Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 2932 ggr
Choklad
0

Vilket papper?

Jag undrar vilket papper som är bra att teckna på? Jag brukar göra mina skisser på ett vanligt a4 copieringspapper. Men när man ska göra en riktigt teckning som man vill ha på väggen, vad tecknar man på då?

U R us

[GunillaR]
0

Jag har två block i A3-format. Det ena har fler papper och tunnare. Detta använder jag som skisspapper. Detta är på 90g/m2.

Det andra är på 180 g/m2 och med en liten textur på ytan. ytan är alltså inte helt blank. Dessa papper använder jag när jag färdigställer. Detta papper går också alldeles utmärkt att måla på med akvarell.

Båda är av märket Canson

mongu
0

Har också skissblock när jag tecknar. Vid akvarellmålning så använder jag helst 300 g eller 600 g. Det är underbart att måla på 600 g papper. Det enda är att de är dyra.

En grov grange är också ett måste för mig. Det ger mycket mera liv i akvarellen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[GunillaR]
0

Det finns också ark att köpa separata, om man vill prova sig fram först. Matton-butikerna och Panduro har separata ark.

Det finns också väldigt fina ark som har en mer eller mindre struktur, såsom linne.

Choklad
0

Ska kolla på panduro, visste inte att de hade ..Tungan ute

så man kan ha akvarellpapper som teckningspapper? men tål det att suddas på ofta? Jag har visserligen oftast haft billigt akvarellpapper, så kanske det är därför som det gått sönder i ytterlagret när jag suddar. Och ibland så måste jag ha vanligt suddi, annars försvinner inte blyertsstrecken.

U R us

[GunillaR]
0

Det finns papper som man kan ha både som akvarell och teckning. Det är ett tjockare papper som har en yta som inte går sönder vid suddning eller suger åt sig väta extra mycket.

Därför är det alltid bra att ha ett billigare papper där man kan skissa och "kladda" innan man börjar "på riktigt".

mongu
0

Det finns knådgummi som man kan använda istället för vanligt suddgummi. Det tar bort blyerts från akvarellpapper. Fast man ska inte ha tryckt för mycket när man skissar förstås.

Fördelen med ett papper med högre vikt på är att man kan tvätta bort det man målat och börja om.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!