Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 14073 ggr
Paula31
14

Måla på masonit

Är det någon här som brukar måla på masonit. Jag tänkte måla med akryl och göa stora tavlor. Tidigare har jag läst att man måste grundmåla dem först. Har även läst att man behöver tvätta dem med nåt slags lösningsmedel innan man målar. Stämmer detta? Jag kom just hem från en rundresa i Danmark och såg att många konstnärer verkar måla direkt på den blanka sidan av masoniten. Många använde sig också av att låta den bruna färgen lysa igenom som en effekt… väldigt fint!

Nu behöver jag er hjälp. Behöver jag förbehandla masoniten? Jag har mest arbetat med keramik innan men nu har jag fått så mycket inspiration att jag bara måste börja måla!

[GunillaR]
1

Jag har inte målat på masonit och undrar om du tänker använda den släta sidan eller baksidan.

Helt spontant skulle jag tro att där finns en ytbehandling på den släta sidan och kanske du skulle åtminstone grunda med fästgrund.

Annars kanske färgen inte fäster och den börjar krackelera.

Paula31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den släta sidan tänker jag använda, bara slipa av den med sandpapper.

Paula31
0

Ha ha, iband överskattar man internet! Jag har googlat i över en vecka om att måla på masonit. I går kväll tog jag fram en gammal bok "Tekning, måleri och grafik" där fanns måla på masonit nämnt på tre sidor!

[GunillaR]
1

Nämen så bra då Glad

Du får gärna visa upp här på sajten vad du har gjort. Flört

Choklad
0

jag är också intresserad att veta vad du kommer fram till. Jag har en stor gammal spegelbakgrund som är i masonit…jag har gått och funderat ver den nu ett tag, vågar inte sätta tillbaks spegeln i den eftersom den redan eg gång har lossnat..så utan spegeln blir de en perfekt tavla med ram och allt..och den är stor.

Men ska man slipa på masonit innan man målar på den? då tar man väl bort det blanka som skyddar mot fukt?

U R us

[GunillaR]
1

Jag skulle nog måla med fästgrund. Det är dyrt men å andra sidan så får man en bra yta att måla på sedan.

# 5  - Låter som en bra idé att måla i ramen :-)

[Malinkonst]
0

åååååååå  intresant diskussion du kan måla på massonit!!!!

om du slipar ytan lite och sen målar med gesso som grund så fäster det, men jag vet att du också kan måla direkt på om du vill.  Hur länge det håller vet jag inte säkert. Känner några som målar på massonit och det funkar utmärk., Du kan måla på många träslag och många av dem ger en effekt som är otroligt rolig. Eftersom du har trädets struktur.

Lycka till!

hoppas att du kan måla fina konstverk!

hälsning Malin

Paula31
0

Japp nu har jag provat. Jag köpte inte den oljehärdade masoniten utan vanlig masonit (den billigaste varianten på byggvaruhuset) jag bad dem kapa skivan så att jag fick flera delar. Jag lade skivan upp och ner och limmande fast tunna trälister på baksidan runt om och en i mitten, sedan lade jag ytterligare en masonitskiva uppe på och pressade ihop dem med klämmtvingar. När det var klart hade jag alltså två släta sidor utåt, en som jag kan måla på och en som baksida. Detta gjorde jag för att få skivan stabil så att den inte slår sig när den blir blöt, jag vill måla STOR tavla.

Jag slipade väldigt lätt med sandpapper på den sida jag skulle måla. Sedan rollade jag skivan två gånger med vit akrylfärg (konstnärsakryl)av billig sort… sedan målade jag med de dyrare färgerna uppepå.

Det blev en ljuvlig uta att måla på, helt slät. Jag störs annars av den skrovliga yta som finns på färdiga pannåer… jag vill själv bestämma strukturen i målningen.

Observera att detta förmodligen inte är rätt sätt. Målningen kanske inte kommer att hålla i flera generationer. Men jag målar modernt för oss som lever nu och är inte på något sätt en konstnär som skall lämna stora verk till eftervärlden Flört

Jag känner mig nöjd och glad med projektet och fortsätter så fort jag kommer hem igen efter midsommarfirandet! Trevlig midsommar på er allihop!