Att komma igång
Ibland händer det saker i livet där målandet eller andra konstaktiviterer får stå åt sidan. Därför kan det gå flera år.
Man vill börja måla igen. Man vill inget hellre, det är som både själ och kropp är i olag - man behöver detta.
Konsten är porten till andligeten och är man utan denna port för länge så saknas där något i livet för att man ska må riktigt bra - Konsten.
Hur kommer man igång då? Ett sätt är att ta emot en beställning från en vän eller bekant som kommer och visar ett foto på en stor villa med stor trädgård. Vännen vill ha målningen klar om en månad för då firar paret 1 år i huset. Javisst säger man, nemas problemas.
Man köper en stor duk, sätter upp den på staffliet, klistrar fotot på staffliet, plockar fram färgerna och penslarna
ställer sig framför denna stora vita duk
och får magknip…………………
Vad man ska göra när man ska komma igång är att börja i liten skala. liten duk och litet motiv.
Börja gärna med en form som är så enkel den kan bli, eller två enkla former. Till exempel ett äpple och en citron, inget mer. På en liten duk.
Den första artikeln efter att sajten är lanserad ska bli en liten skiss och målarskola som egentligen passar med samma rubrik som denna tråd.
Men där kommer ni följa arbetets gång noga. Från vit duk till färdig målning.
Det där med magknipet känner jag igen, men det var blommor jag skulle måla ett par småtavlor till min dotter. Hon målar också (eller gjorde) och hon är bra på att måla, bättre än mig. Så där fick jag magknip
. Men hon blev nöjd.
U R us
Ja att ge sig på stor yta och stora förväntningar kan få vem som helst att få ångest.
Har man varit ifrån måleriet en tid så måste man "måla upp sig" lite med ett par målningar så att man känner att nu "sitter det "

Ja det kan behövas ett par målningar för att komma ihåg hur färgen beter sig och lära sig penselförningen igen!
Jag försöker sluta att ta beställningar också för jag känner att det ger mig fler "måsten" och då blir det inte lika kul längre, så om någon vill ha en tavla av mig så får de ta en som jag redan har färdig. :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Just de ja…
Kanske inte ska ha för höga krav börja med utan börja med något lätt, Får fundera på vad.