Andlig konst
Jag var lite tveksam om rubriken här, om jag skulle kalla det för Andlig Inspiration eller Andligt Måleri. Men det blev nu andlig konst för då exkluderar man inte någon teknik.
Så vad är då andlig konst?
Det finns något som heter Vedic Art Vedic Art bygger på några principer ur Vedaskrifterna. Vi har en tråd här på forumet som Lady-Oona skrev om.
Det finns något som heter Psykic Art. Psykic Art är när man kanaliserar en ande eller guide och låter denne jobba med pennan/penseln, så att man får fram ett porträtt av vederbörande.
Sen finns det något som heter Andlig Inspiration som säkert "drabbar" alla som sysslar med någon form av kreativ verksamhet, mer eller mindre. Det är då som man vågar släppa kontrollen och låta verket bli det som det vill bli samtidgt som man känner att inspirationen bara "väller fram".
Det finns säkert andra benämningar som har att göra med anden och konsten. Den som känner till detta är välkommen att presentera här i tråden.
Det finns teorier om att konsten ska kunna användas som healing. Men då kommer vi kanske in på något annat då det gäller terapi, och det är inte det som jag vill diskutera här i tråden.
Är andlig konst om bara om man blir kontaktad av en annan ande eller guide eller gäller detta även om det är min ande som träder fram? För jag är ju också en ande även om den bor i min kropp.
Hur tänker ni om detta begrepp?
Ja det du säger om att man ju är en egen ande i en egen kropp har jag inte tänkt på i dessa sammanhangen..men det är ju så ju..
jag kan få hjälp av någon ibalnd när jag målar, och det kan bli hur som helst då på bilden. Det är så avkopplande att bara "släppa taget". Att kanalisera bilder skulle jag vilja kunna, att rita anden så som h*n ser ut/såg ut.
Jag uppfattar det som så att andlig konst är när man blir kontaktad av en annan ande. och när ens egen ande "talar" så tycker jag att det är mera på intuition..men det är vad jag tycker.
U R us
När jag målar så kommer motiven och utförandet från mitt inre eller från en utomstående kraft, jag vet inte vilket. En gång då jag bodde i Sydafrika var det Venus som kommunicerade med mig och ur det kom en tavla. Men vad det kallas vet jag inte och det är inte så viktigt för mig.
När jag sätter händerna i leran så är det verkligen inte jag som styr. Då viskar gudinnan i mitt öra och vips så blir det något utav det hela.
Många har sagt till mig att både mina tavlor och min keramik är healing. Alltså att människor får healing av mina alster.
Jag kanske skulle prova att måla av de ansikten som jag just nu ser varje gång som jag blundar.
Eller kanske det blå som jag brukar se här och var men jag vet inte om jag kan. Men nog tycker jag att vi kan visa andlig konst för det finns ju i allra högsat grad.
Historien bakom den här bilden är väldigt speciell och jag tänker inte dra den just nu, men jag tänker att den passar in i ämnet "Psykic ART"
Jag vill i alla fall presentera GABRIEL, (ärkeängeln, som är konstnärernas beskyddare) som jag fick till mig vid ett mycket speciellt tillfälle.
Gabriel är målad med några få knivdrag med endast vit oljefärg på en gammal havsmålning som skulle målas över.
.
# 4 - WOW!
Detta var ju helt fantastiskt. Som om målningen du gjorde först egentligen innehöll grunderna och sen du bara "färdigställde" den.
Jag blir helt varm när jag ser bilden. Snacka om andlig konst!
Oj oj!
#4 Otroligt och levande i högsta grad. Vilken trösterik målning du gjort lenmor! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack Gilla och Indiania!
Jag ska försöka och lägga in en till målning i den här kategorin.
