Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettoljemåleri
Läst 5068 ggr
[Lady-Oona]
2

Vedic Art

Vedic Art går ut på att inte söka motivet utan låta motivet komma till dig….Vedic Art är en form av inre andlig målning, färg/form/struktur lever sitt eget liv.

Ibland börjar man bara måla, målar över, skrapa lite, lägga på glittter kanse, måla lite till, vänder på tavlan och ser en form, fortsätter på den och vänder den ett varv till och plötsligt ser man vad det är och därifrån fortsätter man göra bilden färdig/klar…tills man kanske nån dag senare ser nåt annat där.

Vedic Art har 17 principer…."De första 11 principerna i Vedic Art är en navigationskarta som du kan använda för att 'hitta hem' till dig själv. Resten är speglingar av allas vårt kosmiska Själv."

De 17 principerna härstammar från Vedaskrifterna och vedic Art utvecklades av Kurt källman på tidigt 80tal tror jag.

Vedic Art kan också vara en väldigt klar bild…där man med en gång "ser" va det är.

Det viktiga med Vedic art är att inte försöka gestalta nåt speciellt, inte bestämma sig för "att nu ska jag måla en vas" då har man enligt principerna redan blockerat skapandet. Det finns inga direkta konstskoleregler utan allt målande utgår från själens längtan att skapa.

"Vedic Art är inte ett sätt att lära sig måla utan ett sätt att lära sig leva"

Konst är inte att avbilda utan att göra synligt säjer man i Vedic Art kretsar.

http://www.gallerigunilla.dinstudio.se/gallery1_3.html

här finns vackra tavlor….(inte mina)

Vedic Art är intressant och spännande och det finns massor att läsa om det på nätet och många bra kurser att gå.

lenmor
1

Lady Oona!

Tack för att du informerar om Vedic Art. Jag har gjort några stora Vedic Art målningar som jag har här hemma, (passar bra på mina väggar) men jag återkommer lätt till mitt gamla bildfokuserade måleri. Jag gillar bägge sorterna, men blev väldigt sugen på att köra Vedic Art måleri nu. Jag ska lägga in mina Vedic Art bilder här så småning om, vore kul att se dina också.

[GunillaR]
0

Mycket intressant.

Om jag ska börja med att kommentera bilderna på den bifogade länken så får jag en känsla av rymden på vissa bilder och att det på andra bilder har skett en kanalisering, som Psychic Art. Dessa bilder var vackra och mycket behagliga att titta på.

En fråga; - går det bra att använda vanliga oljefärger eller måste det vara speciella färger? Jag har nämligen varit inne på några hemsidor och kollat, och det verkar vara väldigt hemligt med dessa färgerna.

Glittret, ska detta vara något speciellt?

Men det är väldigt intressant, att låta det bli vad det vill bli utan någon styrning. Det där kan jag ju fixa när det gäller porträtt, men då har jag ju bestämt att det ska vara ett porträtt :-)

Tusen frågor från en nyfiken Tungan ute

Ja, nu är det bara att vänta på bilder Flört

enola
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utan att veta om det är det lite såhär jag arbetar ibland. Fick lära mig detta att "måla utan att tänka" av en målerilärare på folkhögskolan och det är heeeelt underbart. Man slipper alla "måsten" och kan släppa alla hämningar!

Jag tycker det är bäst att ha några stycken sånna målningar på gång samtidigt, speciellt om man målar med olja. Då kan man varva mellan de olika målningarna för man arbetar, tycker jag, lite snabbare än vanligt när man målar såhär.

Lägger in en bild på en tavla jag gjorde på detta sätt. Måste berätta om varför bilden sticker utanför ramen också. Jag var klar med målningen och höll på med att såga till ramen när jag såg några stumpar av listen ligga brevid tavlan. Såg att de var lika breda som de röda stecken så fick jag en vision att jag skulle förlänga stecken, så det var inget jag hade bestämt innan och alla verkligen älskar just denna tavla.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

enola
0

Jag ska försöka ta en bättre bild på tavlan i framtiden, just denna bild har blivit lite platt efter bearbetning i PS.

