Hjälp önskas!
Jag blir glad för lite kritik! Det är ju så man lär sig mer.
De ser riktigt bra ut. Vad duktig du är!
Det jag ser att jag skulle vilja ha är lite struktur i trädstammen på fjärde bilden. Eftersom den är i framgrunden och det som drar mest uppmärksamhet tycker jag det skulle bli väldigt fint att få den mer levande.
Sista bilden vill jag bara påpeka att det kanske borde vara skugga från vasen och frukterna på duken och bordet.
Tack! Va bra att du nämde skuggorna på min "avmålning" med vasen och frukterna. Jag har faktiskt inte tänkt på detta. Ska plocka fram den tavlan igen och arbeta vidare på den. Då blir det mer min egen bild också, och inte bara en avbildning av en annan konstnärs bild. Tack igen! Det är verkligen bra att lägga in sina bilder här och få nya ögon som kan se annat än vad jag själv ser. :)
Man blir ju hemmablind när man arbetat ett tag med bilderna.
Vad roligt att du uppskattade kritiken! :) Jag hoppas det går fortsatt bra med bilden.
Det är jättebra att få någon annans perspektiv. Speciellt när man arbetat intensivt med en målning blir man hemmablind. Om man lägger undan den och tittar på den igen efter några dagar så kan målningen upplevas väldigt annorlunda jämfört med tidigare.
Jag tycker verkligen att du lyckats med kakelgolvet på bild nummer två!Jag fastnade vid den bilden just för att du verkligen lyckats få golvet att kännas så äkta både i lyster,färgertoner och vinklar.Jag lyckas aldrig med vinklar på golv och hus, så jag blev imponerad och inspirerad av den bilden pga golvet!Har ingen kritik men…ville ändå skriva detta
#9 Bra kritik är också kritik:)
Jag tror det är lika viktigt att höra bra kritik som kritisk kritik på sina verk.
Hej EeWeeM och tack så mycket! Det känns alltid roligt när man lyckats.
Och visst är det som luneri säger också; att bra kritik också är lika viktigt att få höra som kritisk kritik. Man behöver inte bara veta om när man behöver förändra för att målningen ska bli bra, utan man behöver också veta när man ska vara nöjd med ett verk. Då har man lärt sig hur man ska göra för att även lyckas med nästa måling.
Tack till er båda!
Jag har förresten en sida på min blogg som kallas för "skapande pågår". Där lägger jag in en del bilder i olika stadier av målningen. Jag har precis börjat med den sidan. Jag tycker själv att det är roligt att se utvecklingen av en bild. Det har jag inte kunnat på samma sätt tidigare då jag inte har tagit foton av mina målningar förrän de varit helt färdidga.
Min blogg: www.catharinaengberg.blogspot.com
Det är alltid intressant att se. Både av sina egna bilder och andras. Dessutom kan man lära sig så mycket av att se hur andra jobbar.
Det är akvarell med pensel och sist har jag målat lite struktur med akvarellpenna över två av de färgade trädstammarna.
14# Jag skulle vilja ha lite mer mörker i träden, Grimms sagor är ju trots allt väldigt mörka
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag blev förtjust i den direkt när jag såg den! vad fint du gjort med bladen.
Jag tycker den är bra som den är.
Tack till er båda! Jag funderade lite på det där om att göra träden lite mörkare, men jag är rädd för att den blir för mörk o dyster hela tavlan då. Jag vill ha lite färgspel, och då behövs både varma och kalla toner i målningen. Och även ljuspunkter. Tror den blir intressantare att titta på då.
Men tack för konstruktiv kritik!
Men jag fick faktiskt funderingar på om man skulle kunna göra fler varianter och kanske testa att hålla sig till bara Indigo i olika blandningar och vitt (ofärgat alltså). Vad tror ni om det?
En grej jag precis kom på: Jag kanske skulle göra det lite lite mörkare på höger sida så att ljusstrimman framträder bara där rödluvan står. Har inte tänkt på det innan. Ser det ut som att ljuset kommer in från höger nu också eller? För egentligen är ju inte det meningen.
Jag tror det hade vart fint att hålla sig till bara indigo. Jag tycker det är fint om man håller sig till en kulör med ljusare och mörkare nyanser i. Det kan också ge en annan effekt än vad den har nu.
Tror det blir bra om du gör lite mörkare runt rödluvan, men jag tror det skulle va fint om det ändå var ljus ovan henne, men att det är lite mörkare just där hon står bara.