En liten varning
När vi lägger upp bilder och eller våra egna konstverk på nätet, så är risken tydligen rätt stor att någon "konstnär" målar av bilderna utan att fråga först och sedan säljer sina konstverk och tar bra betalt för dem. Inte roligt och jag föreslår att vi som någon gång går på konstutställningar hjälps åt att hålla ögonen öppna.
Länken har jag hittat på fotoforat Xponerat.se
/Désirée
Kanske man skulle lägga ett stort vattenmärke över bilden med sin copyright. Det kan man ju göra i datorn.
Sen får man ju lov att inspireras av en bild, men att kopiera den är ju lite väl magstarkt.
Detta har vi diskuterat inne på Foto och tyvärr gör det egentligen bara bilden ful utan att det skyddar den mot stöld. Att kopiera ett foto rakt av som konstnären i länken ovan har gjort är ju magstarkt. Detta ska man så klart bara göra om man kommit överens med fotografen om det. De bilder jag har lagt in här har jag inte satt någon annan begränsning på än att det vore trevligt att få veta om någon använt dem.
Stöld av bilder är tyvärr ett stort problem, därför ville jag göra er alla uppmärksam på detta.
/Désirée
Det är ju dessutom väldigt korkat att ställa ut kopierade bilder från en och samma konstnär på samma utställning! Speciellt som originalen är så mycket bättre och vackrare på alla sätt och vis.
Ja en stor blaffa på bilden förstör den ju för den som vill betrakta.
Instämmer!
Marie Gillander som skriver om detta på Xponerat.se är tacksam om vi sprider detta.
/Désirée

Tack Desk för att du tog upp det här i tråden! 
Det gäller att se upp.
Jag brukar rekommendera Bildombudsmannen
Det kan löna sig att skicka faktura.
När jag till och med hittade en bild här på iFokus blev jag förvånad. Det var den tidigare sajtvärden, som hade tagit min bild och använt för att länka till en annan sida. Hon är inte Sajtvärd längre. Visst blir man både arg och besviken. Bilden låg ute i nästan 3 år. Ibland tar det tid att hitta dem.
Senast var för några dagar sedan och det var på en amerikansk website Då skrev jag och påpekade att lagarna i USA är likadana som lagarna här när det gäller fotografier. Den bilden togs snabbt bort.
Ibland räcker det med att kommentera i en blogg. Kan man inte det, så hotar man med Bildombudsmannen och priset är ju överkomligt.
Det är viktigt att komprimera bilderna ordentligt, så att de inte kan användas i tryck.
Mina verk och mina texter har olovligt använts lite här och där. Därför söker jag på bilder och på vissa sökord. Statistiken hjälper mig att hitta en del hetlänkade bilder.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Detta har jag tänkt på länge om hur enkelt det är att spara ned det som är vackert här inne 
Även om någon har satt dit sitt namn längst ned så är det enkelt att beskära bort det 
Bäst är nog att sätta namnet i mitten av det tjusigaste i verket eller …
#0 Tack Desk för att du tog upp detta 
Jag skulle vilja ta upp ett problem som jag har, nämligen att mina bilder tydligen inte alls syns på nätet. Jag har sökt efter mina målningar på Google utan något resultat.
jag skulle bli jätteglad om någon lade märke till min sajt och min konst!
Man får måla av en annan konstnärs verk eller foto om man avser att ha det för eget bruk hemma eller i syfte att utveckla sitt måleri tex.
Man får däremot inte avbilda någon annans verk och sedan använda i kommersiellt syfte eller sälja.
# 9 - Ja det låter ju väldigt logiskt. Jag skulle bli smickrad och glad om någon skulle vilja måla av en av mina tavlor, för egel del, men inte hänga dem på utställning.
På skolan använde vi ju Paul Cezanne som inspirationskälla.
Men hur fungerar detta om man målar av en känd konstnär och ej längre varande i denna värld, är det ok att måla av och sälja med en skriftlig upplysning om att det är en kopia. ?
Fast blev den bra skulle jag nog vilja behålla den 
Kan vi få en avdelning med juridik?
Jag tänker skriva ett inlägg, som hade passat under den rubriken.
Då kunde vi få trådar som handlade om att måla av konstverk, fotografera av konst, kopiera foton, ansvar när man skickar på posten och antagligen fller ämnen.
Jag öppnar!
Här finns information angående "Bildkonst/Upphovsrätt"
#13 Tack, den hamnade bland favoriterna. Nu får jag snart skriva ett viktigt brev