Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: allmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2254 ggr
[GunillaR]
0

Dekoration eller måleri?

Vi har haft denna diskussion uppe tidigare, men jag tycker det är intressant och så har vi fått många nya medlemmar sen sist.

Det jag menar är om man dekorerar sin målning för att attrahera betraktaren och få sålt så mycket som möjligt, eller om man vill ha till ett bra måleri? Nu behöver ju inte det ena utesluta det andra men om man märker att folk gillar vissa saker och att man därför gör dessa, kanske på bekostnad av sin utveckling.

Vi tar ett exempel. Anna har gjort en målning av en orange blomma. Den blev så bra att folk föll som käglor. Så hon gör en till, och en till, och en till. Nu vet hon ju att detta är ett säkert kort och att hon får sålt sina orange blommor, men risken finns ju att hon fastnar i detta och inte tillåter sig själv att utvecklas genom att göra något helt annat.

Vad säger ni - målar ni för publikens jubel eller målar ni för att det ska bli ett bra måleri?

Choklad
0

Jag målar för jag tycker om det, och det blir den bilden som jag vill att det ska bli. Sedan om folk tycker om den , ja då blir det som en bonus. Jag räknar väl inte med att folk ska tycka om mina bilder. Så det får bli som det blir, men ibland vill jag bara slarva till en bild och ibland vill jag ha den så perfekt som det är möjligt.

U R us

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade en period då jag målade gudinnor och änglar. Folk ville ha dessa och så småningom upplevde jag att jag hade fastnat i något som jag ville gå ut ur och frigöra mig ifrån. Visst kan jag måla en gudinna eller ängel nu också men det får bli om jag känner för det, inte för att jag ska bli applåderad.

Jag vill gärna utveckla mig och testa på olika typer av motiv och även olika tekniker i målningen. Ibland blir det en femetta och ibland blir det inte alls någon höjdare, men detta får man ju ta.

Lorita
0

Jag "målar" för att må bra, det är som en dråg. När jag är med min ull så växer bilden fram och jag vet inte innan vad det ska bli eller hur det ska bli, det ena ger det andra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[GunillaR]
0

# 3 - Det är ju så det ska vara, att man måste låta bilden själv få bli till och "uppenbara sig", eller kanske rättare sagt "framkalla sig". Fast jag har alltid en idé om vad det ska bli och för det mesta en skiss, men sedan får det ju hända saker. Det är ju detta som är så spännande, när det händer saker.

Och visst är det en drog!!! Tungan ute

[Malinkonst]
0

intresant tråd som jag missat

Tja Man ska inte mass producera tycker jag det är inte etiskt rätt, bara som tryck då.  Detta är inte rätt mot andra konstnärer bara för att man får sälja .

Om jag skulle köpa en tavla! vill jag ju att den ska vara unik på alla sätt och jag vill vet att jag har de ända exemplaret. Visst kan man måla blommor men då olika blomnmor och det är, blir fint , men inte 10 exakt likadana oranga blommor.Då blir det ju som att trycka något och man borde skriva 1 av 10 tex. Då bätter att trycka dem.

de finns några konstnärer som jag stöt på som gör detta och de blir mot arbetatde massor , iallafall här.

Själv har jag valt att göra en av det tavlor jag gör. Jag kan inte mass producera bara för att jag får sälja. Jag vill skapa unika alster som det bara finns en av. Sen målar jag specielt och vil någon köpa så får de kanske, men jag är svår och lite ego med att jag lägger själen i det jag gör och då vill ja bara sälja till visa eller ge bort. sån är jag.

De som är utamningen tycker jag är ju att kunna måla nya tavlor hela tiden som får folk att vilja köpa !!!!! Inte flera av samma då utmanar man inte sig själv och utvecklas inte.

Intresant att läsa vad ni tyckte

Hälsning malin

[GunillaR]
0

# 5 - Håller med dig Malin.

Man måste våga ta ett steg åt sidan lite då och då och kasta sig ut i det okända, annars utvecklas man inte.

[Malinkonst]
0

6

Absolut gilla precis det de handlar om

Hoppas på en bra målande dag.

hälsning

malin