Starta eget?! + webgalleri!
Hej.
jag håller på med porträttmålning och insett att jag måste skatta och där med starta eget.
Så alla tips och råd för en som startar eget mottages tacksamt!
Gärna också tips på bra webgallerier att visa upp sin konst i . Använder mig av portfoliobox men där finns det en maxgräns för antal bilder innan det kostar sen måste man betala för en domän men det har jag redan så det känns onödig. Men är här den i alla fall :
http://tellendesign.portfoliobox.se/
//Johanna
Tellen Design
Jag använder weebly(foto) och tumblr (konst) till mina gallerier. det enda jag har haft noterat av weebly är att maxstorleken på bilderna får vara 10 mb, men att ha så stora webbilder är ju onödigt. sen tror jag inte det finns en gräns på hur många bilder man får ha, har haft 300 bilder på hemsidan(till en kund/kompis😇) ett tag utan problem.
jag ska faktiskt på en starta eget-kurs imorgon som är i samband med arbetsförmedlingen :) Jag tycker du ska ha ett möte med Nyföretagarcentrum i din närmaste stad om du inte har gjort det, så får du oftast en kasse med massa bra broschyrer i :) fundera på om du ska satsa fullt ut på konstnärskapet (f-skattsedel) eller vara anställd på samma gång (FA-skattsedel). om du är anställd på samma gång så kan arbetsgivaren ev bli lite lack om du har ett företag som konkurerar med dem som du är anställd för.
Tycker även att hemsidan www.starta-eget.se är sjukt bra! kolla in artiklarna där :)
Jag använder också Weebly, enkelt och bra! Såhär ser min hemsida ut.
www.verksamt.se är en sida där du ansöker om F-skatt (eller FA) och där finns också massor av information.
På starta-eget.se finns en snabbguide till hur du skaffar F-skatt.
Som i inlägget ovan rekommenderar jag också Nyföretagarcentrum, de är till för att svara på alla ens tokiga frågor!
Skatteverket är också bra att ringa när det är något man inte fattar. Man kan tycka att de är läskiga men det är de inte egentligen, de ska hjälpa en när man frågar =)
Skatteverket har som sagt kurser i att starta eget, kolla på deras hemsida om det arrageras där du bor. Jag har gått på en, som var mycket introduktion till hela ämnet. Då hade jag redan koll på det mesta som sades där men är du helt grön så är rekommenderar jag det också. De har även kurser på tema moms och andra ämnen.
Om du har någon i din närhet som har erfarenhet av att ha egen firma så ryck tag i den personen och fråga när det dyker upp frågetecken!
tack för tipsen! :)
Som sagt alla tips mottages tacksamt :D