[Lady-Oona]
0

#3 Vilken fin bild…tack för att du delar med dig…!!

Det här med att måla även på ramen är inte så ovanligt, jag har själv bilder som är gjorda så…"att gå utanför ramarna" kan vara ett budskap till dig…hur du gör i ditt vardagsliv t.ex---

[Lady-Oona]
0

Jo, du kan använda vilka sorters färger du vill…även pennor..kritor mm…

det är nog principerna som är viktiga inte så mycket materialet…och glitter är absolut inte nödvändigt utan endast som en idé…jag har använt glitter, små pärlor, "sågspån" och annat blandat i färg för att ge det en struktur…intressant att se resultatet sedan.

Jag kommer att få en liten liten målarhörna i min nya lägenhet och då kommer jag att forsätta att måla efter ett långt uppehåll.

Ha det gott därute.

kram

Eija
0

Som jag skrev på en annan tråd så påminner detta med Verdic Art, a som jag höll på med när jag var ung…visste inte att det fanns ett namn för det….

När mina barn var små, så lät jag dom rita en krumelur på ett papper, och sen tog jag och fortsatte på det tills det blev en sagofigur eller djur, som passa in i deras ålders intresse….

Detta blev en stund för oss själva på det viset, mycket uppskattat för dom var ju delaktiga i den tavlan eller bilden….

Skall se om jag kan rota fram något av dessa som jag rita innan mina barn blev födda….kan ju fota av dem o visa här om det går bra..

#3…enola, måste säga att din tavla var urmysig, är inte så mycket för det abstrakta egentligen, men vissa tavlor tilltalar mig..min dotters väninna är konstnär och målar bara abstrakt, och hon har verkligen fått till det med några av sina tavlor, som jag gillar….

[GunillaR]
0

Synd att det är så dyrt med kurserna, för jag skulle väldigt gärna vilja lära mig om dessa principer. Men de måste ju gå att få tag på i någon bok.

Jag målade också något liknande i början på 70-talet då jag målade efter musik. Jag lät musiken bli en bild. Antar att detta var något ditåt. För det är ju så att om man lyssnar på musik finns där alltid en bildupplevelse, även om den inte är föreställande.

lenmor
0

Principerna finns inte att få tag på i någon bok eller på annat sätt. Man måste gå en kurs och även fast man gått kurs så får man inte med sig något material. Man får anteckna själv det man vill komma ihåg. Materialet finns endast hos de som lär ut, som gått lärarutbildningen i Vedic Art och de får inte lämna ut något material till någon.

[Lady-Oona]
0

Nej de e riktigt det finns ingen kurslitteratur..utan det är kursen som så som gäller och man får skriva sina egna texter….jag har anteckningar nån stans men…nu är de nedpackade, ska flytta.

Kurser är ibland lite väl dyra så jag har inte kunnat gå nån mer just nu men hade tänkt börja spara, fast det går trögt…

Ha det gott därute alla konstnärssjälar.

[GunillaR]
0

Tycker det är lite synd att det ska vara så hemligt och mystiskt. Det där gör att jag får lite negativ inställning till det hela.

Men om nu principerna finns i Univerisum så ska det väl finnas för var och en som söker, och då får jag väl söka vidare i mitt hjärta…..

Choklad
0

Men jag brukar måla /rita mina "knasbilder"..jag liksom bara nollställer mig, inga tankar allt är tyst i mig..och så bara njuter jag av att sätta pennan/penslen på pappret/pannån…

o det var längesedan jaggjrde det nu..

inte behöver man väl gå någon kurs för att vara tyst? (SkämsFoten i munnen)

U R us

enola
0

#12 Nä precis, vad ska man med kurser till? Se bara till att det är kul när du målar och ha inga måsten eller "regler" i skallen så blir det bra!

enola
0

#5 ja det var verkligen nått att tänka på, vill sällan sätta mig i "fack" och jag sticker gärna ut när det passar… :D

[Spanaren]
0

När jag fotograferar så söker sig motivet i min lins som oftast.

