Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakrylmåleri
Läst 19391 ggr
Shawy
8

Min första Akryl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har jag gett mig in i något som jag inte känner mig riktigt bekväm i om jag säger så. Jag valde akryl i svart och vitt.

Men jag saknar ju helt kunskaper i målningsteknik. Hade nog blivit mycket bättre om jag hade haft kunskaper i det.

Har ni några tips på målningsteknik i akryl så tar jag tacksamt emot det. Nu blir det ju så mycket detaljmåleri just för att jag inte vet hur jag ska göra.

Tavlan är liten typ A4. Hade en sån duk hemma liggandes och ville inte slösa bort på någon större duk nu första gången.

[GunillaR]
0

Så roligt att du öppnat för penslar och färger Glad

Du har tecknat med färgerna här precis som om du använt pennor, men det är i alla fall ett utgångsläge. Om du skulle vilja "busa" till målningen så kunde du sätta en avvikande färg på halsduken, till exempel röd.

Jag målar ju inte med akrylfärg utan olja, men grunder för målning är ju ändå detsamma. Fördelen med oljefärg är att man kan "joxa" lite mer eftersom den torkar långsammare. Man kan också göra färgerna mer och mindre transparenta med hjälp av olja eller andra medium.

Men när det gäller att börja måla och använda penseln, att våga måla med penseln istället för rita………

Jag skulle kunna göra en liten "grundkurs" då man börjar med enkla former för att lära känna hur färgen uppför sig och hur man kan lägga skuggor.

Ska du lära dig att hantera penslarna så bör du "offra" ett stycke duk för att träna på i alla fall de första arbetena. Man kan ju sätta upp ett stycke duk på en masonitskiva med häftklammer så att man har en kvadratmeters yta att "lattja" på.

Ska fundera på en artikel om grunderna………… skulle ju kunna göra exemplena i Photoshop……………… *tänker och kliar mig i huvudet*

Shawy
0

Jag det skulle vara mycket uppskattat med en artikel om grunderna och säkerligen till nytta för många andra nybörjare.

Jag känner mig nog lite rädd för färger Skrattande, mest för att jag är rädd att jag förstör tavlan helt och hållet. Då hade säkert halsduken blivit knallröd och inte alls stämt in med de andra matta.

Men det är nytt och det är spännande! En annan sak jag märkte var att färger jag målade inte alls såg lika ut när det torkat…är väl också en sak att vänja sig vid.

Choklad
0

Den blev jättebra, jag tycker att du har fått till penseldragen hur bra som helst..

jag målar också mest i akryl, eller vattenfärg..

U R us

[GunillaR]
0

# 2 - Det är därför som man bör börja med något som inte kan "förstöras", utan att man kan tillåta sig experiment. För hur ska man få reda på vad man kan och inte kan om man inte törs experimentera?

Att man klantar till något på en målning är ingen katastrof. Man torkar bort det "tillklantade", låter det torka och så målar man över på nytt. Så fungerar det med oljemåleri och jag är tvärsäker på att det fungerar likadant med akryl Flört

Jag har inom en veckas tid fått "skrota" två målningar eftersom de inte blev som jag hade tänkt mig. Men det är ingen fara alls! Tvärtom, så har jag börjat göra något helt annat på den ena, något som jag tror blir bra.

Shawy
1

#3 Tack. Jo jag blev nöjd med tavlan.

#4 Nu idag/kväll har jag tränat lite faktiskt. Inte avbildat utan målat från fantasin. Målade på akvarellpapper. Började träna med lite fantasiäpplen och slutade med en fantasikatt Skrattande. Jag är ju lite tokig så det blir gärna lite komik när jag ska rita i fantasi. Men jag tänkte på hur jag höll i penseln och tränade penseldrag etc.

Shawy
2

Här är fantasikatten. Men jag har nyss tagit bilden nu på kvällen med kamera och då med blixt. Så bilden kanske inte är rättvis.

DesK
0

Fina målningar alla 3 men här är katten min favorit bara därför att den har en så härlig humor i sig Glad

/Désirée

Choklad
0

o vilka härliga målningar jag tycker om din spontanitet i det du målar! gillar katten jag också Skrattande

U R us

Choklad
1

glömde säga att med akryl får man vara ganska snabb, det kan ta 5 minuter sedan har det torkat, men man kan ju måla över..

