Tema för utställning
Hur är det, bör man ha ett tema inför en utställning? Kan man ha ett huvudtema, till exempel målningar i storlek F10, och några andra som har ett annat tema i storlek F6?
De stora får ju hängas upp på ett sätt och de små på ett annat.
Som ni förstår så har jag gett mig attan på att det ska bli till en utställning nästa år 
Min idé är att ha huvudtema "Världens kvinnor" där jag målar en kvinna från Afrika, en från mellanöstern med slöja, en asiatisk osv……
Och det lilla temat skulle kunna vara blommor.
Vad säger ni?
Huvudtema tycker jag låter bra. Fast jag vet inte så mycket om hur man ställer ut..
U R us
Jag hade nämligen denna idé för något år sedan då jag började måla några kvinnor, bl a en brazilianska och en islamsk kvinna, och även en asiatisk. Men så vet jag inte vad som hände, jag lade projektet åt sidan.
Snacka om tecken, för jag hade gjort en skiss på en afrikansk kvinna och denna skiss hade jag bara lagt in i bokhyllan och sedan lagt något annat över. Men min lilla busunge till katt höll på igår morse -tidigt - att rafsa ner det som låg på hyllan så att min skiss blev synlig. Och i morse när jag steg upp så var det första mina ögon föll på - och då kom min idé tillbaka!
Jag har ju många grannar av utländsk härkomst som säkert ställer upp som förlagor - om jag ber dem snällt 
Nästa samlingsutställning (SK) som jag ska vara med på har 40x40 som tema inkl ram.
Det kommer att vara cirka 20 konstnärer med på utställningen och alla har 3-5 tavlor, då blir det väldigt snyggt och inte så rörigt om alla har samma mått.
JOm man är ensam utställare tycker jag det är snyggt om man håller sig till samma mått på de flesta målningarna och sen har en eller två ganska stora som får hänga för sig själv någon stans.
Jag vill också ..
U R us
# 3 - Bör man då först höra sig för om vad som gäller om man ska medverka i en samlingsutställning?
Det brukar finnas ganska klara direktiv vad som krävs, hur många målningar man får ha med, storlek mm innan man anmäler sig.
Fast här uppe i Stockholm har vi ibland varit ett gäng 5-8 personer som ställt ut tillsmmans på "fina gatan" dvs Hornsgatspuckeln, vilket är ganska dyrt, men om man delar på hyran och är några stycken så blir det inte så dyrt och det kan till och med gå med lite vinst och så kul man har sen.
Har en vän som ställer ut sin konst och hon har alltid teman. Något tema kanske som sticker ut lite och fångar intresset med en nyfikenhet på vad detta kan vara osv. 
/kram
Vår årliga utställning här i slottslängorna i Sölvesborg i vår har denna gången temat "Bröderna Grimms sagor". Låter spännande tycker jag. Håller på att måla den första av 4 tavlor just nu. När konstnärsföreningen Art-A-Debo tog över som arrangör av utställningen (tidigare var det kommunen) så började de med att ha teman. Tycker det är roligt men också samtidigt svårt eftersom man tvingas att tänka i nya banor. Och det är ju väldigt utvecklande.
Jag tycker att det är inspirerande för egen del att ha ett tema kring sin utställning. Det är fint när alla tavlor hänger samman som en enhet och när det finns en röd tråd, tycker jag.

Jag tycker alltid man ska göra en bild med inperation och inte låsa sig vis något vist.
Samtidigt som man ofta är i perioder i sitt liv och då blir blderna en spegel av det och då får dom atomatiskt en röd tråd, under samma tidsperiod, så är det i alla fall för mig.

#10 Kan jag också hålla med om. Men.. När man har samlat erfarenhet och har mycket träning och många timmar vid ritbordet så klarar man ofta att skapa från förbestämt tema "på beställning". Det har jag märkt nu på senare år. För 10 år sen hade jag inte klarat det men nu ser jag inga särskilda svårigheter utan allt är möjligt. Man behöver ofta bara finna andra vägar till resultatet. Man kan ju också skapa ur ett tema på sitt eget vis.
Men med inspiration och när man målar med hela hjärtat så blir det ju bäst, åtminstone för en själv.

Men om man målar till en utställing så ska man föröka måla/skapa så mycket jag och så mycket hjärta som möjligt, tycker jag.
Sen lägger man sin själ även i beställingsver, men det kan vara svårt att få fram mer än 90% jag då.