Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2369 ggr
[Spanaren]
0

Jag anser ...

Jag har beställt ett beställningsjobb via Franko som blev mer än underbart uppskattat och bra Kyss

Franko och jag kom överens om ett pris som står mellan Franko och mig Flört

Dit jag vill komma är att jag vill att ingen ska bli utnyttjad för att måla, skissa och rita utan att få en viss betalning för det!

Sedan om personen i fråga säger själv att hon eller han vill det är en annan fråga.

/kram

Bybo
0

Håller med.

[GunillaR]
0

Håller absolut med det du säger. Varför ska man låta sig utnyttjas? Finns absolut ingen anledning.

Sen kan man ju alltid komma överens om priset. Gör man ett jobb till en vän så kan man ju ta skäligt betalt och inte ta överbetalt.

Kram!

[Spanaren]
0

#1 och # 2 … Bra att ni också köpte mitt resonemang Kyss

#2 Köper det du också säger Flört

/kram

[GunillaR]
0

Jag brukar ha ett fastpris på en teckning. Men om någon vill ha tecknat av två barn i stället för ett, ja då blir det rabatt med en gång! Likaså för kunder som kommer tillbaka.

Jag har ingen anledning att ta ut något överpris för en teckning, men jag vill inte göra det gratis.Det tar tid och arbete i anspråk, även om det man gör är jätteroligt.

För min egen del så gör jag alltid en grovskiss, där jag bekantar mig med ansiktet. Dessa grovskisser gör jag på ett tunnare papper, vanligt skisspapper. När jag anser att jag har fångat uttryck och allt, så gör om jag proceduren på ett tjockare papper.

Jag har idag gjort färdigt ett barnporträtt, och det tog några timmar i anspråk.

lenmor
0

Jag prutar aldrig eller gör privata "dealar" under en utställning om det finns en utställningsarrangör som ska ha sin del. Däremot har jag helt andra priser privat för vänner och bekanta, men inte lägre än att det känns ok.

Jag kan aldrig känna mig utnyttjad även om jag ger bort en målning eller säljer den billigt till en vän. Jag är stolt och lyckligt lottad eftersom folk är villiga att betala för att ha mina målningar på sin vägg.

[GunillaR]
0

# 5 - Jo om man ger bort en målning till någon, så är ju detta som en gåva som kommer från hjärtat.

Sen måste jag erkänna att jag har haft problem, och har nog ibland fortfarande, med att ta skäligt betalt. Det där får jag jobba på lite!