Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettförsäljning-av-konst
Läst 7655 ggr
[dynamitella]
6

Sälja spraymålning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick nyss hem mina första ordentliga sprayburkar. (Tror att det är akrylbaserad färg). Så jag satte igång och målade lite med dem och plastmuggar man har till saft :)

Går det att sälja, tro? En målning är A4. Jag tänkte, om jag blir bättre på det? Vad vore ett rimligt pris?

Exempel på en jag gjorde idag. Den är skarpare irl, såklart. Fotat med webcam.

Bruhn
0

Snyggt.

Häftig bild. Pris är svårt att sätta

[dynamitella]
3

Tack.

Ja, visst är det? Jag menar, är den värd en femtiolapp? Hundralapp? Femhundra?

Här är en av de jag gjorde nu senast. Lite skarpare bild.

Bruhn
0

Priset beror på om du säljer dom som de är, eller om du sätter passepartout och baksida på eller kanske med ram o glas.

200 original och sen 100:- för varje "mer moment"

Alltså¨400 ramad o klar. Bättre att ligga lite lågt i början.

Jag håller på med Encaustic painting och har haft en utställning med 2 kompisar. Jag satte lågt pris  på m ina alster och fick faktiskt sälja 3 tavlor

[dynamitella]
0

Det låter rimligt :) Det är inte för mycket med 400 kronor för en "ramad och klar" då?

SannaHolmgren
0

#4 Det är alldeles för lite.

Jag lämnade in två st målningar på inramning hos proffessionell rammakare, med syrafri passepartout + bakstycke och glas, snygg passande ram till, två lagom stora tavlor kostade tillsammans 1500 kr - bara inramning. !!

Om du ska ha skälig betalniing för dina tavlor så ska du ha igen kostnad för ramen, samt betalt för själva tiden det tog att göra målningen, vilket inte bör ligga för lågt. Ingen ska behöva jobba gratis Glad.

Bruhn
0

Oooops ! Dyr inramning. Jag köpte ramar o passepartouter själv o fixade det för en billig penning, därav det låga priset. Lämnar man in och får betala dyrt så får ju priset bli högre naturligtvis

SannaHolmgren
0

Jag har också ramat in billigt, men jag vill även ha betalt för jobbet, för tiden det tar att skapa en bild.

Egentligen är det inte så dyrt.Glad Jag lämnar in en målning, som jag inte kan köpa färdig pp till, jag får bilden proffessionellt inramad, pp anpassad perfekt efter bilden, en ram med färg och modell som gör halva konstverket.

Dina bilder är jättefina. Du kan nog rama in dem snyggt och sälja dem lite dyrare, gör flera st och visa upp dem på utställning så att flera får chans att se vad du gjort. Mycket fina.

[dynamitella]
0

Okej, då är jag med på noterna :)

Jag kommer köpa billiga, anonyma ramar och fixa det själv i så fall, eller sälja dem "naket" :) Jag har alltså inte ett öre över egentligen, så mer än en hundring kan jag inte skrapa ihop.

Tack för svaren!

Lorita
0

Titta på vad IKEA tar i pris och gå inte under dom priserna, dina blirdet är ju unika.

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=tavla

500 är på tok för lite Tyst och jag tycker dom ska säljas nakna och hänga naket, vad är dom gjorda på för material?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[dynamitella]
0

Oj :) Tror du jag någonsin kommer få något sålt då?

De är målade på glättat A4-papper till laserskrivare. Men vilket glansigt material som helst går bra (som inte suger åt sig färg).

MLL
1

Något som jag sett men inte provat ,som jag tycker är snyggt. Köp en målarduk måla kanter eller hela ex svart .

Sätt fast din målning med trälim, eller sätt fast din bild på pannå och den sen på duken (häftigt!)

Gör några målningar till och ha en egen utställning är mitt tips.,

Du är bra!!!!!

Målningarna har ett eget uttryck som du skall fortsätta med.

MLL

SannaHolmgren
1

Jag håller med #11, fortsätt måla mer.

Lorita
0

#10 jo du kommer få sålt med själförtroende i ryggen…..massonit som du grundar med vitt är bättre att jobba på.

[dynamitella]
0

Vad roligt att höra! Det förväntade jag mig inte :)

Problemet är att jag inte har något kapital. Jag la mina sista pengar på själva sprayburkarna (kostade över 500 spänn, och det var precis vad jag hade).

Så jag får nog se om jag kan hitta något riktigt billigt att måla på.

I USA kan man köpa "posterboards" för 50 cent typ. Störigt att vi inte har såna här.

