfarande inte så bra som jag hade hoppats. Handen lyder liksom inte, darrar och är ryckig. Kan bero på antingen prestationsångesten eller mediciner, vet inte. Hur som helst har jag ändå målningar så det räcker och blir över till utställningen, ifall jag inte lyckas framställa något tillräckligt bra innan 24 juli.

För övrigt har jag färdigställt fyra akvareller till, allt som allt sex stycken sedan tråden skapades. Är dock osäker på allihop… Nu blir det till att grunda två till och hålla tummarna.

[luneri]
0

Det är jättesvårt när man "måste" prestera och det verkligen inte går. Bara för att man har tidspress tror jag det kan sätta spärrar i skapandet. Men jag hoppas det kommer gå fortsatt bra och du har ändå skapat en hel del hittilsGlad

De du är osäker på, låt dem vara några dagar och fortsätt med något nytt under tiden. Senare när du tar fram dem igen kanske du ser vad som behöver göras för att du ska bli helt nöjd.

[Sara FE]
0

Tack för tips och pepp! :)

Två till akvareller är färdiga nu, och jag har blivit ännu mer osäker. Idag läggs akvarellerna undan, och blyertspennan kommer fram. Det måste ju bara bli bättre…

[luneri]
0

Hoppas slutresultatet blir bra och som du blir riktigt nöjd med!Glad När ska allt vara färdigt?

[Sara FE]
0

Det gick minst lika dåligt med blyertspennan, och teckningen revs i bitar. Jag har bestämt mig för att bara ställa ut lite äldre verk, det vill säga inget av de jag skapat under de senaste veckorna. Så allt är klar inför utställningen, förutom inramningen, fästa pappersremsor med titlar på ramarna, och prislista. Allt ska vara klart senast på lördag kväll, så att jag kan korrigera eventuella fel på söndag. :)

[luneri]
0

Men det blir säkert bra även om du inte har nya bilder med. Det viktigaste är att det känns bra med de målningar man ställer ut.

[Sara FE]
0

Ja, jag hoppas på det. Men nervöst är det… Jag är mest orolig för att vissa av målningarna och teckningarna inte ska räknas som tillräckligt mycket fantasy/sci-fi-relaterade, så att de blir nedtagna av personalen. Men jag tycker att anthrovarelser borde funka (påhittade djur med enorma människoögon).

[luneri]
0

Ja det tycker jag med, Fantasygenren är ganska bred tycker jag. Hoppas det kommer gå braGlad

[Sara FE]
0

Tack så mycket! :)

[Sara FE]
0

Dagens planer:

- Välja bort en av teckningarna, så att jag har en ram till info och prislista (blir snyggare)

- Spika märlor i alla ramar

- Fästa ståltråd i alla märlor

- Rama in konstverken

- Skriva titlarna på svarta papperslappar

- Fästa papperslapparna snyggt på ramarna

- Sätta priser

- Skriva pris- och infolista (vilket blir en utmaning då den måste vara liggande)

- Lägga ut tavlorna på golvet, i den formation de ska sättas upp, samt fota för referensbild på hängningen

- Få ett nervöst sammanbrott

[luneri]
1

vad spännande! Lycka till imorgon med utställningen!

Är det över en dag utställningen är eller sträcker den sig över flera dagar?

[Sara FE]
0

Tack så mycket! Den pågår i sex veckor. :)

[luneri]
0

Oj! det är riktigt länge.

Hur har det gått de  här första dagarna?

[Sara FE]
0

Den startade igår, och upphängningen gick riktigt bra. Hade missat en grej och fick improvisera, men jag är nöjd med resultatet. Dessutom fick jag trevliga kommentarer av några kunder som gick omkring i butiken medan jag hängde, samt på Facebook efter att ett par till besökare (vänner) hade sett utställningen. :) Idag ska jag dit med en extra tavla + infolapp, då butiksinnehavaren ville ha något att ställa ut i skyltfönstret också.

[luneri]
0

Vad roligt att det gått så bra!