Ibland så har jag försökt med att ta ett motiv i närbild men allt blir suddigt trots flera försök och då säger jag … nej detta var inte meningen.

Sedan så kommer bilden in i mitt fokus … trycker av och jag lyckas direkt (som jag själv tycker) … är inte det också Vedic Art?

/kram

[GunillaR]
0

Vedaskrifterna enligt Paranormal.

Veda betyder vetande/kunskap. Vedaskrifterna består av fyra skriftsamlingar och är de allra viktigaste av de heliga skrifterna inom hinduismen, och utgör grunden i hinduisk filosofi.
De skrifter som finns är dessa:
1. De fyra vedas; Rig Veda, Yajur Veda, Sama Veda och Atharvana Veda. Äldst och mest betydelsefull är Rig Veda.
2. Brahmanas, kommentar till Vedaskrifterna.
3. Upanishaderna, filosofiska texter.
4. Sutras, (edtrådar)i skilda ämnen.
5. Mahabharata och Ramayana, omfattar episka diktverk. I Mahabharata ingår Bhagavadgita.
6. Puranas, mytologiska och genealogiska berättelser.

Vedaskrifterna innehåller var och en påståendet: Det högsta medvetandet är Brahman (Gud). Jag är Brahman. Du är det. Självet är Brahman. Detta kan man kalla själva essensen i Vedaskrifterna och även i Upanishaderna.

Rig Veda anses av många vara världens äldsta bok/skrift. Det är den äldsta av Vedaskrifterna.
Det är den bäst bevarade av alla antika skrifter och en fantastisk källa till kunskap om det gamla språket sanskrit.
Rig Veda är en blandning av poesi, legend, mytologi, ritualer, antik vetenskap och kultur och, framför allt, antik religion, yoga och andlighet.
Jag har hört uttryckas att såsom de gamla egyptierna lämnade pyramiderna till oss, i all sin storslagenhet, lämnade det gamla Indien Vedaskrifterna.
De hinduiska skrifterna, shastra, brukar delas upp i två grupper, varav den ena kallas shruti, vilket betyder hörda eller uppenbarade skrifter, vilket syftar på att deras ursprung anses vara från visa män som hörde Guds ord direkt.
Den andra gruppen kallas smriti, vilket betyder ihågkomna. Dessa skrifter förmedlades via muntlig tradition i hundratals år innan de blev nedtecknade.
Vedaskrifterna är Shruti, varav texter som Upanishaderna och Bhagavad Gita var sena appendix.

Som synes är detta ett mycket komplext ämne. Finns verkligen principerna här eller är det något som är påfunnet med Vedaskrifterna som underlag?

Förstår fortfarande inte varför det ska vara så hemligt. För om det är till för människornas och deras välbefinnande, varför ska det då inte vara tillgängligt för var och en, till exempel via litteratur?

Choklad
0

Om allt finns inom oss alla så är det ju ändå inte hemligt. Möjligen då kan det vara så att vi inte ska få veta hur vi kommer åt vår inre "Gud".

ObestämdObestämd Nu svamlar jag igen …

U R us

[Lady-Oona]
0

Hmm…vet inte om det är så hemligt egentligen….eftersom det finns så mycket att läsa om Vedic Art på  nätet…jag tror mig minnas att min lärare sa att det inte finns fasta regler utan endast koder och grundidéer som varje konstnär/målare/skapare kan ta till sig å skapa sitt alster efter tanke,/känsla/medvetande….

Vedaskriftererna, tack för dom, är som du säjer komplexa och jag tror att Vedic Arts "uppfinnare" blev undervisad och inspirerad av nån guru och att det inom Veda finns en konstnärligt förhållningssätt till skapandet…eller nåt.

Så fort jag har tid, är mitt i en flytt, ska jag leta upp mina anteckningar och dela dom med dig.

Kram Glad

[GunillaR]
0

# 18 - Kyss