Men jag ska se om jag kan få tag i material som jag kan limma upp dem på :)

[dynamitella]
0

Här är en av mina första, som bara är på vanlig kartong. Tyvärr tycker jag att den är snyggast :) men den är ju osäljbar, då kartongen är räfflad och rälig.

carsbo
0

sånt här jag jag jobbat med i skolan

de tar sin tid att öva sig att bli bra. poängen är ju att om du ska ta 500 kr för dem så måste en person vara tillräckligt imponerad för att betala det.

på stockholms gator och amsterdam har jag sett personer spraya detta, de säljer en stor a3 liknande tavla för en 200 kr, och de är väldigt duktiga. a4 storlekar går på en hundring.

detta är alltså priser utan ram. dessa tavlor brukar folk sätta upp utan det då det är snyggast. ram tar bort detaljer på sånna här Flört

jag och lorita har tydligen olika åsikter om det då jag tror att 500 kr inte kommer sälja, inte än, men sprayar du mer så får du mer erfarenhet och blir duktigare. då kan du börja ta det.

http://www.spacepaintings.com/catalog/item/527179/9334582.htm här kan du se vad han tar för dem. då är det alltså beställning ifrån hemsida och inte ifrån gatan. men jag vet ju inte hur de säljer, kanske frågar han för mycket för dom, eller så säljer de jättebra.

ang. ekonomin din så kan du ju testa att sälja dem för en hundring. då kanske du kan få ihop tillräckligt för att köpa fler burkar och göra nya omgångar.

andra kanske inte alls håller med mig om detta, men precis som övriga så vill jag bara hjälpa och ge råd :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

MLL
0

Angående nr 15 så limma fast den på hårdare underlag och sedan lacka hela bilden, då blir den hård. Lycka till

MLL

Bruhn
0

Jag brukar gå till min bygghandel Woody och kolla i deras kastkontainer. Där får man ta spill gratis och det brukar finnas både vitmålad masonit och vitlackad spånplatta m.m.

Lorita
2

#16 jag anser att om man kan sälja massproduserat på IKEA för 995 så bör ett orginal kosta mins detsamma…….sen om folk inte är imponerade för 500 kr då uppskattar man inte konsten ändå så då kan det lika gärna vara. (man måste sätta ett eget värde på det man gör och inte rea sig)

När det gäller material att måla på så ta kontakt med en byggarbetsplats, ofta får dom embalage typ massonit som ändå slängs Flört

carsbo
1

#19 det tar 15 minuter att göra en spraytavla. det är tiden man lägger ned på konstverket som gör priset Flört de duktiga som målar på gatorna massproducerar flera sorters tavlor. de demonsterar medans åskådarna ser på, tar 10 minuter för de som tränat så himla mycket. jag är helt säker på att de sålde sina för 150-200 kr.

förresten, ts, har du någon sorts mun + nässkydd? det är farliga ångor i burkarna, de på gatorna har tom. gasmask, men det funkar även med sånt som läkare brukar ha. tänkte på din hälsa :)

[dynamitella]
0

Jag har det inomhus, men inte om jag är ute. Jag känner om jag råkar andas in ångorna :) Färgerna jag har är för graffitimålare. Så sålänge man är ute eller i ett ventilerat område inomhus är det inte så farligt.

(Men jo, jag ska skaffa skydd, jag har inget än bara).

Men en gång glömde jag bort att jag var inne i ett garage för några sekunder, och blev riktigt yr och illamående efteråt. Så det gör jag absolut inte om.

carsbo
0

#21 jo vi kände också av det, då stod vi tom. utomhus fast luften var tung så det var nog därför. men sen vill jag faktiskt tillägga, att du är riktigt duktig! jag o min klass gjorde ca 4 var och ingen utav våra blev så fina som dina. om du tycker om att spraymåla så försök fortsätt med det, ju duktigare ju blir desto mer avancerat kan du göra, destå mer kan du ta för dem. jag tror du kan tjäna en rejäl hacka på denna sorts konst, det fångar mångas ögon tro mig! intresset finns i överflöd.

[dynamitella]
0

Tack så mycket!

Jag har inte riktigt fått tag i några bra verktyg eller underlag. Jag målar på gräs, på laserskrivar-papper, med hjälp av ett lock till en sprayburk och två plastglas.

När jag får tag i spackelspade, ordentligt papper, någon liten spatel, och grytlock, då kan jag nog lära mig mer!

carsbo
0

hihi precis så hade vi det Flört det blir nog ännu finare med bättre grejor att lägga på

Lorita
0

#20 det är ju helt beroende på hur mycket tanke man lägger ner på bilden, massroduserar man bara för att sälja då blir det så klart billigare men jag upplver TS som med konstnärsabitioner och inte bara målar för att sälja.

