Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettoljemåleri
Läst 7173 ggr
enola
1

enolas målningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer lägga upp lite bilder på mina färdiga målningar här och en liten beskrivning om varje.

Denna första är en av mina favoriter och köptes av min kompis mamma. Den är målad med olja under min folkhögskolaperiod. Den fick en lite udda rimtitel:

Hum hum hum

i kiteln kokar

skum skum skum

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

enola
1

Mer troll och skog. Tupplur i Trollskogen heter denna och målade den till en tant när jag jobbade på hemtjänst. Hon hade hört att jag var konstnär och gillade troll som jag och beställde en tavla.

Denna är också målad i olja och tog inspiration från den förra som ni kanske märker. Den är nog en av mina snabbaste färdigställda tavlor också, målade den kanske under 5 timmar men inspirationen flödade.

Lite tråkigt är att tanten dog några månader senare men hon sa att hennes barnbarn skulle få ärva den så jag hoppas den sprider sitt budskap vidare. :)

enola
1

Detta är min första bild jag gjorde på folkhögskolan. Vi fick som uppgift att måla efter "vedic art" principerna så jag började dra streck fram och tillbaka. Men strecken vart snart ett träd och kunde inte slita mig ifrån detta :)

Den är målad med guasch eller kanske akryl, kommer inte ihåg riktigt. När trädet var klart tyckte jag det fattades något och bläddrade igenom en konstbok och hittade flickan, tror det var från en Bauer skiss.

Choklad
0

det känns som att skogen har liv och vill sträcka sig mot ljuset, vilka vackra bilder, svåra att släppa blicken från. jag älskar att måla och rita träd, men har inte gjort det på ett tag nu.

U R us

enola
0

Tusen tack! Träd är verkligen befriande att måla, de följer gyllende snittet där de delar sig i grenar. Jag har försökt att få min flickvän att förstå just detta med gyllene snittet men hon har haft svårt att förstå vad jag menar. Men när jag ser hennes träd som hon målar så märker jag att hon undermedvetet följer mönstret. Det är nått som sitter djupt rotat i vår natur!

lenmor
0

Jättefina målningar enola!

Eija
0

Ohh! jag älskar dina tavlor med trollen…har själv ritat ett om just ett troll i skogen vid en liten damm där han sitter och fiskar….men tyvärr så fota jag inte då mina tavlor på den tiden…och denna var en gåva som inte finns hos mig mer…

Och den sista är oxå väldigt mysig, ser ut som träden svävar ovanför en hinna liksom…eller vatten, eller is….ja man kan få till det hur som helst

kanonfina är dom

[Spanaren]
0

Wow säger jag bara Förvånad

Fantastiska målningar och #0 och #2 föll jag bara för. Ljuset, harmonin med skuggorna och att jag anar det fördolda … titta noga och se vad du ser … underbart Enola Kyss

/kram

Choklad
0

# 4 Jag kan heller inget om det gyllene snittet, inte förrän jag läste det härinne på sajten. Men man går på känslan när man målar, och då liksom uppstår det av sig själv.

U R us

KitoBonito
0

Jag kommer alltid vara ditt nr1 fan, no matter what :P Du är så j*vla duktig!

[GunillaR]
0

Underbara målningar Enola!

Den första och andra känns lite som sagomotiv. Väldigt "trolska" och mysiga

Gemensamt för dem är att du sträcker dig uppåt.

enola
0

Tack för alla fina komentarer! Det är sånt som ger en inspiration att fortsätta! :)

Kul att du hittade hit också KitoBonito! :)

Ylva-Li
0

Åh jag gillar verkligen din stil Enola! De är helt underbara! Kan inte ens komma med vettig kritik. Skäms

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Playja
0

Vad jag tycker… Det vet du ju redan! Flört Är ett stort fan!

enola
2

Här kommer tre nya tavlor, alla är 40*40 och målade med olja men den första har lite florocerande akryl också.

Dessa är nog raka motsattsen till troll och skog, man kan ju inte göra samma saker hela tiden?! Ombyte förhöjjer ;)

De två första målningar ligger i en varsin tråd också men kan väl lika gärna sammla mina verk här. :)

Kan nog inte säga så mycket mer om dem, det är nog upp till betraktaren att fantisera fram visionerna…

enola
3

Skrattande

enola
2

De första är splitter nya medans den här sista är några år gammal.

enola
0

#12/13 Kul med nya och gammla berundrare! :)

Agda
0

Älskar de 3 första målningarna, de är så trolska!

De 3 sista är inte så dumma de heller, den första av dem har jag svårt att slita blicken ifrån.

DesK
0

Målningarna i #14, #15 och #16 gör mig glad, de har härliga färger och ett läckert ljus. De trolska målningarna i de 3 första inläggen har en underbar närmast mystisk stämning, möjligen är den allra första målningen aningen för mörk, men detta kan bero på fotot och de begränsningar som finns för bildvisning här.

/Désirée

enola
0

Tacka tackar!

#18 Den första hänger för tillfället i hallen med en spotlight på sig, den lyser verkligen upp hallen! :)

#19 Den är rätt så mörk i verkligheten också, tror det var för att vi hade en sån ljus ateljé där jag målade.

stina63
0

wow vilka målningar

lenmor
0

Alla målningar är fantastiska, men de tre sista är mina favoriter. Jag älskar såna här färgstarka målningar som man kan sitta och titta på hur länge som helst och hitta en massa saker i.

Doris
0

Jättefina målningar enola Glad

Allting är möjligt

lillaisa
0

*Hakan nere vid knäna* helt fantastiska målningar!

/Isa

Indiania
0

Så vackra målningar! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

EeWeeM
0

Vilka spännande målningar!Alla tilltalar mig,fast på olika sätt.

Den allra första och nr 6 är de som är mina "favoriter",om man ska uttrycka sig så.

Jättefina och personliga!

krimskrams
0

Vilka härliga tavlor du gjort!

Jag tycker speciellt om den fösta tavlan med trollet som rör i grytan och de underbara träden!

Känslan i den tavlan är precis som tagen ur min barndom, då det fanns en skog i närheten av mitt hem som vi kallade just trollskogen…

enola
0

Åh va härligt att se så många som gillar det jag gjort! Det ger mig bränsle att skapa mera! Tack! :)

lillaisa
0

Vi vill gärna se mer! Det är otroligt inspirerande att titta på dina bilderGlad

/Isa