Priser
Jag vet ej vad ni anser om denna fråga, men hur tänker ni när ni prissätter era verk? Jag håller på med målning av tavlor i olika tekniker (har inte riktigt funnit "min" teknik än) ochj vi ska hänga ut för utställning nästa vecka. Om vi vill får vi sätta pris på våra alster och kanske få dem sålda, men hur tänker man när man prissätter? vad avgör vilket pris verket får?
Berätta gärna hur ni tänker runt detta så jag kan klura ut hur jag ska göra för min del i framtiden :)

Jag har inte börjat sälja än, men kommer att sätta pris efter vad jag vill ha i timmen.
Det kommer inte bli direkt billigt men tycker folk om det jag gör så får dom betala annars så får det var tycker jag.
Prissättning är inte lätt och det finns många sätt att tänka på ang detta. Man kan kika på vad andra konstnärer tar betalt för liknande verk, sedan ska man också beräkna materielkostnaden och arbetstiden. Som icke känd konstnär får man nog räkna med att inte kunna ta lika mycket betalt som en känd konstnär.
/Désirée

Man få ha en omsätting på hobby upp till ett basbelopp sen blir det andra regler, bara något att tänka på.

#4 den tråden ger inga svar
få lite mer än 40kr bör man ta 
Jag tycker det är jättesvårt detta med priser, men eftersom jag ännu bara haft en utställning och inte varit med på någon jurybedömd utställning och därmed inte kan räkna med som erkänd så lägger jag mig inom rimliga prisnivåer.
Ett ungefärpris som jag har just nu på en oljemålning på duk, dessa priser ligger ute på min hemsida:
Porträtt av kvinna, man eller barn, storlek 55x45 cm = 1600 kronor
Porträtt av djur (huvud plus en bit ner på kroppen) storlek 35x35 cm = 700 kronor, en storlek på 40x40 cm = 800 kronor
Naturmålning storlek 55x46 cm = 1300 kronor
Mindre målning (t ex blomma) storlek 35x27 cm = 700 kronor

Ja detta är ju svårt! Ska man sälja dem på en ateljé där de tar 50% av priset så behöver man lägga på en del. Till kompisar kanske lite mindre, för då kan man hälsa på och se den igen, och kanske få lite kaffe och bulle?! :)
Jag brukar ta minst det dubbla av materialkonstnaden, för börjar man räkna in tiden man lagt ner så kan det bli rätt dyrt. Men det brukar vara "kompis pris"…
Men en konstlärare till mig sa att: Ta det pris du känner att du vill få ut, så du inte blir besviken! Känner du att en tavla betyder mycket för dig, så lägg ett pris som känns värt det, spela roll hur dyrt det än är!
Morgaines prislista känns rimlig också! :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

#6 hur lång tid lägger du på en tavla på 700-800kr?
# 8 - Jättesvårt att beräkna exakt tid eftersom jag jobbar i etapper. Man jobbar några timmar en dag och så jobbar man några timmar till en annan dag. Så 700-800 kronor är ju underbetalt om jag ska räkna in arbetstimmarna. Jag vet inte hur lång tid det tar!
# 5 - Den där tråden var inte ett bra exempel. Vi har diskuterat priser men egentligen inte kommit fram till något rättesnöre.