U R us

Shawy
0

Tack snälla ni!

Hihi..kul att ni gillade katten Glad.

Jo märker att akrylen torkar väldigt snabbt. Men kan tycka att det är också bra då man kan gå på igen ganska snabbt..liksom lager på lager.

Jag ska försöka ge mig på färger också men först tänkte jag göra en tavla på våran katt som ska hänga ihop med hunden..i svart/vitt…men sen så Skrattande

[GunillaR]
1

Men du är ju jätteduktig Glad

Släpp nu loss färgerna också, hela regnbågen Tungan ute

Choklad
0

Tänk på att om du har olja också, senare, så ska man inte lägga akryl på olja..utan först lägga akrylen, sedan måla med olja på det..

eftersom annars kan det krackelera med tiden..

det är fett på magert som gäller om man inte vill ha krackelering.

U R us

Shawy
0

#11 Tusen tack, då kanske det finns lite hopp trots allt Skrattande

#12 Ok, men jag håller mig till akryl. Olja har jag provat förrut för många år sen och har inga såna färger hemma heller så. Jag har gett mig dän på att jag ska lära mig måla nu och med akryl.

Jag har börjat med katt tavlan idag. Tur att katten är grå/vit så det kommer inte att bli mycket färg ändå. Men jag ska ändå ge färg åt ögonen och nosen. Återkommer med en bild när den blir klar. Jag har gjort första strykningen nu och jag använde ingen smalpensel nu för att jag inte skulle börja "pilla" automatiskt i målningen. Så skuggorna och grånyanserna ligger där nu. Men det är ju jättekul!! Hoppas nu bara att den blir bra också för då vill jag nog fortsätta och ge mig hän för något nytt.

Isa56
0

Jättefina tavlor. Jag gillar också katten. Tungan ute Den har en jättehärlig attityd eller min. Jag sitter fortfarande och ler av den. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Shawy
1

# 14 Tack. Ja den blev ju lite speciell hehe.

Nu har jag målat klart porträttet på våran katt. Jag gjorde faktiskt henne i färg även fast det kanske inte ser så ut hahaha. Hon är ju grå och vit och sen målade jag en svagrosa nos som inte syns här på bilden (synd )och sen ögonen som fick färg.

Duken/tavlan som jag målade är ju bara 3 mm tjock. Hur ramar man in en sån, tips?

Choklad
0

tyvärr vet inte jag hur man ramar in sådana dukar, eftersom jag målar på färdiga pannåer.

Söt kattGlad Undrar vad hon ser på?

Hur fick du bilden att liksom lysa?Tungan ute

U R us

[GunillaR]
0

Jättesöt blev katten. Hon liknar faktiskt en av mina katter som numera bor i katthimlen.

Vad menar du med rama in duken? Är det bara duken eller är den spänd på en kilram?

Shawy
0

#16 Jag målade bara med akrylfärg och vatten…inget medium eller någon fernissa, så jag vet inte vad jag gjort om den lyser : D

# 17 Det är en duk som är uppspänd på en pannå. En dukpannå -canvas panel. Men den är bara 3 mm tjock så jag funderade hur jag ska rama in den på för vis. Tycker du jag har lite bättre teknik med målningen på katten än jag hade på hunden? Är jag på rätt väg s.a.s?

[GunillaR]
0

Ok- då förstår jag vad du menar. Om man spänner upp en duk på en kilram så för man en höjd på ungefär 18-20 mm. Du bör alltså ha en ram till en oljemålning, alltså inte med glas. Det bästa är att gå till en ramtillverkare för tips. Du behöver alltså inget stöd bakom eftersom själva dukpannån är styv, och då behöver du bara en ram.

Svårt att säga om du är på rätt väg efter bara några målningar. Men jag är dock tvärsäker på att du inte är inne på fel väg i alla fall Flört

Det är bara träning och träning som gäller. Inte sträva efter att göra en tavla utan tillåt dig själv att släppa loss i färgernas värld, leka med kontraster färgerna emellan. Leka med formerna och skuggorna.

Shawy
0

Ja ok, vi får väl se hur jag gör. Ev att man köper en smallist och gör egen ram omkring…tyckte jag läste det någonstans och att man spikade fast med kopparspik med små huvuden.