Jag säljer konsthantverk i ull för 100kr men den konst jag skapar i ull säljer jag för 1000 minst. Allt beroend på om det är konst eller bara ett hantverk.

carsbo
0

hittade bilder ifrån de som målade på gatan i stockholm. dessa såldes för en 100-200 kr och gjordes på 10-15 min

carsbo
0

närbild

Lorita
1

#26 och? det är massproduktion, inte konst och ska vi sänka våra priser så lågt så kommer konsten gå förlorad.

Det kommer alltid finnas dom som säljer billigare oavsett teknik och som konstnär måste man våga ta betalt.

carsbo
0

#28 men asså vad pratar du om nu? för vad jag pratar om är att det spelar ingen roll om man tänker att man är konstnär eller inte, dessa tavler tar 15 min tack vare att man inte kan låta den torka emellanåt för då kan man inte göra så snygga motiv.  så det finns inte mycket annat man kan göra än massproducera sånna sorters tavlor. om du hade jobbat med dem själv så kanske du förstått mer vad jag försöker berätta.

Lorita
1

#29 Det inte arbetstiden man tar betalt för det är det kontnärliga värdet.

Att arbeta så på löpande band utan att ha en annan tanke bakom än att sälja billigt, det hade inte jag betalat något allas för.

Jag får en helt annan känsla när jag ser TS bilder och bara för att någon massproduserar och säljer billig betyder inte att den som lägger tanke och kraft bakom sina bilder inte ska ta betalt.

Jag vet "konstnärer" som lägger veckor på sina bilder och jag skulla aldrig i livet betala för dom bilderna så tiden har inge betydelse.

carsbo
0

#30 allt jag har försökt säga är att ts kommer troligen inte lyckas sälja dem för över 500 kr som du tänkte. och me dessa tavlor har hon använt samma princip som jag o min klass och tusentals andra gjort i början :) varför inte gå på youtube själv o söka? spraypaint art space.

och #23 jag klankar inte alls ned på dig för som jag sa ovan så är du mycket bättre än jag och min klass var när vi höll på med detta. jag vet ju att du har precis som oss, kollat på youtube och fått inspiration därifrån och sen gjort lite ändringar i sina egna. detta är absolut inget fel! du ska inte känna dig dålig för att du gjort det och för att du inte kan ta 500-600 kr för dina tavlor än. tycker du att spraypaint var kul o de är något du vill fortsätta med när du kan köpa in material så kan du säkert ta mycket mer betalt för dina tavlor! :) hur lång tid tog det för dig att spraya dem?

[dynamitella]
0

Jag har beslutat att inte sälja mina tavlor till ett fast pris, eftersom det är sånt drama i tråden om vilket pris som är bäst. Jag har gett mina första till släktingar som velat ha dem gratis, och behållt resten.

Jag får göra så att om någon får syn på dem, får de slänga iväg ett bud helt enkelt. Om det så är 100 eller 500 kronor är upp till köparen, så får jag smaka på det.

Jag gör/gjorde ett par olika på en kväll. Jag brukar sitta på gräsmattan nedanför huset och prova mig fram. Oftast övar jag först innan jag provar nya grejer. Men själva tiden per tavla är nog ca 35 minuter, då jag (trots vad du säger) måste låta färgen torka mellan lagren. Pappret jag använder suger gärna åt sig lite färg, så det är bäst att först grundlacka med vitt, och sen lägga planeterna, och sen vänta i 15 minuter innan jag fortsätter.

Men om jag får ordentligt med posterboards så kan det nog gå på 10 minuter för en "snabbis", och en timme för en ordentligt genomtänkt en.

Exempel på genomtänkt (Absolut inget på min skicklighetsnivå): http://www.youtube.com/watch?v=5BbXt_j46oc&list=FLVWsjQHWPuPXy-0YzNz3mrw&index=7&feature=plpp_video

[dynamitella]
1

Här är mitt lilla galleri. Mest för att samla grejerna jag gör. Det känns bra att ha dem på ett enda ställe.

http://www.gallerinet.se/galleri/749

Lorita
0

jag tyckte bätre om denna http://www.youtube.com/watch?v=UN-54cyAmbc&feature=autoplay&list=FLVWsjQHWPuPXy-0YzNz3mrw&playnext=1

och som sagt det är bilden man köper inte tiden.

(glöm inte att signera det du gör)

[dynamitella]
0

Den är en av mina favoriter!

plutopellis
0

Hej! Finns #2 kvar? Otroligt vacker! Kan tro jag förföljer dig Skäms

[dynamitella]
0

Ja, alla finns kvar :)