Oljefärger börja brinna?
Hej, köpte oljefärger igår och även något sorts medium till gloss och vattenlöslig linolja.. Men läste sedan på paketet med färgerna att de kan självantända om jag inte lägger trasorna i vatten eller elda upp dem direkt..
Funderar därför på om jag ska byta färgerna till vattenlöslig oljefärg istället eller om jag ska måla med dem ändå.. Kan jag tex torka penslarna med papper om jag tvättat dem i linoljan för det går väl om jag förstått det rätt, utan att det är "farligt"? Papper och oljefärg är det okej eller vadå?
Hur går ni till väga då ni målar? Är livrädd för något ska självantända, låter kanske töntigt men har bara målat med akryl innan..
Mvh Jessica
Jag är likadan när det gäller sådant. Jag tycker det är bra att du är försiktig och tar sådant på allvar.
Jag använder mig dock inte av oljefärger så jag hoppas någon annan kan ge svar på frågan.
Det kan självantända om du stänger in det, framförallt linoljan då. Så om du torkar av med papper eller trasa och knycklar ihop den så är det stor risk att den börjar brinna. Om du däremot hänger upp den så att den får torka så ska det inte hända - men det vettigaste är att slänga in allt i kaminen eller liknande :) Penslarna tvättar du ordentligt i penseltvätt, torkar så torra det går och låter dem torka luftigt. Känner du dig osäker kan du ha en ungsform med sand/salt i eller liknande att lägga penslarna i. Om de mot förmodan skulle brinna kan den stå så att inget annat kan ta fyr - men det ska inte kunna hända att de tar eld egentligen, utan det är mest för att känna sig trygg.
Jag har aldrig varit med om att oljefärger skulle självantända och aldrig läst det på dem, men linoljan är jag väldigt försiktig med.
Men det ska syrebrist till för självantändning - tex inpregnerade man tält med linolja förr, och de självantände ju inte eftersom de var utspända och luftade.
Har man otur kan mycket självantände - hö på höloft till exempel. Men det handlar om att det bränner utan att få svalka och luft.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Men som Zabbio säger kan inte oljefärger självantända, det är bara om man använder linolja som risken finns. Och då kan man ju antingen hänga trasorna på tork eller stänga in dem i en glasburk med tätförslutande lock.

Oljefärgerna kan inte självantända.
Du behöver inte använda linolja för att dryga ut måleriet. Det finns ett bra medium som heter Liquin som är utmärkt att dryga ut färgerna med och som samtidigt ger en fin återgivning av alla pigmenten i färgen.
För rengöring av penslarna rekommenderas grönsåpa och varmt vatten.