Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 2996 ggr
[GunillaR]
0

Bokmärken

Jag läser gärna böcker och brukar alltid ha minst tre på gång. Vilket betyder att jag alltid behöver bokmärken.

Så nu tänkte jag att, kanske man kunde använda överbliven målarduk och kludda lite färg på och använda dessa sedan som bokmärken.

Blir de bra så kan man ju också ge bort dem!

En idé mitt i natten då jag konstaterar att jag som bokmärken just nu använder ett riktigt bokmärke, ett tarotkort och ett papper som är ihopvikt……….

Tips på vad man kan måla på dessa!

Choklad
0

Ett problem kan vara att de klistrar sig fast i boken? även fast de torkat, det brukar mina bilder göra om jag låter dem ligga länge ihop..fast det är då med akryl. Olja vet jag inte riktigt hur det fungerar i sådanan här fall..

Jag brukar ha mina riktiga bokmärken och långa bitar av scappingpapper som bokmärken. eller en bläckpenna i skrivboken

U R us

[GunillaR]
0

Jag hade tänkt måla i olja och sedan lägga på en fernissa. Då ska det inte klibba. Fernissan gör att det blir en glättig yta och att färgen "stannar på sin plats".

Det är värt att försöka i alla fall, tycker jag. Har ofta irriterat mig på alla dessa spillbitar som jag slänger, att jag inte kan använda dem.

[Cheete]
0

Akryl torkar ju fort så man kan använda det nästan direkt. Fast det beror på hur mycket man kletar på också ;)

DesK
0

Man kan också klä in sitt bokmärke med plast, eller om man har tillgång till en lamineringsmaskin, så kan man köra sina bokmärken genom den.

/Désirée

[GunillaR]
0

# 3 - Men om akrylfärgen smetar så är det kanske inte så lämpligt att använda som bokmärke. Min idé är ju inte att man ska vräka på med färg utan måla tunt och få ett trevligt bokmärke.

Detta är ju små ytor att jobba med så det gäller ju att plocka fram de smala penslarna, lite tålamod och lite pysselkänsla.

Man kan ju också använda Liquin som både drygar ut färgen och ger en skyddshinna, om man använder oljefärger.

[Cheete]
0

Akrylfärgen torkar snabbt om man målar tunt med den. Men om man däremot kletar på en del så tar det ju ett tag innan det torkar. Det var så jag menade. Min erfarenhet av just akrylfärg är att den är snabbtorkande, så målar man tunt med den på ett bokmärke så bör det torka rätt snabbt :)

[GunillaR]
0

# 6 - Jo det är min tanke också. Och målarduken gör ju sitt till genom att suga åt sig av färgen. Sen kan man ju lägga på en fernissa för att skydda det hela. jag har ju sett i handeln att det också finns fernissa för akrylmålningar.

[Spanaren]
0

Jag kan lägga in utskrivna foton i vissa av mina böcker Flört

[GunillaR]
0

# 8 - Ja det där är ju en bra idé Glad

[Wideudde]
0

Ide & Hobby (Panduro) Brukar ha en form utav tuschpenna som ser ut som att man målat i datorn (jämn och fin färg utan att det blir lager på lager som tuschpennor ibland kan bli) Japanskt märke har jag för mig, används mycket i manga och liknande