KonstnÀrer iFokus

KonstnÀrer

Etikett: konstnÀrssnack
LĂ€st 377 ggr
Tarotstollan
2022-04-20 14:53
6

KonstnĂ€rssnack 🎹.

VÀlkommen in att skriva om vad du kÀnner för om dina mÄlarförsök, skisser, tips, funderingar, vÀder och vind och allt annat som du kÀnner att du vill dela med dig av.

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

• Redigerat 2022-04-20 15:00 av Tarotstollan
DesK
2022-04-23 17:46
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Idag besökte jag Nellies cafĂ© & diner i Sjövik, mysigt, gott och trevligt. SĂ„ hĂ€r följer nĂ„gra bilder 😊

/Désirée

Tarotstollan
2022-04-23 19:24
0

Ser mysigt ut!

Tarotstollan
2022-04-23 22:27
4

Ett litet tips för er som ofta anvÀnder struktur i era mÄlningar.

Jag köper ibland chokladkakor med stanniolpapper runt, varför kasta det? Det gÄr att trycka in i fÀrgen och fÄ lite silverglitter i bilden, bÄde som smÄbitar och stora bitar.

DesK
2022-05-02 21:09
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en fin bok idag 😊 Har aldrig hört talas om Emma Hamberg, men Ă€r riktigt imponerad av boken 😊

/Désirée

Tarotstollan
2022-05-02 21:23
2

Jag kÀnner igen hennes namn, dÄ vi lÀste en bok av henne inne i Bokcirkeln inte sÄ lÀnge sedan.
Jag gillade hennes sÀtt att skriva, sÄ jag köpte fortsÀttningen pÄ den boken men har inte lÀst den Ànnu.
Vilken tur att du nĂ€mnde denna boken och hennes namn för nĂ€r jag skulle kolla upp den kunde jag inte hitta lĂ€nken till Bokcirkeln, jag hade tydligen av misstag rĂ„kat plocka bort den i mina favoriter.👍

Tarotstollan
2022-06-09 01:42
1

Jag ringde i gÄr för att se om jag kunde fÄ bli med i nÄgon av de korta mÄlar tillfÀllena som Karolina har nu i juni, tyvÀrr var de redan fullbokade!
SĂ„ gĂ„r det nĂ€r man inte Ă€r tillrĂ€ckligt snabb utan vill fundera ett tag.😉
GlÀdjande nog sÄ skulle hon ha andra tillfÀllen i sommar att trÀffas och mÄla ihop, nu gÀller det bara att komma ihÄg att hÄlla koll pÄ sidan sÄ jag inte missar de tillfÀllena.

Tarotstollan
2022-06-19 01:02
1

Nu verkar det som att hon startad upp nya mÄlartillfÀllen, varje onsdag mellan 12-14 under hela juli mÄnad.
Fast nu tror jag att hon tar betalt, för det stod nÄgot om kanvas ingÄr. FÄr kolla upp det senare.

Plockade fram en ny kanvas i förrgÄr, 50 x 50 cm och ritade en stor cirkel pÄ den och nu har jag ingen aning vad jag skall fortsÀtta med.
Har satt undan nu den tills jag kÀnner för att göra nÄgot mera.

Tarotstollan
2022-08-25 10:36
3

TÀnk sÄ mycket en video kan inspirera i att man anvÀnder fÀrger som man aldrig eller nÀstan aldrig anvÀnder.
SÄg att en tjej mÄlade med bruna och beige fÀrger och sen anvÀnde hon bara nÄgon avvikande fÀrg som rött, grönt, lila eller sÄ och bara lade i lite streck av den fÀrgen och vad snyggt det blev.
SÄ nu Àr jag sugen pÄ att köpa mera fÀrg igen, denna gÄngen i beige och brunt som jag i stort aldrig anvÀnt innan.

Tarotstollan
2022-09-14 22:29
2

Var pÄ "bubbelkvÀll" dÀr det bjöds pÄ cider och nya saker i fÀrgbutiken inför hösten.
Jag köpte 10 st. av dessa i olika fÀrger:

https://www.annakarolina.se/shop/ritpennor/

Och sÄ en av dessa:
https://www.annakarolina.se/shop/spetskartong/

SuperhÀrliga ritpennor/3D liners för att rita konturer, linjer, prickar samt att skriva texter. FÀster pÄ bÄde absorberande och icke-absorberande ytor sÄsom papper, kartong, trÀ, sten, gips, brÀnt lergods, glas och plexiglas men Àven textilier. Torkningstiden Àr 24 tim, 28 ml.
  • Redigerat 2022-09-14 22:30 av Tarotstollan
DesK
2022-09-14 22:33
1

Åh, sĂ„ roligt! 👍😊

/Désirée

Tarotstollan
2022-09-14 22:35
1

Ja, det Àr alltid sÄ inspirerande att bara gÄ dit och titta pÄ alla saker de har eller prata med tjejerna som jobbar dÀr.

