Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: teckning
Läst 4045 ggr
SannaHolmgren
0

Skisser till skyltar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en fråga om jag vill rita bilderna till skyltar som skall sättas upp vid ett gammalt stenbrott. Jag lovade att göra några försök, men vad ska man tänka på vid sådana teckningsuppdrag?

Både tips på hur man ritar/vilken teknik och det praktiska och administrativa runt om. Projektet beräknas vara färdigt om ett år ungefär.

Jag skall försöka illustratera hur de bröt loss stenen och hur miljön såg ut i området, en del gamla redskap och människornas klädsel.

Jag vill gärna använda mina kolpennor men det kanske blir för mjuka färger och kontraster? Kan man kombinera med svart tusch? Är det bättre att endast rita med svart på vitt? Jag vill gärna att min egen personliga prägel ska synas.

[GunillaR]
0

Spännande!

Hur ska man sätta upp dina målningar, är det tänkt? Hur stora ska skyltarna vara?

Detta ska tydligen vara ett offentligt uppdrag, och då tror jag att du bör registrera ett företag. Och framför allt - glöm INTE att ta betalt!

Glad

[Malinkonst]
0

Hej

Många frågor ska försöka att svara på några, men en sak är mycket viktigt inannan du börjar !

Du ska se till att det skrivs ett kontarkt !!! I det ska det stå.

Vad du ska få för varje illustartion eller per timme.

Det ska också stå att du är illustratören och att du är den som äger rätten till bilderna så att det inte publiceras någon annanstan utan att du för betalt.

Att bilderna endast får användas i detta projekt. Så att de verkligen inte kan använda bilderna till något annat. För då vad som än händer är det du som äger fullständig rättighet till dem.

Sen bör det också stå när allt ska vara klart, så att du själv kan planera.

Gillas skrift om företag är bra ska förklara varför lite enkelt!

De kommer och fråga dig om du har ett förretag! för att det blir enklar att betalat ut dina penga/ersättning då, Det handlar om momsen som betalas, om du har ett företag kan de dra för momsen för då vet de också att du betalar arbetsgivar avgifter. Annars måste det antsälla dig.

Dock så är det väl inte fel om du ser till att bli anstäld under propjekt tiden och får redovisa, hur mycket du jobbar . Då får du oftats mer skällig ersättning för det du gör, annars får du bara pengar för varje illustartion. Proffsen får ganska mycket för sina ilustartioner dock bör du kanske inte ligga så jätte högt men du ska ha minst 600 för varje illustartion du gör/ eller Tim pening +materialkostnaden.

Hänger du med ?

Nu ska du inte göra trafikskyltar så då behöver de inte vara förenklade på något sätt. Du har mycket stor frihet, så du kan måla precis som du känner vill, så din själ finns i dem.

Men vill veta  det gilla frågade!

Jag tror att dessa illustartioner kommer att visas i någon form av hårda plast skyltar där det finns text med. Måla som du känner sen fixar du med att scanna in dem,eller ber någon som kan scanna dem åt dig! så att de har val möjligheter.

Ja tusch kan du använda att komibinera med färger det gör många illustartörer.Även akvarelister för att få en riktigt mörkfärg( om man vill ha det svart). En mycket stor illustartör vi hade var Hans Arnold(skräck dock Men otroligt skicklig ). Han använde Tusch. Kolla gäran in honom.

http://www.google.se/search?q=Hans+arnold&hl=sv&client=firefox-a&hs=n9a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=ivnso&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w0gXTsvVJcXAswaQ78GqDw&ved=0CDgQsAQ&biw=1152&bih=690

Hoppas att jag kunna svara på några av din frågor !

svara gärna på flera frågor!!!!! om du behöver hjälp skriv bara

Vi finns här för att hjälpa

Vi har lite erfarenhet.

Hälsning Malin

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tusen tack. Jag ska iväg i morgon och kolla på platsen samt diskutera planering. Tack för tips om kontrakt och info om företag och momsredovisning.

Jag återkommer om fler frågor dyker upp. Personen jag pratar med har mycket erfarenhet av "konstnärsvärlden" och jag vet att det finns flera i den släkten och deras vänner som är proffessionella konstnärer på olika vis. Känns därför extra roligt att lilla jag fick erbjudandet när de har flera duktiga som lätt hade genomfört projektet.

Diana Boman
0

Det står på skatteverkets hemsida att konstnärer kan sälja sin konst momsfritt upp till över 300 000 per år? "Momsen på konstverk som säljs av konstnären själv är 12 % och momsen på konstverk som säljs av någon annan än konstnären är 25 %. Försäljningen av konstverk för en konstnär med en begränsad årsomsättning (

SannaHolmgren
0

Oj där ser man. Jag har fått från skatteverket ett häfte om "hobbyverksamhet". Jag tror inte jag kommer upp i en sådan summa så jag behöver skatta, men man vet ju aldrig vad som händer under året.

Jag har i dagarna skickat en offert till beställaren, och sen väntar kontraktskrivning, sen ska jag börja jobba.

Spännande.

Bra start på en "karriär" som hobbyillustratör

[luneri]
0

Vad spännande!

Nu vet jag inte hur duktiga de andra är i den släkten men att det var du som fick uppdraget är jag ändå inte förvånad över. Du har ju hur charmiga bilder som helst! och du lyckas få det lilla speciella i varje motiv:) Jag hoppas det kommer gå bra.

Jag läser gärna vidare här i tråden. Så mycket bra information att känna till som tas upp här:)

Zabbio
0

Så roligt! Hoppas kunna följa projektet lite  här :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.