Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 4483 ggr
Grace2009
0

Vilka akrylfärger?

Hej! Jag har börjat måla en del med akryl på duk. Just nu använder jag Winsor & Newtons Galeria serie. Personligen trivs jag ganska bra med dem, men skulle vilja testa andra också.

Vad för märken använder ni? Var har ni köpt dem och varför tycker ni att just de är bra?

Jag vill gärna ha en färg som är ljusbeständig och har bra pigmentstyrka i och med att jag vill sälja min konst och ge kunden kvalité :)

[GunillaR]
0

Hej!

Jag använder inte akrylfärger utan målar bara i olja, så jag kan inte råda dig, men det finns säkert andra som kan.

Har du lust att visa upp lite av dina alster?

Choklad
0

Jag använder billiga färger just nu av den anledningen att jag bara tränar ännu…

så jag kan inte heller råda dig. Men det brukar vara så att ju dyrare färg, desto mera pigment finns det i den, och då får du ju se upp med hur mycket/lite du blandar upp dem med vatten..kanske det fungerar ungefär som med akvarellfärg?

Men konstnärsbutiker brukar ha olika märken, och det brukar stå hur bra kvalite de har.

Konstnärskvalite` brukar det stå på dem som är bäst, och studiekvalite på dem som sägs vara mindre bra.

Men jag undrar om det märks skillnad då man ser den färdigställda tavlan?

U R us

Grace2009
0

Tack

det är lite det jag funderar på också. Galeria färgen är av studiekvalité om jag minns rätt. Men hur stor är skillnaden jämfört med konstnärskvalité?

jag har inte jobbat så mycket i akryl än, men jag finner tycke i det :) Jobbar just nu på en "parafras"/kopia av en Klimt tavla. Jag ska laddaupp den när den är klar så får ni se! Kan säkert visa nåt hellt eget i framtiden också :)