Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 3419 ggr
[GunillaR]
0

Konstens uppgift

Vi kan gå väldigt långt tillbaka i tiden och finna lämningar av forntidens folk som målade dessa underbara målningar i grottorna. Många av dessa vackra målningar var kanske att be gudarna om lyckad jakt. Man har också hittat en del grottmålningar där man har avbildat himlens stjärnbilder och deras djurtecken. Forntidens astronomer?

Går man framåt till antiken så avbildade man människor i det dagliga livet men även gudarna och gudinnorna.

Hoppar man fram ett steg till tiden då kristendomen gjorde sitt intåg så var det ju främst kyrkmålningar med religiösa motiv som gällde. Religiösa motiv har också följt konstnärernas "öde" genom många decennium, likaså avbildningar av kungar, regenter och stora krigsslag.

Under en period på 1800 talet var det mycket med romantik, vackra landskap och även skildrande av människors vardagsliv.

Från 20-talet och framöver har vi kunnat följa olika -ismer. Vi vet ju alla hur Picasso utvecklades genom sina perioder och skapade en del av dessa -ismer.

Sakta men säkert så började motiven förvandlas från vackra bilder till verklighetens både inre och yttre fasor. Det var inte lika självklart att en bild skulle vara vacker och ljus.

Konsten har genom tiderna haft sin uppgift att fylla.

Idag behöver vi inte konsten för att kunna se verklighetens fasor. Vi behöver bara slå på TV:s nyhetsprogram, så ser vi……….

Vad tycker du att konstens uppgift är idag?

DesK
0

Tja det är ju en ytterligt svår fråga, men generellt tycker jag att konsten idag bör vara något som tilltalar betraktaren - det vill säga mig själv. Men detta är inte hela sanningen eftersom det finns konstverk som tilltalar mig men som jag ändå inte alls tycker om. Sedan kommer ytterligare en dimension och det är att jag kan lära mig att uppskatta ett konstverk efter en tids betraktelser. Detta innebär att ett konstverk som jag just nu inte är så förtjust i kan bli ett konstverk som jag senare älskar.

/Désirée

Choklad
0

Konstens uppgift idag, är för mig densamma som den alltid varit..att spegla tidens gång, och att ge uttryck för vårt inre bildspråk.

Och formens språk….

U R us

[GunillaR]
0

Jag ser konstens uppgift idag att förmedla en positiv upplevelse hos betraktaren, en berörande upplevelse. att förmedla skönheten oavsett om det gäller abstrakta eller figurativa motiv.

För skönhetens upplevelse väcker kärleken.

[GunillaR]
0

Puttar upp denna, det finns säkert fler som har synpunkter. Det borde finnas i alla fall Flört

Choklad
0

Konsten har ju ännu en aspekt som är viktig, särkilt i detta tidevarv av stress och olycklor. Och det är ju avkoppling som jag då tänker på. och att man målar sådan konst som förmedlas från andevärlden och inifrån en själv..fast det gör man ju egentligen hela tiden, det sistnämnda..enöigt vad jag tycker och tror

U R us

[GunillaR]
0

Jo helt riktigt. Men då kommer vi kanske in på terapeutiska aspekter. Det är ju väldigt många människor som använder både konsten och det skrivande ordet som en slags självterapi. Men det är ju klart, att detta också fyller en uppgift.

Choklad
0

I mitt fall är det mest så, att jag har målningen som ren terpi, för jag kopplar av mest då jag tecknar eller målar..utan det så blir jag stressad och mår inte bra alls..

U R us