Efter en healingkurs målade jag lite mer eller mindre i trans och när måningen var klar och jag gick en bit från staffliet och betraktade målningen sa jag spontant till mig själv " Nämen det är ju Sara" (healingguiden som hjälpte- och visade sig för mig under healingbehandlingarna på kursen)
Fast under healingen visade hon sig med svart långt böljande hår. Jag kände dock igen henne under nunnedoket när jag hade målat henne………
Lite i flummigaste laget för en del, men så är historien bakom den här målnigen.
Lenmor, kan det ha varit så att du träffat henne i tidigare liv och att hon då hade nunnedok på sig?
Så fin hon är! Jag tycker att det strålar om henne av godhet men också av bestämdhet
Efter en vacker ängel och en vacker guide/nunna så vill jag nu visa upp en kolteckning av Jesus.
Jag hade fått en bild av honom en dag när jag satt och undrade i mina tankar, om hur kan ha sett ut egentligen. För detta med långt rakt blont hår och blå ögon, det tror jag inte på. Inte när det gäller en man från mellanöstern.
Bilden jag fick var mycket annorlunda.
Några år senare så ville jag teckna upp honom och bad till guiderna om hjälp. Kolkritan i hand framför ett stort och styvt ritpappar. Det gick väldigt snabbt. Han är inte vacker som en ängel, han ser ut som en ganska trött man. Pappret är smutsigt av kolsotet och till och med en fläck kaffe.
Men jag vill visa den ändå.
Här är Jesus!
Vilka vackra bilder ni visar upp….!!
TACK för dom!
Självklart är det sjätte sinnet inblandat när man målar/skapar, din egen inre Ande är i allra högsta grad närvarande kanske kan man kalla det din Musa också om du vill.
Utan den inre flödande kraften så tror jag inte att man/du /jag hade lyckas skapa över huvudtaget.
Detta att skapa med sina sinnen totalt närvarande är också en form av medialitet.
Jag målar ofta till musik…tonerna talar till mig och färg och form flöder över duk/papper…härligt och glädjen vet inga gränser och tiden försvinner.
Ha det gott därute.
#9 Så underbart du målar!
Lyrisk!
#11 Din Jesustavla är också otroligt fin Gilla! Mycket fin! 
Gilla, den där bilden gillar jag, har en föreställning om att Jesus nog såg ut så. Tycker att jag känner igen bilden, som om man har träffats tidigare … 
Underbara bilder! 
U R us
Så vackra bilder ni visar alla
Om man ska prata andlig konst så får man inte förglömma Ikonmåleri
/Maria
Underbara tavlor ni visar upp. Blir så inspirerad vill sätta igång, Men känner mig stressad ännu. Måste ha lite lugn först. Helt underbara Tack för ni visar upp era andliga tavlor
#9 Läcker bildDen första också. Skitsnyggt gjord. Såntdär vill jag kunna göra.
# 15 - Lenmor, jag håller på att göra ett bättre porträtt av Jesus. Sätter in ett foto så snart det är klart. Jag gör bilden utifrån skissen här, plus den där bilden som jag fick för flera år sedan. Den har etsat sig fast i mitt minne precis som om jag träffat honom på riktigt.
Skissen var väldigt "grovhuggen" som det kan bli det det går undan.
Jag hittade i min gömmor en teckning jag gjorde för några år sedan, en s.k Trance-bild….en slags andlig konst….den tog inte många minuter att göra, jag var i ett väldigt avslappnat tillstånd.
Jag vet inte hur man lägger in bilder här så det får bli via en bifogad fil.
Ser fram emot att se din nya bild Gilla.
Så vacker lady-Oona. 
#21 Så skir och vacker! 
# 21 - Åh så vacker den är! Regnbågen, porten, gudinnan, ljuset - jag lyfter!
Vilken rolig tråd!! 
När jag målade denna tavlan för ett par år sedan satte jag mig ner och började men jag kommer inte ihåg riktigt hur den blev till. När ansiktet, håret var färdigt och stora delar av tavlan vaknade jag upp och tittade på min händer som var fulla med lilaaktiga toner. 
