Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettinspiration-och-förlagor
Läst 9230 ggr
DesK
0

TEMA - stilleben

Temat pågår från och med idag till och med 17 april 2011. Varje medlem får bidra med max 3 bidrag, men tekniken väljer du själv - måla, teckna, fotografera eller textilkonst.

Stilleben är en konstart inom måleri och fotografi som bara innehåller föremål, ofta från hemmiljö. Många av oss förknippar stilleben med bilder av mat, bröd och dryck, men det kan egentligen lika gärna vara olika (bruks)föremål, till exempel glas och poslin. I stilleben förekommer det aldrig några människor eller levande djur.

Varmt välkomna med era bidrag! Glad

/Désirée

[GunillaR]
0

Hur kunde du veta att jag är jättesugen på att göra ett stilleben nu, efter alla gudinnor och annat?

Det ska bli skoj Glad

SannaHolmgren
0

Jag är medSkrattande

Har massor med skaparlust.

[GunillaR]
0

Nu har jag satt igång med mitt stilleben. Det fick bli en övermålad "kräktavla" Tungan ute

DesK
0

Hur går det ute i boen? Har ni några stilleben på gång? Det går också bra med fotografier.

/Désirée

[Malinkonst]
0

Spännande med stilleben *ler*  Jag har gjort några genom åren men mållat över många av dem.

Ska se om jag hinner målat ett, annars skapar jag ett i fotografi, det var ju ett tagsen jag målade stilleben.

Malin

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på så att svetten lackar! Den övermålade kräktavlan var inte bra att måla på så jag skrotade den och gjorde om motivet på en ren ny duk. Men den kommer ta en stund innan den är färdig.

Men jag kan ju visa ett tidigare stilleben sålänge.

[Malinkonst]
0

åååååååååååååå den var en riktigt goding *ler* Underbar gilla

dessa frukter skulle jag vilja äta uppTungan ute

[GunillaR]
0

Ha ha - tackar och bockar Skrattande

Ja den är kanske inte så dum den där. Den kom till nyårsafton 1996. Plötsligt fick jag en ingivelse att jag ville måla ett stilleben. Detta var på dagen och jag hade redan varit ner till affären för att handla. Så jag fick springa ner en gång till och kom tillbaka med en kasse frukt. Sen pallade jag upp det hela på diskbänken och satte igång. Det var kul Glad

SannaHolmgren
0

Jaha foton också. Hade ett foto men det var en gubbe med i bakgrunden, får man ha med den då som stilleben? Jag håller på med en kolteckning också, (eller det blir nog flera, tills jag är nöjd.)

Lustigt… Jag har upptäckt att jag inte har en enda bild där det varken är djur eller människa med. Jag har mängder med fina bilder, men de utstrålar liv, känslor och rörelse, så stilleben har jag missat helt. Ska se med mina teckningar nu om jag kan få stilleben att utstråla liv.

Shawy
0

Jag har aldrig gjort ett stilleben i hela mitt liv. Men ger jag mig på det så missförstår jag allt ändå så då blir det bara pinsamt…som alltid.

Hur är det med bakgrunder? Blir det fel om man t ex målar en del av rummet som bakgrund? Eller ska det vara "suddigt" så det blir mer fokuserat på motivet= stilleben… skrev nyss stillbenet också…*fniss*.

[GunillaR]
0

# 10 - Någon gång ska ju vara den första. Som jag har sagt förut, kolla in andra konstnärer och bli inspirerad Flört

DesK
0

Shawy gör ett försök vet jag! Glad Angående bakgrunden så är det upp till konstnären. Här är en länk till en googlesida med stilleben.

/Désirée

Shawy
0

#11 Jo det är sant.

#12 Jo jag har googlat lite och kollat. Ska se om jag kan hitta något intressant hemma här. Ska man lägga upp bilden här i så fall när man är klar?

DesK
0

Ja stillebenbilder ska läggas här i tråden Glad

/Désirée

Shawy
0

Ja ok..då vet jag.

Jag har arrangerat ett stilleben hemma här med prydnadsaker, är det ok?

Sen tog jag ett foto av det eftersom jag inte har plats att ha det så som jag arrangerat. Hur gör ni? Sitter ni och skissar och målar av utan att ta foto? Det kanske blir fel att måla av foto och inte verkligheten när det gäller stilleben tänkte jag.

Ja hur som….steg 1 är taget i alla fall….huaa..

[GunillaR]
0

# 15 - Fördelen med foto är ju att inte ljuset ändrar sig. Det är ju också en platsfråga. Tar man foto så kan man ju plocka bort grejorna sen.

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

The Golden Apple

Olja på duk 38x46 cm

DesK
0

Hur går det? Får vi se några fler stilleben?

/Désirée

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan inte ladda upp bilder än…

[GunillaR]
0

# 19 - Det ska fungera. Jag lade in en bild igårkväll.

moggemonster
0

Har alldrig gjort något liknande men kan göra ett försök.

eken i steken, tål leken

[GunillaR]
0

När man ska lägga in en bild i ett inlägg så gör man detta med hjälp av

funktionen "Välj fil" som ligger under textrutan.

SannaHolmgren
0

Vi har fortfarande datakrångel. Varken telefon elelr internet just nu. Så det blir bara snabbtittar på lånad dator så tyvärr inga bilder, men jag har gjort en…