Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 4096 ggr
[luneri]
0

Frågor om spraylim

Jag har köpt spraylim för att spraya fast puderglitter på min akrylmålning (gjort på papper). Jag har nu sprayat på limmet och glittret sitter där de ska. Men nackdelen är att hela bilden är klibbig. Det var över tolv timmar sen jag sprayade.

Ni som vet hur spraylim fungerar, Kommer det torka helt med tiden eller kommer den alltid vara klibbig? Finns det andra sätt att påskynda torktiden? kanske att stryka pappret? Jag har provat att stryka mina bilder tidigare, men det kanske blir förstört när det är lim på…

Just nu fastnar det även katthår på pappret och det är inte bra. Jag vill inte lägga in den i mappen förrän den är helt torr.

Choklad
0

står det inget på förpackningen om torktid och liknande? jag har aldrig använt sådant lim, men det borde ju torka tycker man.

tror inte det går att stryka, det blir nog värre med värme…kanske du har det för varm omkring dig just nu så det torkar långsamt av den anledningen.

Hoppas det kommer in någon som kan något om detta ….

U R us

[Malinkonst]
0

Har själv inte använt

men när jag letar på googel  får jag upp olika saker om det

Bla beror det på vilka material man använder det på sen vart man köpte det

Biltemas är tydligen inte så bra, har du köpt det på matton, eller någon annan konstors butik så tror jag att du får bra saker men som kanske inte fäster med bakgrunden din akryl, Det är svårt när man användär extra saker sådär måste man tänka på att sätta det först sen olja eller akryl så har jag upplevt det.

det Klibbiga får du för att limmet är så öppet skule du satt tyg eller annat på skulle du inte känna det , tror jag

hälsning

Malin

Lorita
0

Jag har för mig att den är klibbig och torkar inte, undr om du skulle kunna lacka över Obestämd men testa först lacka på något annat med lim under och se vad som händer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[luneri]
0

#1 Det står inget om det, bara hur man använder det. Nu har det varit ganska varmt de senaste dagarna, men det har mest varit varmt på eftermiddagarna då jag har eftermiddagssolen i detta rum.

#2 det stämmer nog ja… Jag köpte min i konstnärsbutik och sa att det skulle vara på papper målat med akryl. märket är "Lefranc & Bourgeois"

#3 Åh vad smart! det har jag inte alls tänkt på. Jag har en lack som jag kan använda dessutom. Jag ska först testa på det pappret jag provsprayade limmet först och se hur det blir. Tack för tipset:)

[Malinkonst]
0

Ja då borde det ju inte bli så , de borde veta och kunna mycket i en sån butik , för så borde det ju inte bli, men gå till butiken och fråga ev klaga.

Hoppas att du hittade en lösning

Hälsning

Malin

[luneri]
0

Jag har provat med lacket. Det blev lite bättre nu, men liite klibbigt fortfarande och ytan känns fet, fast den är inte fet eftersom jag testat lägga ett papper ovan. Hår drar den fortfarande till sig. Nu har jag fäst ett smörgåspapper på som skydd och det får den ha även i min mapp den ska ligga i sen.

Jag kommer inte använda spraylimmet till mina bilder igen:P det får bli en annan lösning när jag använder glittret

#5 ja precis, det tycker jag med. De har gett bra hjälp tidigare annars och är också väldigt trevliga.

Lorita
0

#6 det är bätre att använda spraylack som torkar nät du ska fästa glitter mm på en bild.

Prova med ett lager lack till i morgon när första lagret är torrt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[luneri]
0

Tack för tipset:)