Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettinspiration-och-förlagor
Läst 5316 ggr
[GunillaR]
0

Inspiration och idé

Vad gör ni när idéerna vägrar att infinna sig och inspirationen tryter?

För det är kanske inte alla gånger som idé och inspiration hänger ihop.

Ibland kan jag känna att jag brinner av inspiration men jag vet inte av vad! Förvånad Och då får jag "skicka ut" signaler så att jag snart får reda på vad det är jag vill göra, och det brukar fungera. Och när "bomben" slår ner då finns ingenting annat för mig. Ibland händer det ju när man sitter på bussen eller går på stan och ser något eller någon. Och då får man börja skapa i huvudet så länge. (Undrar hur många vänner man missat på det sättet, när man går i sin egna värld)

Men inspirationen tar ju slut ibland den också. Och då gäller det att sätta fart för att framkalla den - snabbt.

Hur gör ni? Berätta!

Choklad
0

Jag tittar i mina gamla skissböcker..där finns alltid något som sätter fart på fantasin, och sedan finns det ju så mycket omkring oss i vardagen som ger ideér…

U R us

[GunillaR]
0

# 1- Precis det finns liksom inslag lite överallt som kan trigga igång en idé.

Ibland när jag sitter och tittar på en film så brukar jag fastna för konsten som hänger på väggarna och missar på detta sättet en massa viktiga scener. - he he Cool

Men det kan också hända att jag blir inspirerad av någonting som händer i filmen, en alldeles speciell scen eller så.

Choklad
0

Ofta sitter jag och tittar på träd, deras grenar kan ge vackra former…

U R us

imaginatio
0

Jag blir inspirerad av andras teckningar och olika foton. Ibland när jag läser eller kommer på en berättelse i huvet. Ibland bara kommer det, och jag måste måla ner det, men har lite svårt ibland att få ner det;)

[GunillaR]
0

# 4- Jag blir också inspirerad av andras bilder. Till exempel den fina målningen av liljan och vesslan i bladguld i presentationstråden. Ibland så finns där något i själva bilden som slår an.

Det lustiga är att detta brukar för det mesta vara i halv-abstrakta målningar.

minda
0

Ja… jag brukar mest ha problem med liksom en "overload" på ideér som ligger på lager, så jag får för det mesta försöka hålla fokus på bara ETT Skrattande

Men OM och de gånger inspirationen tryter så brukar jag dra till med att börja klottra, en vild och utagerande, snabb teckning eller målning, ibland på tid. Förutom att se mig om i näromgivning, gamla mappar och häften, lyssna på viss musik eller se på bilder/ film/ TV.

Oftast öppnar detta flödesporten och då jobbar jag antingen vidare på det somm det "undermedvetna" spytt upp på första eller så har jag redan hittat det nästa temat.

EN annan grej ja någon gång använt mig av är gamla konstterapi tekniken av att ta två kolbitar, eller två pastellkritor i olika färg (då tar jag ofta och väljer med olika baktanke: ibland de färger jag MEST tycekr om då, ibland de jag har mest obehag för- bara för att provocera mig själv lite extra! Glad)

Ett stort papepr, och så skal ldu stänga av den där estetiska delen av hjärnan och måla med båda händerna på samma gång, fritt och hur som helst.Du kan fast börja med ögonen slutna om det känns riktigt svårt.

Var ologisk och till coh med vild, låt känslorna som komemr på dig när du gör detta komma. För i denna övning så jobbar BÅDA hjärnhalvorna och det KAN sätta i gång till och med fysiska reaktioner!

Sedan ka ndu bearbeta bilden vidare om du vill-

Detta brukar faktiskt vara en svårare uppgift för oss som håller mer på med att rita och måla/ annan konst, då vi har vissa grunder och skolnigar, tekniker och inlärda regler vi måste glömma för denna uppgift. Men jag tror nog ni klarar detta bra, för verkan av denna övning är att en hel massa händer innanför tankeskåper.

Detta har gett mig mången idé och är ypperlig att köra till med alltid ibland Skrattande

[GunillaR]
0

# 6 - Detta med överöst med idéer har jag varit hela hösten. Det värsta undet denna tid är att samtidigt som man håller på med ett projekt så måste man hålla de andra vid liv så att man inte glömmer känslan för dem. Jag brukar göra en skiss i PSP, eller om jag ser en bild så lägger jag in denna i en "att-göra-mapp"

Förresten det där lät roligt med övningen att använda båda händerna. Jag skulle vilja testa en målning där jag bara använder vänster hand. Skulle vara intressant att se vad som händer.

minda
0

Jovars, det lönar sig! Vänsterhand-projekt är både roliga och givande! Skrattande

PSP- eh, vad är det förkortat av? Är så dålig på förkortningar Foten i munnen

Och exakt, verkligen svårt ibland att balansera mellan olika projekt, känslan är ju så viktig att försöka bibehålla!

Choklad
0

Måla med båda händerna kan mitt näst äldsta barnbarn. Han både tecknar och skriver med båda. Men nu då han började skolan var han tvungen att välja vilken hand han skulle använda..bl a för skrivstilens skullObestämd. Jag förstår inte varför han inte ska kunna använda båda händerna, jag tycker det är coolt att kunna det..Tungan ute

U R us

[GunillaR]
0

# 8 - PSP = Paint Shop Pro

Ett rit- och bildhanteringsprogram i stil med Photoshop.