Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettoljemåleri
Läst 4608 ggr
[GunillaR]
0

Blomsterguld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu börjat på ett experiment av att lägga slagmetall i guld på förmålade ytor. Jag har grundat med mycket terpentin-utspedd oljefärg. Har ingen akrylfärg, annars hade jag använt detta.

Vad detta ska bli och hur det ska se ut när det är klart har jag ingen som helst aning om. Jag har bara föreställt mig en blomma i en kruka, där krukan och några av kronbladen har belagts med guld. 

Som fästmedel till metallen har jag använt Liquin, ett medium till oljefärg. Liquin kan man använda att dryga ut färgen med och även lägga på en tunn yta när målningen är klar, för att få färgerna att "lysa" lite klarare. När Liquin stelnar så är det hårt. Jag har tidigare i mina målningar fäst krossade äggskal med detta och de sitter bergfast, så därför beslutade jag att testa om detta kunde fungera även med metall. 

Här är alltså första delen, grundningen är klar och torr. Och jag har smetat ut Liquin på krukan.

[GunillaR]
0

Steg två. jag har nu fäst metallen. Nu ska den få torka så att den är helt klippfri.

[GunillaR]
0

Måhända att jag jobbar lite på bakgrunden under tiden. Bakgrunden är tänkt att den ska vara mörk men kanske i lite olika nyanser.

[Malinkonst]
0

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gilla det kommer bli väldigt snyggt *ler*

Ja du får prova men det kan vara det du limmar med som kan gör att guldet inte får en slät yta om du nu ville ha det förstås jag använder något som kallas för lukas som är något liknanade men som är tillför guld och silver. men jag tror att det säkert går bra du får se om det lossnar efter ett tag det som är också att det kan eftersom det är metal så kan de ge en kemisk reaktion, men det ser ju bra ut nu *ler*

kram

Hälsning

malin

[GunillaR]
0

Kemisk reaktion??? Tänk om det exploderar, huvvaligen!!! {#emotions_dlg.surprised}

[GunillaR]
0

Malin, jag ska köpa riktigt lim. Jag kunde bara inte hålla fingrarna i styr när jag fick hem metallen. Det gick bara inte!!!

Denna målning är ju lite av ett experiment, det kan bli hursomhelst med slutresultatet.

Isa56
0

Ska bli spännande att se. Gillar den. {#emotions_dlg.laughing}

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
0

Än så länge har den inte exploderat och metallen sitter kvar. Den är nästan torr, bara lite klibbig på ett par ställen. Jag ska "misshandla" den lite sen och se vad den tål. 

Jag tror att jag skulle kunna få till en slät yta genom att bara lägga på metallen och inte göra något. Nu har jag med vilje tryckt och dragit i metallen. 

Men som sagt, riktigt lim ska inhandlas. Jag får fråga dem till råds i butiken om vilket.

[Malinkonst]
0

Nej förlått utrycket mig klumpigt, nu är jag inge epert på kemikan inte om sånt. men det tänker på som kanske  kan hända är möjligtvis att den reagera med det du har som lim och då kan det kanske ändra färg eller ramla av. *Snyft* så enklet var det du vet ju att koppar ergar och slagmetalen gul innehåller mycket koppar som en blandning. Men det grå säkert bra *ler*

nu ska jag ta en bild på det jag gjorde igår, på min taval la silver på en redan grundad taval. Får vi se om det håller som vännen här inne sa ska bli spänannde 

gjorde lite skrapaning och gjorde bladsilvret, med struktur lite

hälsning

Malin

[GunillaR]
0

Jag har redan testat med att slipa av lite så att det röda kommer fram mera. Använde baksidan på en kökssvamp, alltså den repiga sidan. Det sitter ganska hårt men när man väl har fått ett hål så verkar det som att man får ta det lugnt och vara lätt på handen. Detta var på själva krukan. Bladen rör jag inte utan bara målar runt om.

Malin det ska bli spännande att se ditt nya arbete.

