Konstnärskap och depression?
Är det bara jag som tänkt på sambandet mellan konstnärer och depression?
Det känns som flera av våra största konstnärer lidit av depression och jag känner även till många som älskar att måla, målar större delen av tiden och som har någon form av depressionsproblem.
Jag pluggar bild & form och på våran linje är det många elever som inte alls mår bra på olika sätt. Depression, ångest och sådant.
Inte konstigt egentligen med tanke på att standardmeningen hos våran lärare är "och varför är det på detta sättet, varför är kannan till vänster om blomman och inte till höger etc etc" - Man måste hela tiden tänka oerhört djupt i våran linje - något som kanske framkallar för mycket tänkade = depression?
Jag har ju egentligen inga siffror, utan detta är bara en känsla och tankar.
Någon som instämmer med detta eller tycker ni att jag är helt ute o cyklar?
Jag har för mig att jag läst att man bekfräftat ett samband mellan kreativitet och schizofreni i alla fall.
Och visst är det väl så att intelligenta människor i störe utsträckning grubblar över mycket och lättare faller offer för deppression (även fast "normala" eller "dumma" människor också kan drabbas så klart).
Så jag tror helt klart det kan stämma
Nåt jag kom att tänka på nu bara är ifall människor med deppression eller personlighetsstörningar faktiskt är mer kreativa eller om de helt enkelt har ett större behov av att få uttrycka sig med hjälp av att måla, fotografera, spela musik etc. Är ganska säker som sagt på att just schizofreni är kopplat till kreativitet men vet inte med "enbart" deppression etc.