Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 3007 ggr
Choklad
0

Visst är det ??

Visst är det väl fantastiskt att man med 3 färger kan skapa en hel "värld"?

Gult rött och blått skapar alla de andra färgerna..

(utom vitt.)

De skapar även svart, för omman blandar alla (utom vitt) så blir det svart. Eller kanske man ska säga en svart nyans.

Men det är för  mig, ändå en utmaning att bara ha dessa grundfärger att laborera med, för det krävs en del träning och erfarenhet, vilket jag inte har så mycket av.

Men jag ska göra det nu och bara ha dessa färger, så får vi se hur det blir.

Hur gör ni ?

Har ni  bara grundfärgerna (och svart och vitt) eller köper ni alla de övriga färgerna i olika nyanser?

U R us

[GunillaR]
0

Jag är lat av naturen och har köpt de flesta färgerna. Fast klargrönt tycker jag är svårt att få tag på så det brukar jag blanda själv.

Men det är roligt att blanda färger. Minns att vi fick göra detta med äggoljetempera på utbildningen.

Choklad
0

fick ni lära er att själva blanda ihop äggoljetemperan ?

U R us

[GunillaR]
0

Ja, vi fick recept men naturligtvis vet jag inte var jag har dessa, men de ska finnas här någonstans. Jag har en låda där jag lagt sådan som jag inte kan sortera, så det kan hända att det ligger där.

Ägg, linolja och färgpigment. Undrar om det inte var någon mer tillsats……..

Receptet kanske finns någonstans på nätet om du är intresserad.

Choklad
0

Jag tror att jag ska ha recept liggandes någonstans jag med..finns recept där man blandar med mjölk ägg och jag vet inte om det var terpentin, för att det ska hålla sig färskt lite längre

Och då pigment förståss..men jag tycker att gulan påverkar färgen, man borde kunna använda sig av enbart vitan…

jag testade med bara ägivta och pigment och det blev nästan som glas då det stelnat.

U R us