#10 det är nog bra att tänka lite för lägger man sig lågt och "rear" då förstör man möjligheterna för andra att försörja sig. Samtidigt som om man inte driver det som företag så har man inte sociala avgifter mm då kan man ta halva priset för sina alster, vilket kan vara rimligt om man inte har ett namn.
jag kan ta ett exempel på prissättning, det är inte konst men också svårt att veta vad man ska ta.
Jag ger ridlektioner, 4 kvällar i veckan helt på hobbyplan, jag har valt att lägga mig på samma pris ridskolan (160:- timman) skillnaden är att jag max har 3 hästar samtidigt inte 12 st, jag har inte ridhus, min lektion är längre en timma + teori före och efter. Kunderna tycker jag är billig och är nöjda med vad dom får men jag dumpar inte priset, jag ger bara med råge.
På samma sätt bör man tänka när man säljer konst, man tittar på priset som dom som kämpar för att leva på det tar, sen kan man ha en större tavla att erbjuda eller två för priset av en tex.
Men samtidigt så hoppas man ju som konstnär att det är min tavla dom vill ha inte något billigt att hänga på väggen.
Jag vet att det är svårt att ta betalt, man är ju lite smickrad att någon överhuvudtaget gillar det man gör och själv ser man med mer kritiska ögon på sina alster än vad andra gör.
Mitt råd är våga ta betalt, för din skull och för att dom som försöker leva på konstens, skull. Vill man ha något billigt att hänga på väggen så finns IKEA, vill man ha något unikt du finns vi konstnärer. Sen väljer kunden och jag tror man får sålt lika mycket om inte mer om man höjer priset så man får betalt för material och sina timmar.
Så är det med mina ridlektioner, förr lät jag folk rida gratis för att jag var snäll, dom stannade några månader och tyckte hästarna var leksaker. Nu har jag elever som rider regelbundet och som är nöjda och vill utvecklas på hästen och det är kunden som söker upp mig, folk jag inte känner ringer och vill rida.
Jag tror att så också är fallet med konst, jag har som sagt inte börjat sälja än men rea blir det inte 
# 11 - Jag håller med dig i varje ord du skriver här, absolut.
Men sen tycker jag att där finns en gräns, nämligen före och efter en utställning. För när man gjort sig ett namn, då finns där ingen anledning att dumpa några priser.
Min son berättade för mig häromdagen att hos fotografen i deras samhälle, där finns en skylt ifrån en konstnär som målar porträtt ifrån foto, och det kostar 4000 kronor för ett sådant.

Det är väll ganska rimligt om det är vitt 25% är moms där rök en tusenlapp, sen så burka man räkna 50% för arbetsgivaravgifter och andra omkostnader, det som blir kvar blir lönen (1500 kr) och det ska beskattas, då blev det kvar ca 1000 kr i handen.
lek med tanken att den om ritar porträtten har en lön på 15000 kr före skatt, då måste h*n göra 10 stycken i månaden och h*n arbetar ca 40 timmar i veckan = 160 timmar, då tar varje porträtt 2 arbetsdagar att gör all spill tid och bokföring inräknat. 15000 före skatt är en låg lön för heltid.
Gör man det som hobby kan 1000 kr + material, vara vettigt tycker jag men vitt så kostar det så mycket mer, då lever man ju på det och måste kunna bli sjuk och pensionär en gång i framtiden.

Det är inte heller så mycket frågan om man har ett namn, det är mer om någon vill inreda sitt hem/kontor/skola med vad man gör.
Folk betalar 895 kr för denna, tillverkad med noll känsla på löpande band, nog kan man ta betalt för att man säljer sina känslor och är unik, det man gör som konstnär det finns bara en av.
Den från IKEA kan alla dina gäster ha redan, det är bara något för att fylla en tom plats på en vägg, inget som ger rummet unik karaktär
Sälj bara billigt om du är i stort behov av pengar, då får man rea sig annars sträck på er ni är unika.
# 14 - Intressant med tavlan från IKEA som jämförelse. Det där är väl tryck på duk, där inte ens konstnären längre är närvarande i processen.

#15 vad jag förståt så är det folk i typ Kina som målar bilden efter förlaga = löpande band (dalahäst)
Jag tycker vi kan värdesätta oss mer än så i alla fall 
# 16 - Då är det ju nästan ännu värre! Då är det inte ens konst utan måleri på löpande band.
Och visst ska vi värdesätta oss själva mer än så!

Tack Lorita, du har fått mig att tänka om lite när det gäller prissättningen! :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!