Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettoljemåleri
Läst 5480 ggr
Zabbio
0

Målning - häst :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in den här också :)

Vet inte riktigt vad som hände med denna bilden eentligen.. det skulle bli en häst som sprang MOT mig, med lysande man och svans och i en SKOG… vart skogen tog vägen, varför hästen vända och varifrån molngubben kom.. det vet jag inte. Men så ville de bli, så så fick det bli. :)

Vet inte riktigt om jag älskar den eller hatar den.. Jag känner inte riktigt igen mig i den och stilen m.m. känns lite underlig. Men jag kan inte peka på något jag skulle ändrat.. Så jag vet inte. Å ena sidan tycer jag att den är jättebra, å andra så vill jag nästan elda upp den..

Men jag fick testa lite nya tekniker med penseln och oljan och det är nog första gången jag målar en bakgrund i olja. Har nog målat en i akryl nån gång.. :P

Vi får se om det blir något mer med den eller inte, men jag tror den är klar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

(Ska se om jag kommr ihåg att fota den när den äre torr och i dagsljus…)

Gillar inte riktigt hur juset ligger, det kommer mer framifrån än frpn man/svans, blixt osv. Kanske borde lägga till en ljuskälla eller nåt-..

carsbo
0

den är jättefin ju! om jag ska vara lite kritisk för din bilds bästa så skulle jag försöka skilgöra benen litegrann, det är lite svårt att urskilja villket ben som är vilket. huvudet känns lite framtungt, men de kan bero på vinkligen kanske :)  blixt måste vara svår att göra

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Zabbio
0

#2 Kanske jobbar på det då och ser vad jag kan göra :) Bakbenen är lite jobbiga.. men tanken är inte att de ska vara jätte tydliga, fart sudd juuuh :P

Modellen har stort huvud iband..xD

heh.. blixten ja.. vet inte hur man gör dom.. xD

carsbo
0

jo jag menade mer att när man kollar så urskiljer man inte lätt om det är det bortersta eller främre framben som han böjer ut ;) förstår din tanke med suddet det har ja inge problem med^^

Zabbio
1

Ska skugga detbrtre lite mer när/om jag jobbar vidare på den :)

Kan också bli tydligare i rätt ljus.. :)

Zabbio
0

Så, har mörkat himmeln ch försökt ändra ljuset så att det mest är man och svans som lyser upp hästen.. placerat ögat lite längre ner och gjort halsen längre för att förminska huvudet. Målat ansiktsdrag på gubben, mörkat bortre benen på hästen.

Molnen får jag jobba vidare på en annan dag..

Fotat i dåligt ljus, men här är bilden :)

Zabbio
0

Förebild i dagsljus (den första bilden är också i dåligt ljus :))

carsbo
0

snygg! stor skillnad :P

Zabbio
0

Tack!

Har pillat lite på molnen nu m.m… men får se om jag inte fortsätter lite med den igen en annan dag.. :3

pip89
0

tjusig! jag brukar faktiskt oxå måla mycket hästar, har skissat/ritat sen jag gick på fritis men målandet nörjade när jag blev äldre.om jag ska säga nått som fattas/kan förbättras så är det att jag ser inte det högra örat och att så som jag ser hur du målat resten av kroppen så borde du ha visat lite mer av hästen aniskte, altså att ansiktet skulle varit lite mer vänt mot oss och lite av den otroligt snygga halsen och bringan me. men gud vad fint. jag gillar verkligen den där "guden" eller myten som du gjort i bakrunden, det blev verkligen asnyggt :) :P

Zabbio
0

#10 :) Tack!

Nja, hästen är ju i en vändning så jag vill nog inte ha ansiktet mer mot betraktaren.. han är ju böjd så att bogen är närmst och är på väg att följa stigen bort igen.. kanske stigen ska svänga mer för att förtydliga det?

