Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: akvarellmåleri
Läst 6297 ggr
Troxa
1

HJÄLP: Kantlimmat block

Jag är helt ny på det här med akvareller, och undrar hur man ska få loss arken från de kantlimmade blocken?

Ahradia
0

Det brukar finnas ett hörn som är olimmat. Kör försiktigt in en palettkniv, linjal eller liknande och dra försiktigt längs limningen. Med betoning på försiktigt!

Witches don't get mad, they get even.

Troxa
2

Tack.
Tur att jag provade innan jag målade säger jag då, haha.. Det gick inte alls bra på de limmade sidorna. Arket ville gärna dela sig på cirka halva sin tjocklek där, eller så var det som extra hårt limmade områden.
Samma två sidor som det olimmade hörnet hörde till, gick dock bra!

Blir nog inte kantlimmat nästa gång för mig :-)

Ahradia
0

Du ska låta sidan sitta fast under tiden du målar. Det hjälper att förhindra papperet från att rulla ihop sig och färgen blöder inte ut på de andra arken pga limmet.

Sen måste du låta bilden torka till 100% innan du försöker dig på att lossa det.

Jodå, kantlimmat är praktiskt, speciellt om man har det med sig utomhus.

Troxa
0

Jo, jag vet att man ska måla på det först. Men eftersom jag inte fattade hur jag skulle lyckas få loss det tänkte jag prova först.. Men då lossnar det  alltså enklare när man målat :-)

Ahradia
0

Mja, det gör det nog inte. Det gäller nog bara att få in rätta tekniken :)

Troxa
0

Haha, ja, bladen ska vara ganska tunna i det här arket men.. antigen blev det dubbelt så tjockt eller hälften så tunnt på ena limmade sidan… Blir nog att "träna upp" hela det här blocket tror jag Skrattande

[luneri]
0

Jag använder en brevkniv, och det fungerar bra. Ta det försiktigt så inte pappret går sönder när du drar linjalen eller vad det kan vara igenom pappret.

CatharinaEngberg
0

Det finns ofta någon liten bit vid blockets kant som är olimmad, där sticker du in t.ex. en kniv och petar upp försiktigt så att inte bladen går sönder. Men det händer att det är lim över hela kanterna. Du använder fortfarande kniven och petar försiktigt tills du lyckats separera det översta bladet för de övriga. Ta det försiktigt så går det bra. Lycka till!

CatharinaEngberg
0

Obs! Men måla först på pappret helst. Det brukar annars lätt bubbla sig mer. Det är just därför som det är kantlimmat.

Lorita
0

Jag tar loss papret först och fäster det på en massonitskiva ned blå målar tejp runt om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[luneri]
1

Just det, jag har ju också kantlimmat block, det tänkte jag inte på. Jag tar också loss arket från blocket eftersom jag alltid kalkerar på arket. antingen fäster jag det på baksidan av blocket med sån där gul tejp eller på en tjock träskiva.

[Sara FE]
0

Jag använder bara kantlimmade block när jag målar med akvarell, supersmidigt. Jag har vanliga palettknivar för att sära på pappren, och den bästa av dem är tunn, bred och ganska lång. Tjockare palettknivar förstör lätt pappret. Skalpell är väl också ett alternativ, men då är nog risken att man skär fel i pappret lite större.

CatharinaEngberg
0

När du stuckit in kniven mellen papprena så ska du trycka kniven snett UTÅT sidorna på blocket. Då brukar jag aldrig ha några problem med att det går sönder.