Är detta för dyrt
Jag har målat en tavla i akryl, A4 som jag skall försöka sälja men jag vet inte om detta är överpris eller underpris. Tänkte mig 150 kr. Arbetet tog mellan 1-1,5 timme att göra. Vad tycker ni?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Målar du för att tjäna pengar eller för att det är din hobby och ditt fritidsintresse? Det borde enligt mig vara utgångspunkten.
Jag målar för att bli en duktigt konstnär. Säljer för att kunna få pengar till materialet. Har inte världens fetaste inkomst som sjukpensionär.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Tänk på att kolla hur mycket sidoinkomster du kan få innan det påverkar sjukpensionen. Säljer du med syfte för att få ersättning för materialet så anser jag att det är detta du bör grunda priset på.
Jag får tjäna 40% enligt försäkringsbolaget. Materialet här på Åland är lite dyrare. För 15€ kan jag antingen köpa ett block A4-papper eller 1,75 tuber med akrylfärg.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Alltså 40% av bruttoinkomsten.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Vilken bruttoinkomst? Din egen?
Ha de två faktorerna som utgångspunkt i din prissättning skulle då bli mitt råd. =)
Sjukpensionens bruttoinkomst.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
150 är absolut inte för mycket!!
Jag tror man lätt tar för lite..i alla fall jag, jag tänker typ: äsch det är ju jag som har gjort den…lite dåligt självförtroende
Det är ju superkul att få tavlor sålda!
Åker du över med Eckerölinjen så ligger det en relativt välsorterad färghandel i Herräng. Hon brukar inte vara speciellt dyr, ring i förväg dock så hon har öppet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åker inte över så ofta trots att jag bor nära färjan. Herräng är lite långt för mig som inte har bil.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Låter som ett rejält underpris i mina öron.
Men köper folk om jag höjer priset till ett okej pris? Vill hellre sälja än att sitta här med alla tavlor som ingen köper.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

det är för lågt, jag har faktiskt börjat samarbeta med en som är bra säljare och gillar att åka på marknader. Vi har inte börjat än men ska boka en jul-slotts-marknad som hon alltid har velat sälja på, hon har med eget garn också och säljer men behöver mer saker.
När det gäller ljuslyktor och halsband så vet jag vad jag vill ha betalt, när det gäller tavlor så får hon sätta priset. Hon får en % på vad hon säljer efter att vi dragit av för bordet, så det blir viktigt för henne att hitta rätt pris.
Hör med dina kontakter och/eller din frissa och/eller ett kaffe nära dig som konstnär så är man dålig på att sälja vad man gör.
Till vänner ger jag bort istället för att sänka priset, det känns roligare så.
Ta betalt så att det täcker dina kostnader för material är mitt råd.
#14 Tack. Hur räknar jag ut det? Färgen räcker ju till många och en tub kostar 8€.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Använder du mer än en färg? Om inte dela antalet tavlor du gör med kostnaden för färgen. Kom ihåg att också ta betalt för det papper du använder.
Jo flera färger använder jag men det är en sån liten "klutt" eller en lite större "klutt". Det går mer till spillo (för jag lär mig aldrig hur jag bäst får så optimalt som möjligt). Pappret däremot är dyrare. A4 190grams-ars kostar 10,40€, tror det är 20 i den här billigare varianten annars är de väl 10 i de tjockare papprerna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Att sätta pris på ett konstverk är svårt :)
Vet själv
Men jag tycker att du ska sätta det du känner för