Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettfotokonst
Läst 4395 ggr
DesK
0

Månen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senast det var fullmåne testade jag min kamera i mörker. Här är ett av resultaten.

/Désirée

DesK
0

Här är en till från slutet av sommaren

/Désirée

[GunillaR]
0

Åhh vilka underbara foton! Den översta ser ut som en målad tavla och den understa, där är en lila aura kring månen - helt fantastiskt!

DesK
0

Tack jag har "gimpat" dem lite båda två, för att försöka få fram vad jag såg i verkligheten. Fritt fram att använda dem som förlaga /idé till något konstverk Glad

/Désirée

enola
0

Det är ingen systemkamera du använt va? (kan ju ha fel…)

Då kan man leka med slutartiden och få väldigt skarpa nattbilder.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

DesK
0

Enola jag använder en Canon g11 vilket kanske kan anses vara en sorts värsting kompaktkamera. Här kan man också leka med slutartid med mera, men jag har ännu inte kommit så långt. Behöver lära mig mer om detta, men på grund av mina ögonproblem så får jag ta det efter hand. Kom gärna med tips till förbättringar! Glad

/Désirée

[Spanaren]
0

#0 Vilken underbara bild … tack/ kram

Agda
0

Härliga bilder!Glad
Jag blir alltid fascinerad av månen, är den väldigt läcker kan jag stå och titta på den läääängeSkrattande Likaså om jag ser stjärnorna klart, snacka om att man får ont i nacken senFlört

[GunillaR]
0

Ja snacka om ont i nacken, när jag bodde i Jämtland på vinternätterna när det var smällkalt och stjärnklart. Oj oj oj! Ibland fick man också se ett och annat norrsken Tungan ute

enola
0

Har inte nattfotat så mycket, men det gäller att hålla kameran stilla eftersom slutartiden blir så mycket längre. Ett stativ eller nått ställa kameran på är nästan ett måste om man vill få skarpa bilder.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

DesK
0

Enola jag har stativ till kameran och jag använde det vid dessa fototillfällen Glad

/Désirée

Bybo
0

Hjälp , vilka vackra foton !! Hade du inte skrivit att den första bilden var tagen med kamera så hade jag tagit den för en målning :))

DesK
0

Bybo tackar för det Skrattande Hum tror det beror på att jag inte har tagit bort bruset i bilden Flört

#7 och #8 Ja visst kan man få ont i nacken, men det är det värt, ännu värre är att det oftast är rätt kallt när det är som vackrast och då fryser man ju Gråter

/Désirée

Bybo
0

Brus? Skäms

För några timmar sen sprang jag ut för att fota värsta molnen..men, min kassa diggis var oladdad…så jag tog med mobilen…Blev helkasst ://

DesK
0

Bybo om du klickar på bilden så att du får upp den i full storlek, så ser du att den är prickig, detta kallas för brus och man kan lägga på brusreducering när man gör i ordning bilden, men det gjorde jag inte med denna. Måste lära mig det först, för om man gör fel blir bilden oskarp istället.
Dissa inte din digitalkamera, men försök se till att den är laddad Flört och ge den en god chans, många kompaktkameror kan mer än vad man tror. Mobilfoton blir ju oftast inte så där jättebra, men även dessa kan prestera en del. Man kan ju också göra en hel del förändringar i bildredigeringsprogram. Båda mina bilder ovan är redigerade i Gimp Glad

/Désirée

Bybo
0

#14 Aha. Tack :)) Vad bra att du inte la på brusreduceringen ;))

Hm..det där med bildredigeringar har jag inte vågat mig på..öööh, eller så är jag lat….*S     Eller FEG är nog det jag är  ://

Iaf finfina foton!! :))

DesK
0

Tack tack Glad Feg behöver du ju inte vara i och med att du alltid sparar orginalet innan du redigerar så gör det inget om du klantar till det. Bara att börja med en ny bild Flört
För att visa lite av hur det kan se ut har jag nu testat att lägga på lite brusreducering, då ser bilden ut så här:

/Désirée

Bybo
0

#16 Tack, va gullig du e. Det blev skillnad ja. Gillar båda, men den första bäst ändå :))

[Jeremina]
0

Fina bilder och Gilla det är så som du skriver här Jämtland Kyss

Den här bilden skickade en granne till mig i vintras!

[GunillaR]
0

Måste bara visa min blodmåne, har aldrig sett något liknande

[Jeremina]
0

Gilla den är nästan lite läskig Tungan ute

mariatingsund
0

och fullmånen i Småland

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Agda
0

#8; Ja, i Jämtland ser man mycketFlört Såg faktiskt norrsken igår kväll och innan det var det väl ca 1 månad sedan jag såg det sist. Dock lyste det ju inte starkt, men det är fint iallafallGlad

Jättehärliga bilder på månen! Nu vill ju jag också visa lite månbilder!Flört

DesK
0

Agda ååå vilka fina bilder! Skrattande Ser att jag måste ut mycket mer med min kamera i mörker och träna på detta Flört

/Désirée