Jag fick till mig namnet Lucinda som betyder (bringer of light)
# 25 - Så fin hon är! Jättebra målat också! Det syns som en tunn aura kring henne i svagt lila.
Vad använde du för färger?
#26 Tack Gilla 
Den är målad med vattenlösliga oljefärger.
Om jag skulle testa detta, man behöver ju bara köpa tre färger för att testa och se om man trivs med det. Har också funderat på att testa akryl.
(Tre färger: Gul + Magenta + Cyanblått. Med dessa kan du blanda alla färger. Står i artikeln "Färglära")
#28 Jag gick en kurs i oljemålning och där hade vi 5st färger + vit.
Om du vill kan jag kolla upp vad dom färgerna heter?
Erika
# 29 - Ja om du vill 
Så duktig du är! Jag ser att han vill säga något…
U R us
Ja vad tror du han säger…. 

#31…Jag gillar ögonen.. fantastiska…jag är en "ögonperson" *s*
Läpparna är lite Elvis för mig.. Men vilken fin teckning. 
----------------------------------------------------------------
OBS! + lite Ot
Känner mig lite löjlig med alla superlativ som bubblar ur mig men det skall ni veta att jag menar varenda ord jag säger! 
# 34 - Tack 
Ja men du har nog rätt i att det är lite Elvis-läppar.
Och du, att finna rätta ord är jättesvårt ibland. Man får en känsla och det bubblar inom en och sen får man inte ord på känslan. 
Tack för beröm och vackra ord…ni är för gulliga.
Gilla din bild blev hur fin som helst…
och Erika, jättevackert…
Fortsätt skapa därute….världen behövre färger!!!
#31 Jättefin Gilla!
#36 Tack Oona! Din bild var också jättefin med alla färgerna! 
# 36 - Ja Oona, du har så rätt, så rätt. Det är skönhet och vackra färger vår jord behöver just nu.
Oona, underbar bild, man känner en stor frid och nästan lycka när man ser den. Hoppas du målar flera andliga bilder.
Jag själv måste vara i något särskilt slags tillstånd, annars blir det bara medvetet måleri, vilket jag inte har något emot, men jag ska försöka mig på lite mer Vedic Art måleri så är chansen större att det kan bli mer andligt måleri Jag har målar flera Vedic Art målningar, men jag kopplar dem inte till andligt måleri riktigt, i alla fall inte de jag har gjort.
Vilken inspirerande tråd.
Erika A
Jättefin målning och din beskrivning av hur den kom till stämmer bra överens med hur mina andliga målningar har kommit till. Häftig upplevelse att man nästan försvinner bort och in i måleriet och blir nästan lite omedveten om vad man gör, nästan som automatisk skrift. Att man blir lite överaskad efteråt :)
Att få namnet på målningarna "någonstans från" är ju en helt otrolig upplevelse det också.
Den här bilden kom till mig då jag bodde i Sydafrika. Jag kände ett tryck i bröstet och något var på väg ut. Venus kom och med henne den åttauddiga stjärnan som är just kännetecknande för Venus. Just detta om att Venusstjärnan är åttauddig fick jag reda på för bara någon vecka sedan. Snabbt gick jag till min tavla för att räkna uddarna, och visst var det åtta stycken! (Som jag helt ovetandes hade målat dit)
Tavlan kom till under en period då Venus var väldigt framträdande på himlen, jag såg den klart även på den Sydafrikanska himlen. Alla på nätet pratade om det märkliga ljusfenomenet som tycktes röra på sig. När jag kände hur det liksom pockade inom mig för tavlan att komma fram så visste jag ingenting om Venus roll på himlen just då. Det var först när tavlan var i sitt slutskede som jag förstod sammanhanget, varför hon så gärna ville komma ut på målarduken.
# 41 - Mycket vacker Eva-Leva! Den sprudlar av kvinnlighet och lyser inifrån. En liten detalj som jag gillar är den ena armen som kärleksfullt slingrar sig om ena stjärnspetsen,