Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 4309 ggr
Lorita
0

Platta bilder

Många bilder jag ser visade är platta men skulle kunna vara riktigt läckra om den som målat/tecknat hade tänkt på ljuset.

För att få volym tänk dig från vilket håll ljuset kommer och lägg skuggorna utifrån det och ni kommer se ett klart lyft i era bilder.

Bara ett litet tips i all välmening.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Malinkonst]
0

Hej

det var ett mycket bra tips

Jag tror att för att få en bild mindre platt krävs inte bara skuggor utan också att man jobbat med prespektivet. Kompositione är mycket viktig *ler*

Har jag lärt mig iaf sen också så är det bra att jobba med chateringar i färgerna man använder.

Finns många saker man kan göra för att inte få en bild så platt

Tack för tipset

Malin

Shawy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är chateringar?

Isa56
0

Tack för tipset.

Undrar också som Shawy, vad är chateringar?

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Malinkonst]
0

Hej nu ska ni få en förklaring *ler*har stavat det lite fel ser jag sorry

schattering ska det vara. Det betyder alltså.

skugga, skuggning, skiftning, färgskiftning, avtoning, förtoning; nyans, valör, kulör

För mig är det när man målar med färgskiftningar i det man skapar alltså inte bara enkelt skuggning. Det är ju översättningen också enligt synonymordbok på intenet,Men jag menar färgskiftning i färgen !

Alltså lite djupare benämning en bara skuggning!

Hängde ni med på detta ?

Hälsnig Malin

Shawy
0

Ja Ok Skrattande då tror jag att jag förstår…tack för det.

Lorita
0

Ja, kontraster lyfter också en bild Skrattande

Vad jag ville påpeka var att många inte tänker på varifrån ljuset kommer och då skuggar på måfå = en platt bild

[Malinkonst]
0

Nu försvsra jag inte något , har inte betraktat det tavlor du betrakta! så lite svårt att avgöra.

så här tänker jag !

Ja det har du rätt i till vis del, men många konstnärer av idag skapar efter sin konstnärtliga frihet dvs säga man behöver inte göra ett konstverk exakt efter regelboken.Kan tyckas synd men det är tidens tand på något sätt. Något många av oss kosntnärer tycker är fantastiskt, konst har tagit en annan väg och det är bra tycker jag vi behöver också följa samhällets utveckling. Den moderna konsten, bygger inte alltid på det traditionella. Jag tror att konstscenen behöver olika sorters konst anser att det berikar.

Är man en riktig konstnär tror jag att man vet vart skuggorna ska vara iaf om man gott någon form av konstskola.Sen om man väljer att använda det på sitt konstverk eller inte kanske är upp till konstnärer oftast iaf.

För mig som konstnär och målar lite på det tarditionelle sätte så blir jag glad när det finns konstnärer som väljer att sticka ut och gör något annat.

Det är bara fantasin som sätter gränser eller hur ? Om det innebär att man vill använda skuggan på ett annats sätt än det traditionella så ska man vara fri att göra det eller hur ?

Så se det inte som en okunnig konstnär i alla fall utan en med konstnärlig frihet som valt det själv.

Hälsning

Malin

Lorita
0

Vist är du fri att ge en dynamik åt bilden genom att lägga en skugga "fel" men ett medvetet el kan man bara gör om man vet vad som är "rätt"

Jag är den första att skriva under på att konst är bild i frihet och inte ska vara ett fotografiskt avtryck för det har vi kameror till.

men tyvärr så tycks många kontnärer har inte tänka på ljus och skugga.

kar man gått konstkurser då lar man sig

kalt-varmt

ljust-mörkt

hårt-mjukt

mm, för att skapa dynamik, men en lätt grund är att fört tänka i bilden varifrån kommer ljuset, vill jag bryta det så vist, det kan ge en spänning i bilden men då måste alla andra skuggor vara konsikventa för att ge en känsla åt betraktaren

[GunillaR]
0

Hur man lägger skuggan och hur fri man kan vara i sitt måleri beror ju först och främst på vad man vill förmedla med sitt verk och framför allt vad man ska avbilda/förmedla.

Det är ju stor skillnad på en bild som avbildar "verkligheten" med ibland fotografiska precisioner och en mer eller mindra abstrakt bild.

Sen har det ju inte bara med skuggning att göra, precis som Malin skriver, utan det har att göra med färgskiftning och användandet av komplementära färger.

Om man sedan ska fördjupa sig i skuggor så finns det ju olika sorters skuggor beroende på varifrån ljuskällan/ljuskällorna finns i motivet. Det kan ju finnas mer än en ljuskälla.

Jag är naturligtvis nyfiken på om du menar att bilderna är "platta" här på sajten eller rent allmänt?

Lorita
0

#9 det var bara ett tipps som skulle kunna lyfta många bilder.

Jag är den första att inte se konst som ett fotografiskt avbildnande men med rätt skuggor så kan man få ögat att se djup och avtånd.

Man kan självklart lägga vissa skugor "fel" för att uppnå med dynamik men då är det också viktigt att men vet varifån ljuset är tänkt att komma.

Någon enkild bild eller konstär tänker jag inte peka ut utan det är bara ett tipps till många som skulle kunna ge bättre bilder och roligar för betraktaren att se på

[GunillaR]
0

Vi tar till oss detta i vårt fortsatta skapande Flört

[Malinkonst]
0

Gilla du har så rätt så.

jag känner att man inte så enkelt skriva att

har man gått konstkurser då lar man sig

kalt-varmt

ljust-mörkt

hårt-mjukt

En konst skola kan aldrig göra en konstnär , det ska man på något sätt vara född till. Har man det i generna så har man . det är vad jag tror, man kan lära sig väldigt mycket och bli duktig i en konstskola men man måste ha lite med sig från början om man ska bli en riktigt duktig konstnär Flört

En konstnär kan vara autodidakt och hur duktig som helst *ler*. Dvs själv lärd , alla måste inte gå stora konstskolor eller hur ? Glad

har du gott någon konstskola ?Bara nyfiken Glad

Kram malin