Pastellkrite-häst
Jag har ju köpt pastellkritor som jag utforskar nu, det är ett för mig nytt medium att jobba med. Och jag gillar dem! :)
Detta är den andra bilden jag gjort med dem (den första finns här) och jag har mest lekt med att blanda färger, skugga och få ett jämnt resultat. Jag är inte särskilt van vid att måla vita/ljusa hästar heller, men just vitt är ju en utmaning i sig :)
Jag älskar hur bra färgen täcker, hur man kan måla i lager, smeta och leka med den. HJelt underbart!
För en gångs skull vill jag säga att fotot inte gör bilden rättvisa, skiftningarna och livet i pasellen går ju bara inte att fånga på foto.. inte med min kunskap iaf *lol* Proportionerna är lite off, men det är med flit :) Ville få lite sagohäst känsla i den, lyckades jag?
Gott nytt år!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Den var jättefin skulle passa på ett bokomslag
Fantastiskt fin!
Jag har ju också en förkärlek att teckna/måla djur och älskar hästar…Har själv haft 2 stycken egna hästar för 15 år sen.
Men tycker även om porträtt av människor, speciellt att teckna dem. Måla ansikten har jag inte vågat mej på än.
Tack :)
#2 Hur målar du människo porträtt utan att måla ansikten? :)
…
En ny pastell. Känner att jag behöver lära mig mer än bara hästar, lite bakgrunder/landskap är ju roligt att kunna. Är inte helt nöjd med den (ffa hästarna faktiskt) och den blev sämre på foto än i verkligheten.. menmen. Lite för ljus och diffus i vänstersidan, tanken är ju att hästarna springer upp dammoln, men… vetinte hur jag skulle förbättra det. Försökt göra de bakre hästarna mindre framträdande men det blir inte riktigt rätt känner jag. Nåväl, kanske nästa gång.
Lånade stockbild härifrån för att få hästarna ok, grundskissen var gjord med det fotot som förlaga, men vid färgläggmningen hade jag plockat bort det. http://browse.deviantart.com/resources/stockart/?q=horses&order=9&offset=360#/d4c3nai
I botten på denna tråden kan man se lite steg för steg bilder: http://gaitedhorsesense.com/forums/thread-view.asp?tid=25793&start=61&posts=78
Och så bilden :)
hehe…blir lite tokigt ibland när jag skriver.
Jag menar att jag tecknar porträtt och tycker det är kul.
Målning har jag endast gjort av djur etc..men inte målat porträtt av människor.
Jättefina hästar!

Din sista bild tycker jag om iallafall, själv har jag inte så mkt erfarenhet av bakgrunder.
Det finns särskilt papper avsett för pastellkrita att köpa, sandpapper, som håller kvar pigmentet och som visst ska vara lättare att jobba med olika tekniker, smeta och lager. Har du provat? Jag ska prova så snart jag får möjlighet att köpa hem.
Hittade en konstnär som är superduktig, och det finns massor med inspiration på sidan. Länk:
#4 Ah, ok :P Blir ju knasigt ibland :)
#5Nej, det har jag inte testa, vad heter det?
Sååå vacker! 
sjukt fina!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Uart (600 grade) sandpapper eller Sennelier pastellkort. Sandpappret ska verka så att det håller kvar pigmentet just där man vill ha det, hade varit mkt roligt att prova.
Jag använder hittills bara de papper jag råkar ha hemma för tillfället, och lite större färgade ark från bokhandeln duger ganska bra åt mig. Denna kanin håller jag på med nu, på kartong. Jag har en känsla av att jag hade blivit positivt överraskad av "riktigt" pastellpapper, då jag lätt blir irriterad över att färgen "får egna fötter" eller så kan det hända att färgen dammar av mer än vad jag tänkt.
:)
---
Intressant! Vart hittar man det tro? Fin ninis :)

Det finns en hel del när man googlar. Sök på engelska och tyska sidor så finns det ännu mer.
Hade helst sett det i en affär nära här.. men kanske nån gång när jag faktiskt har pengar över.. :3
De är jättefina! 
Jo, din häst har en sagokänsla. Det känns som om han är på väg att berätta något - något lite sorgligt. Och även om hans mun är lite liten så är hans röst djup…det ser man liksom på halsen….
Tack :)