Jo jag förstår att det är träning som gäller. Men det jag ville veta om det fortfarande såg ut som jag "tecknade"? För jag hade det hela tiden i tänket att jag skulle göra penseldrag och inte penndrag. Det som är streck på katten är ifrån flatpensel och inte från någon liten smalpensel.

Jag gillar heller inte känslan att jag "graderat" ner mig från teckning till att måla, att jag inte kan leva upp till samma resultat som jag gör när jag tecknar… om ni förstår vad jag menar. Men det är väl bara en känsla jag har. Självklart ska jag träna på vidare. Jag håller på med en hund som jag verkligen inte tänker så mycket utan provar på med färger här o där : )  Men nu får jag kladda på akvarellpapper för jag har ingen duk hemma nu.

[GunillaR]
0

Du kommer naturligtvis att "gradera" upp dig igen när du väl lär dig att hantera både penslar och färger på så sätt att du kan få fram ett bra måleri.

Inom måleriet så finns det ju så många fler vägar att gå än om tecknandet. Man måste låta färgerna mötas och ibland gå in i varandra, överlappa varandra för att skapa intressanta effekter.

Jag undrar om du inte ställer lite för höga krav på dig själv nu, att du inte vill vara "nybörjare" på måleriet när du utvecklat en sidan bra teknik i tecknandet. Flört

[Wideudde]
0

Vilka härliga pälsar du får till! helt fantastiskt!

Shawy
0

#21 Jo jag är en sån person att jag lätt ställer för höga krav på mig själv. Visst är det negativt många ggr att vara så men det postiva är att jag tror att jag många ggr har utvecklats tack vare det också.

#22 Å tack!

I morgon kommer jag nog att lägga ut min målning av en hund i färg : D Den har varit rolig att göra och kul att mixtra lite med färg.

Jag förstår att det är en stor värld att komma ut till när man börjar med färger…hehe. Jag tror också att det är en fördel att ha kunskapen om att teckna när man börjar måla. Teckning måste ju ändå vara grunden till att kunna måla. Jag har ju lärt mig mycket med ljus och skuggor enbart i att teckna.

Shawy
0

Så här blev min första hund som jag målat med färg. Den är målad på akvarellpapper. I dag ska jag nog köpa uppspända dukar hade jag tänkt.

Choklad
0

# 24

O vad bra den blev! Glad

Han ser ut att tänka på något viktigt Jag tycker du är jättebra på det här!

Jag tycker om färgskiftningarna i pälsen, och på nosen har du fått "blänket" jättebraGlad

U R us

Shawy
0

Tack! Den blev ju bättre än vad jag trodde när jag började hehe.

För att vara första hunden där jag använde färger och inte bara svart/vitt så känner jag mig faktiskt rätt nöjd med den. Med den här tavlan föddes verkligen suget efter att fortsätta måla : D

Shawy
0

Idag bytte tavlan hem. Hon som äger hunden ville ju så gärna ha den och dessutom så tycker jag att den passar nog bäst hemma där med vovven. Men på nå vis så känns det tomt, hade nog hunnit blivet fäst vid den..hehe.

Har redan börjat med en ny som ska ersätta tomheten..Skrattande

Kan ni känna så? Tomhet liksom…Kan man vänja sig vid det efter att varit med om det några ggr? Eller är det jag som bara känner så kanske..

Choklad
0

Jag kan väl ha lite olika känslor inför mina målningar.

En del vill jag behålla..en del ser jag som mina barn som ska byta hem..och återigen så kan jag bli väldigt besviken på dem som jag har misslyckats med..

men jag har inte lämnat ifrån mig så många tavlor, eller så har jag inte tagit betalt för dem som folk har velat ha, och isfall sålt dem billigt.

Jag har svårt för det där med att ta betalt, men det är en annan historia.Glad

Hoppas du vill visa ditt nästa projektGlad

U R us

CatharinaEngberg
0

Jag tycker bilderna blev jättefina. Glad

[luneri]
0

Jag tycker du är riktigt duktig med akryl! och jag  kan se framsteg i bilderna du lagt upp. Du har en ralistisk uttryck i bilderna. Man kan testa sig fram att måla annorlunda. Att måla lite grövre kanske, att lägga dit spontana färklickar, eller att lägga dit tjockare färg på vissa partier och få en struktur. Det är bara att testa sig fram:)

Men jag måste säga att jag tycker dessa bilder är jättebra återigen:)

dragonstar
0

Jag älskar Akryl! Det bästa med färgen är att dom det blir fel ka ndu allti måla över, Jag grovmålar och sen målar jag mer detaljer ovnapå och så blri det liksom lager på lager uppbygt ett motiv.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Shawy
0

Heej

Kul att se att min gamla tråd dykt upp och tack för era fina inlägg.

