Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 3813 ggr
-Aida-
0

Lera

Hej

Jag vill återuppta min hobby jag hade förut med lera, då kunde jag inte värma den I ugnen, de finns hur mycket olika ler sorter som helst, jag är ute efter en högkvalite lera som redan är färgad och kan värmas I ugnen, har ni nå tips på vart man köper sånt?

Jag är också intresserad av att lacka figurerna, men de har jag aldrig gjort förut, de vet jag inte ens hur de fungerar, är de bara att dra på lack över figuren som är tillför lera? eller ja man kanske ska pensla på?

[Lilyz]
0

Jag gör figurer i Fimo-lera, tycker den är väldigt bra! Det är en polymerlera som härdas i ugn. När den svalnat lackar jag den med ett lack som också är av märket Fimo och som säljs på samma ställen som leran :) Jag köper mest från Panduro och Skapamer

På min hemsida kan du se mina kanske något simpla men lite charmiga lerfigurer ;) http://www.linaws.se/

[Lilyz]
0

Och ja man penslar på lacken på leran, ungefär som ett nagellack :)

-Aida-
0

Tack för tipset, väldigt söta Katter du skapat 😃jag har tittat runt på sidorna och de värkar som att skapamer har ett stort paket med 24 färger som till o med är pris sänkt, skulle de vara en bra grej att komma igång med, då man får så stort urval av många olika färger?

-Aida-
0

Fel sida, jag menade Panduro 😛

[Lilyz]
0

#3 Haha tack! Ja varför inte, om du tycker priset är överkomligt :) Jag köpte också ett liknande, fast var lite färre färger då men var mest för att prova hur det var och blev nöjd :) Jag är iaf sån att jag vill ha många färger att välja på så nu har jag massor hehe 😃

-Aida-
0

#5 jag brukar gilla att ha massor att välja på så man inte alls känner sig begränsad sen kan man ju köpa styck leran om man tycker att de saknas någonting 🙂
Bilden du har på framsidan av din sida, katten i den glittriga leran tycker jag var jätte fin 😍sådan lera skulle också vara skojig att pyssla med.

[Lilyz]
0

#6 Precis det blir extra roligt att ha mycket att välja på! 😃Det brukar vara lite mindre storlek på lerorna i flerpacken än på stycklerorna, men jag tycker ändå ett flerpack är bra att börja med :)

Åh men tack! Ja jag älskar verkligen de glittriga lerorna, Fimo effect heter dom som har glitter eller är metallic :) Och just den heter Glitter Silver 😉

-Aida-
0

#7 de fanns ju mycket glitter lera att välja mellan, speciellt blå, de är min favorit färg, tack för länken 😃

[Lilyz]
0

#8 Det är nog mycket därför jag gillar Fimo så mycket, finns så otroligt många fina färger att välja på! Sen kan man även måla den om man vill men jag föredrar att ha färgad lera 😉

Du kanske behöver någon form av verktyg till leran också, jag köpte detta ["start-kit"](http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5030-Lera/503005-Fimolera/1/172310-Fimo-soft-startsats-basic ""start-kit"") första gången och fick då ett litet verktyg till som jag använder flitigt, annars kan man köpa vid sidan av också. Jag har köpt två set, ett i plast och ett i trä men de var så stora så jag använder ändå mest den jag fick i start-kitet… Men det är olika vad man föredrar :)

Sen ett annat tips också om du gillar glitter och sånt är att man kan använda rhinestones, sånna små "diamanter" man har till naglarna, och sätta på figurerna så blir de lite extra pimpade 😃

-Aida-
0

#9 vad skojigt, praktiskt med starter kit😃
Kan man ha diamanterna i ugnen också eller smälter dom?
när figurerna är i ugnen ska man sätta dom på nåt slags underlägg som bakplåtspapper eller liknande?

[Lilyz]
0

#10 Jag sätter dit diamanterna och ugnar sen och det har gått jättebra, men var lite nervös första gången ifall det inte skulle fungera 😉Jag har ugnen på 100 grader bara. Annars kan man limma dit dom efter, innan man lackar men det blir extra pilligt.

Jag lägger aluminiumfolie/ugnsfolie på en plåt och sen figurerna på, har läst att det rekomenderas 🙂

-Aida-
0

#11 Ska man använda något speciellt lim om man behöver limma dit detaljer, eller duger de med vanligt super lim som är transparent?

[Lilyz]
0

#12 Jag har vanligt superlim, man lackar ju sen också så jag tycker det sitter bra 🙂 Men jag har bara limmat dit sånna små diamanter, har aldrig provat med något större.

-Aida-
0

#13 Finns de några speciella penslar man kan köpa? När jag målat med pensel så minns jag att stråna alltid åkte av och de blev fult och dom fastna i färgen på de jag måla, händer de när du lackar?

[Lilyz]
0

#14 När jag köpte start-kitet så fick man med en liten flaska lack och den har en liten lackpensel i locket, precis likadan som kommer med nagellack så den "hårar" inte av sig. Har även köpt en större burk lack som jag inte börjat använda än men jag ska nog hälla över i den lilla som har pensel…

Däremot har jag haft problem när jag ska måla på leran med färg… De penslarna jag har använt till det har hårat men har köpt några nya lite dyrare som jag hoppas är bättre. Inte provat dom än.

-Aida-
0

#15 Jätte tack för alla dina tips, nu känner jag mig riktigt förbered, vill ha min lera nu! 😃

[Lilyz]
0

#16 Så lite så! Du måste ju visa upp dina figurer sen 😃

-Aida-
0

#17 de kommer jag definitivt att göra, dom som blir bra i alla fall 😛

[Lilyz]
0

#18 😃

-Aida-
0

När man lackat sin lilla figur ska den stå och torka eller ska den in i ugnen igen?

[Lilyz]
0

#20 Den ska stå och torka :)