Tarotstollan
2022-10-18 22:23
1

I dag fick jag tyvÀrr veta att min plats pÄ "MÄla stort" behövdes till lÄng vÀga mÄlare som var tvungna att boka hotell för att kunna genomföra denna helgkursen.
TrÄkigt men jag förstÄr henne. Hon hoppades att jag skulle kunna gÄ denna kursen nÀsta Är istÀllet.

Tarotstollan
2022-11-23 04:14
1

Senare i dag skall jag gĂ„ ner till Karamell( fĂ€rg) shopen och se vad de har för sig, de firar nĂ€mligen hela veckan att de fyller 1 Ă„r!đŸŽ‰đŸŽˆđŸ–Œïž
SÄ det Àr mÄlning och överraskningar hela veckan.
Jag skall köpa nÄgra fÀrger som jag funderat pÄ ett tag men har haft svÄrt att bestÀmma vilken nyans jag velat ha.
Skall passa pÄ och mÄla lite ocksÄ nÀr jag ÀndÄ Àr dÀr tÀnker jag, fÄr se vad som hÀnder.

Tarotstollan
2022-11-23 23:48
3

Jag köpte lite nya och spÀnnande saker nere i Karamell butiken, bl.a. 3 olika rosa och 1 rödbrun fÀrgtub, 6 olika fÀrger i 3D pennor, 1 limpistol och vita och glitter fÀrgade plast pinnar till den.

Fick ocksÄ en present pÄse om man handlade för en viss summa, det var 1 tub med guldfÀrg, 1 burk med vitt glitter, 1 fin spets marker penna, 1 mini kanvas, 2 burkar med nÄgon fluffig lera (vet inte riktigt vad jag skall göra med det, sÄ jag fÄr frÄga henne) och en schablon med olika julstjÀrnor.

MÄste ner i morgon ocksÄ och hÀmta min mÄlning som inte var torr nÀr jag skulle hem, dessutom skall jag köpa en burk med skimrande pÀrlor som skulle komma in i morgon.

Tarotstollan
2022-11-25 00:09
2

Var nere i gÄr kvÀll ocksÄ och hÀmtade min torra mÄlning.
Jag stannade och mÄlade lite grann ocksÄ.
Ämnet i gĂ„r kvĂ€ll var kollage, inte riktigt min modell men det var kul att testa pĂ„.
Kanske hade gillat det mer om jag haft mer tid pÄ mig, jag har inte slÀppt det dÀr tÀnket om att allt mÄste bli bra och likna nÄgot.
PoÀngen Àr ju att ha det kul, testa och lÀra sig nya saker. Blir det inte bra sÄ Àr det ju bara att mÄla över alltihopa och börja om.

• Redigerat 2022-11-25 00:14 av Tarotstollan
Tarotstollan
2022-12-17 08:48
2

I gÄr var jag och köpte lite nya fÀrger att testa:

https://www.annakarolina.se/shop/pearlkitt/

Amsterdam 120ml pearlfĂ€rger som Ă€r sÄÄÄÄ vackra att mixa med de “vanliga” fĂ€rgerna. InnehĂ„ller pearl white 817, pearl yellow 818, pearl red 819, pearl blue 820, pearl violet 821, pearl green 822.
Tarotstollan
2023-01-12 01:24
3

Jag har nu anmÀlt mig till en prova pÄ Ink fÀrger i slutet av januari.
Än sĂ„ lĂ€nge verkar det inte vara sĂ„ mĂ„nga som Ă€r intresserade, men det kan Ă€ndra sig snabbt.

Jag har ju testat ink innan men det Àr kul att komma ut och trÀffa lite folk som man kan prata med om fÀrger, mÄlningar och sÄdant.

Tarotstollan
2023-01-28 23:21
4

Var ivÀg idag och provade pÄ Prova pÄ Ink mÄlning.
Det var fullt med folk, ca 8 - 10 som var dÀr och testade. BÄde de som var och mÄlade för första gÄngen och Àven gamla rÀvar som varit och mÄlat innan.
TÀnk sÄ mycket olika motiv och konstnÀrliga sjÀlar det finns!
Vi blandade fÀrger och teknik huller om buller och det var sÄ roligt och se alla olika motiv som vÀxte fram.
Eftersom mÄlningarna inte hann torka innan tiden var slut sÄ fÄr jag gÄ och hÀmta dem en annan dag.
Hela golvet i den stora lokalen var full med kanvas och tapet bitar som vi mÄlat pÄ! Kul!
Önskar att de hade sĂ„dana hĂ€r mĂ„lnings möten oftare!