Jag har fortfarande inte målat eller tecknat sen många månader nu, tyvärr.

Sist tecknade jag ett porträtt till min far som fyllde 80 år i maj och sen ingenting. Men har ändå känt att jag vill sätta igång men inte kommit igång.

Det sista jag målade i akryl var en katt i färg…som finns i en annan tråd.

Shawy
0

Här

Det är nog min bästa målning som jag själv är mest nöjd med. Men har nog tappat mycket så det är väl bara att börja om från början igen

Zabbio
0

Tycker att du har en fin stil och en riktigt bra grund i dina bilder :) Även ''lek försöken'' i början var fina ch hade mycket känsla i sig.

Jag är ju själv fortfarande nybörjare inom måleri. Jag har gjort några målningar i olja (akryl kommer jag inte riktigt överens med), men mitt färgsinne utvecklades nog mest i datorn när jag målade där. Nu har jag börjat leka med torrpastell, och ibland färgpennor. Pennorna kan jag dock bli lite frustrerad på, föredrar att använda dem på svart papper :P

Hur som helst, de tips jag kan ge dig är att testa mycket. Prova tex att bara lägga en grov grund med en grov pensel, helt utan detaljer, till att börja med. Bara ljus och skugga. Kanske kan du testa att använda en bred lite hård pensel att smeta färgen lätt med för att få päls, istället för att teckna vare pälsstrå med en liten pensel (sen efter smetningen kan ju vissa ställen få lite extra strån, tex kinderna eller öroen eller nåt). Prova att dutta lite med bara en liten aning färg på penseln, för att få effekter och övergångar i färgerna - den gången jag målade akryl senast gjorde jag först en grund med skarpa kontraster, sen duttade jag på utvalda ställen för att mjuka upp formerna :)

Testa att använda färger som inte borde finnas där, tex lite blått runt öga och nos på en hund. Kanske bakgrunden ger en lätt ton i pälsen, osv.

Det är bara att prova :) Du kan ju ha en duk som är just för att testa på, bara måla om sen (du skulle kunna köpa lite väggfärg att grunda om test-duken med mellan varven, om du inte vill lägga litervis akrylfärg på det) :)

På youtube finns en del målningsfilmer som kan vara av hjälp. Fast det är lätt att man känner sig lite dålig efter att ha sett alla duktiga..*lol*

Här är tex en, har inte sett den själv än, men du hittar nog flera andra från länken också :)

http://www.youtube.com/watch?v=xH2WpZil_4Y&feature=related

Tycker för övrigt att du utvecklats vädigt bra, även om du haft en sparsam period. Katten i senaste inlägget är riktigt snygg :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Shawy
0

Tack Zabbio!

Jättekul att få lite tips och inspiration till att komma igång igen.

Det klias riktigt i fingrarna nu Skrattande

Har även kollat in dina målningar och du är jätteduktig!

Som det känns nu så åker nog penslarna fram i morgon. Känna lite på dem och leka lite en gång i alla fall.

Har kollat lite på youtube förrut på både tecknande och målning och det är riktigt kul att se…

Zabbio
0

Tack själv :)

Jag har oftast mina penslar och grejjer framme, så blir det lätt att jag bara sätter igång när jag ser dem :)

Glöm inte att visa vad du skapar! :)

Youtube är e bra källa till inspiration och tips, man ser ju hur de gör bättre än med still bilder :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tecknaren]
0

Vad fint du målar ! Ska också börja, men vet inte riktigt pm jag ska ha akryl eller akvarell färg… Vad tycker ni är bäst ? Vill måla med färger och inte svart vitt. Men behöver man något speciellt papper ? Kan man ha "konstnärs" papper med struktur på att måla på ? Skulle va snällt om ni ger lite tips och sånt. :-)