[Malinkonst]
0

Så här blev det med färg bakom , det verkar sitta stenhårt fast. Inget har lossnat hitills

tja så prova du också gilla, kan nog bli riktigt bra det med ska kolla och köpa det du hade som lim verkar bra vill kunna använda till annat *ler* 

hälsning och kram

Malin

[GunillaR]
0

Snyggt Malin! Härliga färger som jag blir inspirerad av. Kanske det är dags att köpa hem silvermetall också!

[GunillaR]
0

Jag har joxat lite nu……….

Är inte alls nöjd med nedre höger del så jag får se om jag försöker torka och lägga på en ny bit med guld där istället. Får klia mig i huvdet lite….

Det blev inte heller bra att måla runt guldet på blombladen så jag får se om jag kan lägga på det efteråt istället. Blomman är bara markerad och absolut inte färdig. Jag har gjort lite på bakgrunden också för att känna mig för.

Så här ser det ut nu i alla fall.

[GunillaR]
0

Jag har tvättat bort det svarta nu. Det finns rött under som kommit fram plus lite guld, så jag avvaktar nu nästa steg. Jag måste ha balans från blomman nu så att inte det bara är krukan som lyser. Ska också jobba lite mer på bakgrunden och lägga in lite mera ljus.

[Malinkonst]
0

Varför !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!det var så snyggt!!!!!!!!!!! å vilken tavla du gjort med små meldel, den är underbart *ler* över arbeta inte tavlan bara .

du har lyckats otroligt bra ta det lugn nu tänket verkligen feter vad du vill göra innann du fortsätter så du inte gör för mycket

{#emotions_dlg.laughing}

{#emotions_dlg.cool}

kram hälsning malin

[Malinkonst]
0

Den svartar färgen gör att det ser ut som en gammal kruka som blivit  svart av ålder det var supper snyggt

oj oj oj oj oj gilla *ler*

du har blivit bätter och bätterdet med guld är för dig helt klart

{#emotions_dlg.wink}

Malin

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ska lägga på nytt svart i morgon eller kanske ikväll. Jag tyckte bara att det såg så jättesvart ut. Kanske jag ska göra en egen svart och inte färdigsvart. Det blir lätt "svart hål" av färdigsvart färg. Och jag ska inte överarbeta den, jag lovar!

Det är ju så roligt detta så jag måste hitte på något mer att göra Tungan ute

Det kommer inte att bli något limköp förrän på tisdag………. och så länge kan jag inte vänta på att börja på nästa. Har ingen aning om vad jag ska göra så jag får gnugga idéknölarna lite. Blommor är ju väldigt tacksamt.

[GunillaR]
0

Ny variant. Tyckte att här blev en "motform" till övriga krukan och inte så kolsvart som förra.

[GunillaR]
0

Så här har det blivit nu. Jag är klar med målningen förutom att jag ska testa att sätta små guldblad på tre av blombladen. Men det ska ju torka först innan jag gör något.

Kanske den är bra som den är……………. Men blir det inte bra med guldbladen så kan jag ju alltid skrapa bort dem igen.

[Malinkonst]
0

Gilla

det blev snyggt och passar in. Det gör att krukan ser lite äldre ut. sen också som någon slags skugga *ler*

malin

[GunillaR]
0

Jo jag tyckte det blev lite mera spännande med denna svarta skugga/slitning eller vad det är.

Vete sjutton om jag ska lägga guld på bladen………… Obestämd

[Malinkonst]
0

Nej inte mer guld då blir det för mycket och det kommer ta över hela tavla och du får en obalans i tavlan , man kan skymta guldet under blombladet är är snyggt, när du jobbar med guld måset du tänket extra mycket på lyskraften i guldet och väga upp färgerna där efter.

min tavla med kors i silver är ett typ exempel på det, jag valdet att matta den röda färgen när jag höll på och vad hände då jo hela tavlan dog man såg bara silvret och det var ju inte vad jag tänkt mig , så jag fick göra det röda lyssande rött för att väga upp tavlan. som den är på bild nu.

tänk lite på det.

tycker din tvavla är bra nu vill du kan du fixa lite med skälken så att det inte smälter in såmycket i bagrunden,

kram malin

[GunillaR]
0

Ja det var faktiskt min tanke att då blir det för mycket, att blomman kommer att försvinna då. Så jag låter den vara så här med en liten ljusmarkering i stjälken. Bara en liten…..

