Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakrylmåleri
Läst 21263 ggr
sessi86
10

Nykomling!

Hejsan

Jag har lite frågor här om någon har lust att svara på dom, jag är en amatör när det gäller akryl.

Jag har köpt en färdigtavla med duk på, och har målat akryl, men det blir inte alls bra för mej, ser ut som en 3 åring har målat :) skulle vilja kunna måla så det ser verkligt ut, ex, människor, från sagor och mytologier men det ser inte bra ut. håller på att träna mycket på det men… ska jag köpa nån annan slags duk, ser mest ut som jag har målat med vanlig vattenfärg. Funderat på att gå kurser men de finn det nog dåligt med runt omkring är där ja bor Glad

Kul om någon kunde komma med lite tips och förslag !

SaraDoos
0

Hm, jag målar också med akryl, och tycker det är toppen!

När du säger att det ser ut som vattenfärger - har du blandat ut med vatten? Det kan man ju göra för att få ljusa färger, men jag blandar hellre med vitt så färgen blir tjock och får lite olika nyanser.

Kan du inte visa vad du målat?

Skillnaden mellan akryl och olja (tycker jag) är ju att man får vara snabb med akrylen, den torkar så fort.

SannaHolmgren
0

Jag upptäckte i går i en avglömd del av pysselskåpet att jag har akrylfärger hemma! Wow. Det betyder antagligen att jag nog måste prova. Så ni som har tips skriv gärna, så är vi flera som följer det med intresse.

Måste man ha en "duk uppspänd på ram" eller räcker det med teckningspapper?

Belgarion69
3

Det enda jag kan säga angående akryl på duk är att det är viktigt att grunda duken först. Själv använder jag vanlig vit färg som täcker hela duken.

Om du "bara" ska öva för att hitta rätt nyanser och hur "tjock" färg du ska/vill använda så kanske det är bättre att göra detta på pannåer, vilket är mycket billigare än dukar.

Som sagt, kanske några tips. Keep up the work…Glad

Belgarion - amatör på tillväxt

Tzatze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låna böcker om akrylmålning på biblioteket.

Sen så går det bra att måla på akvarellpapper som man köper i limmade block. Köp dem som är limmade på alla 4 sidor och 200-300g. Du behöver inte grunda dem först utan det är bara att köra på. Det är ett billigt alternativ tills du tränat upp ditt målande (ca 10 kr per ark).

Om du späder färgen med vatten när du målar så bli färgen  mer lättarbetad, men den blir också matt och tråkig. Detta kan avhjälpas med ett medium som ger tillbaka glansen. Överkurs kanske , men ett tips i alla fall. Jag är en "blaskare" så jag använder ett sånt.

Tzatze
0

Jösse vad stor bilden blev  Förvånad

Det finns både gloss- och glazemedium och jag vet faktiskt inte skillnaden. Båda säljs dessutom som matt och gloss.  (Glossmedium gloss????)

[luneri]
4

#0 Det är svårt att ge tips utan att se resultatet så om du har möjlighet ladda gärna upp en bild på ditt konstverk här så kan vi komma med tips.

Med akryl kan man uppnå olika utseenden. om man använder mycket färg kan man få mer struktur. Eller om man blandar den med lite vatten kan man då få ett akvarell-liknande utseende eller om man jobbar med ett mellanting där så kan man få det att nästan se ut som olja med skuggningar..

Sedan har det betydelse hur duktig du är på att färglägga, använda färger se vart skuggor och ljus ska vara m.m.

Om du har möjlighet är det bra att gå en kurs eller att gå en kurs i färglära kan vara väldigt givande också om du har svårt att veta vad för färger som ska användas ihop med andra.

Själv målar jag med akryl (kombinerar ibland med akvarell som grund). Då använder jag akvarellpapper alltid. Delvis för att jag tycker bättre om att måla på det materialet. Jag lägger alltid mycket tunna lager akryl i början. Jag lägger flera lager och färgen blir tjockare där jag vill ha den tjockare och bilden blir mer bearbetad på såvis. Det är viktigt att veta att om man vill ha den transparenta färgen man får av tunnt målad akryl på papper så ska man "inte" blanda färgen med vit. Vit färg kommer aldrig se ut som själva pappret när man väl målat på det.

Jag börjar alltid färglägga bakgrunden först och sedan karaktärerna och detaljerna. Ett bra tips är att ha funderat ut ungefär vad man vill ha för färger i bilden innan man sätter igång för att veta hur man ska förhålla sig till för typ av nyans, ljus och skugga. Sedan brukar det iaf bli att jag kommer på nya ideer med färgläggningen under tiden jag håller på med målningen.

Och sist men inte minst ha tålamod. Det kommer ta tid och framförallt om man är ny. Då är det viktigt att testa sig fram och exprementera för att lära sig nya sätt att jobba på.

Jag hoppas det går bra:)