• Redigerat 2023-01-28 23:22 av Tarotstollan
Tarotstollan
2023-03-17 01:04
3

Var ivÀg i gÄr och mÄlade lite. Vi fick en stor bit av mÄlarduk att mÄla pÄ och som vanligt hur mycket tapet som vi ville ha.
Hade ett mönster i huvudet som jag ville mÄla men som vanligt blir det nÄgot helt annat Àn jag tÀnkt pÄ pappret!
Varför skall det vara sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ det som man vill?😁😉

Tarotstollan
2023-03-22 21:00
3

Varit och mÄlat lite idag igen. Det var fullt hus med folk som mÄlade överallt och golven och borden var som vanligt fulla med mÄlningar som lÄg pÄ tork.
HÀmtade hem det som jag hade mÄlat förra veckan och det Àr kul att se hur det ser ut nu nÀr det torkat.
Som sagt inga mÀsterverk men som en kvinna sa," vi gör alla sÄ gott vi kan med den kunskap vi har"!
SÄ det Àr bara att fortsÀtta mÄla pÄ, för man blir bÀttre för varje gÄng man mÄlar!

• Redigerat 2023-03-22 21:33 av Tarotstollan
Tarotstollan
2023-04-12 21:26
1

Varit ivÀg idag och mÄlat igen. Eftersom jag inte orkade gÄ förra veckan sÄ kÀndes det dubbelt kul idag.
Blev tvÄ olika alster ett i grönt, gult och orange och en i blÄtt, grönt och vitt.
FÄr se hur de blev nÀr de torkat och jag kan hÀmta dem i nÀsta vecka, passar pÄ att hÀmta dem nÀr jag ÀndÄ gÄr dit för nÀsta mÄlar möte.

Tarotstollan
2023-05-03 18:44
2

Solsken och fint vĂ€der.☀
Var ivÀg pÄ mÄlarkludd i dag. Alltid kul att komma dit men sÄ svÄrt att komma pÄ nÄgot att mÄla nÀr jag inte kan avbilda nÄgot, utan kör mest abstrakt.

I dag var vi bara tvÄ + de som jobbar dÀr och Àgarinnan.
Kul att se pÄ allas alster och hur olika vi arbetar med fÀrger och strukturer.

Tarotstollan
2023-05-17 22:15
1

NÀst sista gÄngen i dag för att pröva pÄ mÄlargrejen.
FrÄn idag var det förlÀngt med tiden, sÄ nu kan vi vara dÀr i 4 timmar och kludda.
Antagligen kommer de att fortsÀtta med detta öppna "Kom och MÄla" i höst och det ser jag fram emot.
Vad som skall ske nu under sommaren visste Karolina inte Ànnu men hon ville göra nÄgot sa hon.
NÀr jag sa att hon behövde ta ledigt ocksÄ, sÄ bara hon skrattade.
Det Àr ju sÄ att nÀr nÄgot Àr kul sÄ vill man bara fortsÀtta, men ta semester Àr ju viktigt för kropp och sinne.

SÄ jag fÄr vÀnta och se vad hon hittar pÄ under sommarmÄnaderna.

Tarotstollan
2023-07-23 00:10
1

Varför Àr det sÄ svÄrt att kunna mÄla nÄgot som pÄminner lite om de bilder och fÀrger man ser i sitt inre?
Inte ens de enklaste fÀrger eller former blir nÄgot som jag gillar.
Har suttit sÄ mÄnga gÄnger framför blocket eller kanvasen och det blir inget, bara gÄr dÀrifrÄn och stÀnger till om drömmarna.

Hur tÀnker ni om det? Har ni samma stunder av kÀnslan av totalt misslyckanden?

Tarotstollan
2023-08-02 23:42
0

Ser nu att K.s "dropp in eller ring och anmÀl dig i förvÀg" mÄlar onsdagar kör igÄng nÀsta onsdag 9/8-23.
Skall bli kul att komma ut lite och fĂ„ nĂ„gon att prata med samtidigt som man kladdar lite pĂ„ en kanvas!😉

Tarotstollan
2025-05-03 18:25
1

Oj, det var lÀngesedan nÄgon eller jag var inne hÀr och skrev nÄgra rader.

Hur har ni det i er mÄlar vÀrld? NÄgot nytt pÄ gÄng eller fÀrdigt material som ni kanske vill visa en bild pÄ hÀr inne?

Jag har inte haft varken tid, ork eller lust att mÄla nÄgot pÄ lÀnge.
Har haft fullt upp med sorg, tömmande av lÀgenhet, myndighets kontakter, papper och sjukdomar att göra.

Jag har dock köpt lite nya mÄlarfÀrger och mÄlar pennor och förtryckta kanvas som jag sÄ smÄningom skall börja mÄla pÄ.
Just nu har jag ingen plats att ha nÄgra kanvas uppstÀllda, sÄ jag fÄr jobba lite med smÄsaker.
Även kludda lite i mĂ„lar böcker kan vara roligt emellanĂ„t.