Anatomi
Anatomin är en viktig kunskap för oss som tecknar/målar människokroppen.
Och detta tänkte jag lägga ner extra energi att studera just nu!
Anatomi kan man aldrig träna för mycket på.
I denna tråd får ni väldigt gärna dela med er av era anatomi-tips och knep att lära sig teckna människokroppen - både enkla basic tips och avancerade!
Tanken är att vi tar del av varandras kunskaper här för att hjälpa varandra att utvecklas

Jag brukar tänka på formerna på skuggor och linjerna när jag gör porträtt och kroppshållning.
Människor är så himla svårt att göra, antagligen för att vi som människor är så känsliga för hur vi ska se ut. Jag vet inte riktigt vad det beror på.
Balans i kroppen är viktigt, millimeterprecision när det gäller ansikte. Det ska kännas bra.
Ja precis, Det underlättar välldigt mycket när man tänker på formerna och kroppsfiguren i en enda helhet istället för att dela upp den.
Har även en anatomibok där det står bra beskrivet. Där skriver de även att man ska tänka kroppen som en figur eftersom det då är lättare för hjärnan att se hur allt hänger ihop.
En annan bra övning är att försöka se vart karaktären har sin balans för att kunna hålla positionen. På såsätt kan man även se hur kroppen beter sig för att klara av att hålla positionen.