Fast bakbenen stör mig, men vet inte hur jag ska räta till det utan att måla om hela nederdelen av tavlan.. ''/

Örat är ditmålat :) Har pillat lite på den men vill bli klar innan jag visar den igen.

pip89
1

#11   kanske bara jag som tycker det nu när man ser det på datan, hehe.. och ja, alla tycker vi ju olika Oskyldig man har ju sina egna stilar, det är ju faktiskt det som är det roliga med konst…  för skojs skull så lägger jag ut en bild på en häst som jag har skissat, så ser du vilken skillnad det är på dig och migGlad fast det här är en skiss iof Obestämd

Zabbio
0

Din häst liknar en del av mina lite äldre skisser :)

Hela perspektiv grejjen på min målning blev lite misslyckad får jag erkänna. Menpillar vidare ändå, jag lär mig hur jag ska använda färgen samtidigt :)

pip89
1

#13 spännande! jag brukar inte måla hästar så ofta nu för tiden, men det har ju hänt. mina målningar idag brukar mest vara natur :P

ska jag rita hästar blir det oftast skisser xD men jag kan göra dom i alla gångarter så som, i varje perspektiv och i närbild och alla raser,från shettis, till shier häst, med och utan ryttare, när den hoppar, stegrar, rider dressyr,sen kan jag göra det väldigt snabbt oxå….. det har jag lärt/fokuserat mig på under alla åren, jag satt bara på mitt rum och ritade, hade typ inget liv, eller ah, mitt liv var rita… ibland ångrar man det och ibland tänker jag: gud vad stolt jag ändå är..

SannaHolmgren
0

*hihi* jag har en stoor kartong med bara gamla hästskisser. Känner igen det där…Men visst kan man vara stolt!

pip89
0

#15 har sparat flera stycken jag med:)… tycker det är kul om jag tittar på dom, för då ser jag hur jag har utvecklats. mina gamla bilder jag har, dom är bra… fast ändå anorlunda.. men det roligaste är nog när jag ser bilder från när jag började försöka rita hästar, dom ser verkligen skojjiga ut,dom är inte kalkerade altså.,  Tungan ute

jag lärde mig rita seriösa hästar genom att kalkera Glad hehe

SannaHolmgren
0

Så har nog många lärt sig, man tränar in känslan för detaljer på så sätt. Det "svåra" sedan är att få in hela känslospektrat i bilden. Där måste man lita på sin magkänsla mer än att man gör en fin och korrekt bild.

Jag tycker mycket om denna bild här ovan, den berör mig på ett speciellt sätt, och jag gillar molngubben. Förstår inte hur du zabbio kan tänka tanken att du inte tycker om denna bild, men du o molngubben kanske har något otalt ihop… Så vad du än gör - elda inte upp.. Flört

Zabbio..Har du tagit fotot utomhus i bild nr 2?

Zabbio
0

#17 bilden i #7 är tagen utomhus, för bästa ljus.

heeh, nejdå, ska inte elda upp.. men är inte riktigt nöjd. Jag tar lite penseldrag på den då och då när jag går förbi, låter färger och så stå framme :)

SannaHolmgren
2

Jag läste nånstans att MonaLisa blev så välkänd eftersom da vinci själv släpade med sig  tavlan vart han än kom. Om han gjorde det för att han tyckte  om tavlan eller om han hade den med sig för att "jobba lite till" på den förtäljer inte historien. Jag har för många år sedan hört ngn säga att den tavlan målades om väldigt många gånger innan han blev nöjd.

Alltså så är det bara att jobba på.

Zabbio
0

:)

Nu räknar jag den som färdig..' Känner att jag ändå lärt mig en hel del om att hantera oljan under arbetets gång.

Fotad i dagsljus.

carsbo
0

ojoj..!!! skithäftig!!

[GunillaR]
0

#20 - Mycket bra arbete Skrattande

Du har en stor förmåga att få fram rörelserna i dina hästar. Att hela kroppen är med i rörelsen. Det märks att du är väl bekant med hästens anatomi.

Zabbio
0

Tack :)

Rörelse och kroppen har alltid faschinerat mig, gillar att se på djur som rör sig, gärna i slow motion så att man verkligen ser hur musklerna spelar.. funktionen och ''hur'' är också intressant :)