Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 7227 ggr
Isa56
0

Skicka en teckning

Jag har tre teckningar som ska skickas med post.

Nu undrar jag över hur jag ska "packa" in dem. Tror inte det räcker med ett vanligt kuvert och en bit kartong.Obestämd

Jag vill ju inte de ska vikas, någon av dem skulle bli inramad, så veck på bilden vill man ju inte ha.

Kanske ett papprör skulle fungera.

Och behöver jag rekommendera det eller kan det gå som vanligt.

Vad tycker ni som har erfarenhet av att skicka bider med posten?

Tack på förhand Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Zolah
0

Bästa r att ha pappers rör, för brev osv kan skada kanter. Om du nu inte skickar en ram också

Isa56
0

Tack Zolah.

Nej ram skulle jag inte skicka med. Skrattande Ska se om jag hittar ett rör.

Zolah
0

man kan hitta sådana på skolor osv om man ber snällt ^^
annars kan det finnas på hobby butiker om man har tur?

Isa56
0

Ja, fast jag har för mig att vi slänger en del sådant på jobb ibland, så ska kika i containern för papper. Obestämd

[Malinkonst]
0

Instämmer med föregånde talare

Ja såna rör är det aboslut bästa man kan ha och skicka i annars blir det inga fina tcekningra som kommer fram så se om du finner såna

lycka till

Malin

[GunillaR]
0

Jag rekommenderar två pappkartongskivor (wellpapp) som är något större än teckningen. Som du lägger ytterst och sedan ett vanligt omslagspapper om. Risken vid rör är att man kan få till en "knäck" i själva pappret om det är av grövre kvalitet.

Jag brukar gå ner till miljöstationen på gården och sno åt mig en kartong när det är dags. Flört

Isa56
0

Tack Malin och Gilla. Skrattande

Ska nog börja med att kika i källaren vad där finns.

[GunillaR]
1

Alltså jag menar två lika stora delar av wellpappkartong som är något större än teckningen.

Då har man packat in den ordentligt och inga veck kan uppstå.

[Malinkonst]
0

Ja gilla det var ett mycket bra förslagSkrattande

posten är inte att lita på nu förtiden det sortera inte förhand så allt kan fastna tyvärr.  Det händer med allt som skickas till mig, hål i eller skrynkligt så välj att skicka med schenker eller DHL i stället det brukar var mycket bätter.

Lycka till Skrattande

Hälsning

Malin

Isa56
0

Tack för era tips.Skrattande

Får se vad jag kan hitta, att packa in det i. Ja där är ju Schenker och Dhl också.

Shawy
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förr när jag skickat ömtåliga saker som gamla vykort, gamla tidningar eller större foton så har jag också använt wellpapp. Först har jag sett till att skydda varan med en plastficka eller någon annan plast och tejpat fast det på wellpappen, då är den även skyddad från fukt.

soie
0

Jag beställde ett konstverk från USA. Själva målningen var inpackat i sådan där kartongfärgat papper och över det var det två skivor vit blank kartong med någom form av hårt skumm i (vad heter det?) alltså som en hamburgare, två tunna vita kartongdelar och något poröst i mitten. Hur som helst en sådan om vardera sida om konstverket, så tejpar man ihop sidorna. Sen var det massa ihopknögglat papper och slutligen en stor kartong. Nu behöver man inte överdriva :) men det där vita kartongaktiga materialet är riktigt bra! det är ganska lätt dessutom!

Sen kan det väl vara bra att klistra på en lapp där det står "ömtåligt/fragile och vikes ej?

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

soie
0

Det heter nog skumskiva (rätta mig om jag har fel) :D jag tycker det är ett bra material att packa platta ömtåliga saker i!

Isa56
0

Tack för tipsen.Tungan ute

#12 Är det frigolit du tänker på?

Ja någon typ av plastficka och sen kraftig kartong på båda sidorna. och skriva på utsidan att det är ömtåligt.

soie
0

Nej inte frigolit..

Jag hittade det, finally! Cellplastkartong heter det kallas även kapaskiva, foamboard, centafoam och foamcore. Skrattande

Isa56
0

Då har jag lärt mig något nytt. Det verkar ju vara en bra grej. Lätt och samtidigt stabil. Skrattande

[Malinkonst]
0

Å Skrattande jag vet precis vad du menar men inte vad de heter. men nu vet jag efter ditt inlägg*ler*

Något likanande änvänder jag för att montera fotografier på använde ofta förr . Till min svartvita fotografier.

Mycket smidigt och bra material.

Var kan man köpa sånt nu förtiden ?¨Någon som vet ?

Hälsning malin

soie
0

http://inspiraart.se

http://www.kreatima.se

För att nämna två Glad

[Malinkonst]
0

Tack för länkarna

ska kolla på dem

hälsning