Det är ju viktigt att tänka på hur metallen kommer påverka färgerna i övrigt. Mycket spännande!

[GunillaR]
0

Då blev det så här Glad

Isa56
0

Den är jättemysig. Tungan ute

[GunillaR]
0

Tack så mycket :-)

Jag kunde inte hålla fingrarna istyr idag, så jag lade dit tre stycken "guldpluttar" på bladen. Men jag ska slipa till dessa lite innan ni får se. Jag var ju bara tvungen att prova!!! Tungan ute

That's me Cool

[GunillaR]
0

He he - det hade kanske varit trevligt att se en bild på slutresultatet Cool

[Malinkonst]
0

Nu har du gjort mer ser jag *ler*ja det känns bra att kunna skapa fritt *ler* den är väl färdig nu ! du kommer annars att över arberta den lite för mycket.

Malin

[GunillaR]
0

Nu är den färdig och hänger över byrån i sovrummet. Tänkte att jag skulle rama in den. En enkel guldram kanske………

Isa56
0

En härlig tavla. Den pryder säkert sin plats hos dig. Skrattande

[Malinkonst]
0

Guld ram passsar nog ypperligt till den faktiskt

hälsning

malin

[GunillaR]
0

Ska se om jag kan hitta något på internet typ en ram som man sätter ihop själv.

Tack Isa Glad

Isa56
0

Eller måla en vanlig träram med guldfärg. Din egen högst personliga ram. Skrattande

Agda
0

Vad häftigt! Den blev jättefin!Glad

[GunillaR]
0

Tack så mycket Agda Glad

Jag ska faktiskt ge mig på en ny nu med blommor och guldinslag. Sitter och filar på en skiss just nu Flört

[GunillaR]
0

Ibland är det som om man måste ändra, och så blev det även här. Jag var inte nöjd med vare sig kruka eller blomma och med lite pillande med både det ena och det andra så blev det nu så här.

Jag tror den är färdig nu, men man vet ju aldrig Foten i munnen

[Malinkonst]
0

åååå GillaFlört

ledsen att säga men nu har du överarbetat bilden.

Inget ont i det! Jag brukar göra precis som du Oskyldig

fundera över bakgrunden om den ska få tillbaka det härliga vita skennet som fanns innan på bild nr 26 här inlägget den gjorde att tavlans bakgrund levde lite mer,  då får den lite mer schattering

krukan tar över lite tyvärr, det borde du ändra på lite,

den lysser en aning för mycket. Det gör att bilden tappar en aning.

Du fick mer djup i den på nr 26

kram

Malin

[GunillaR]
0

Krukan lyser inte så mycket i verkligheten. Det är min kamera som inte är tillräckligt bra, har jag märkt.

Men du har helt rätt beträffande bakgrunden, den var mera spännande innan. Jag får bestämt göra lite förbättringar på den punkten Flört

[Malinkonst]
0

Okej då förstår jagFoten i munnen ge den en omgång Skrattande

men gör gärna lite mer chatteringar i krukan också då får du den lite mer levande och se ut som den är gammal *ler*

Dock så kan du också ha det som det är

Men jag tror att tavlan skulle må mycket bra av det *ler*

Malin

[GunillaR]
0

Ja han får ha en omgång till Tungan ute

Sen får det vara bra, annars blir jag trött på den.

[GunillaR]
0

Nu då?

Flört

Nu är den färdig.

[Malinkonst]
0

Nu vart det sååååå snygg *ler* kär i den Flört

Nu behöver du inte göra mer lämna den häng den på vägen *ler*

Kram
Malin

[GunillaR]
0

Ja den tog lite tid på sig för att "framkalla" sig. Nu hänger den på väggen och jag ska försöka få tag på en ram.

Jag fick ju rejält blodad tand nu med metallen och ska beställa silver också. Har en del planer där det krävs lite silver och kalla färger.

[Malinkonst]
0

Det låter väldigt spännande *ler*

Ja du har lyckats finna skapar glädjen!Skrattande det är roligt

Jag ser farm emot mer fina alster i framtiden att beskåda

Hälsing malin