Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 2490 ggr
Choklad
0

På facebook

Jag undrar om det är sant att de bilder man sätter in på facebook blir ägda av dem?

Min son sa att det står i deras bestämmelser då man skriver in sig, isåfall äger de alla ens foton och ev målningar man har satt in där,, de hade valt ut ett foto på en famllj utan att be om tillåtelse och sedan sålt den bilden till något företag i reklamsyfte..

tänk då alla konstnärer som har satt ut sina målningar på facebook..då kan de alltså inte ha kvar sin copyright på sina bilder eftersom de automatsikt ägs av facebook? Rynkar på näsan

Jag skriver det bara så att ni ska vara medvetna om att de ev kan stjäla era bilder om ni har några därinne på fb.

U R us

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo, jag har hört om detta. Har lite blandade känslor inför detta. Skulle de vilja ta en bild av en målning så får jag ju gratis reklam, men om de skulle ta en bild av mig eller min familj, då är jag ju mindre glad för detta.

Så man för tänka sig för innan man lägger in sina bilder. Det är väldigt dålig stil av facebook men eftersom folk så gärna vill vara med och det inte finns någon community som slår fb, så kan de ju i princip sätta upp vilka regler som helst. Tyvärr………..

[GunillaR]
0

Vad gäller konstnärers bilder så äger man ju fortfarande sin copyright av dessa bilder som man lägger in på fb, men fb tar sig friheten att utnyttja copyrighten.

[GunillaR]
0

Jag ska se om jag kan se någon text om detta. Ni som också är medlemmar på fb kan ju hjälpa till. Om det är så illa så finns där några konstnärsgrupper därinne och kan man öppna en grupp som är emot detta så har ju fb trillat i sin egen fälla.

Choklad
0

Ja för de går väl emot lagen då de gör såhär (fb menar jag då)

U R us

DesK
0

Det är tyvärr så illa på FB. Choklad problemet är att FB ju finns över hela världen och alla länder har inte samma lagstiftning. Enda sättet att möjligen på sikt få ordning på detta är väl just det som Gilla föreslår i #3

/Désirée

[Malinkonst]
0

ja det är tyvärr väldigt sannt !!!!

allt du säger gör m.m äger de. Jag har inte längre facebook tog bort det innan det blev ändrat och tänker inte skaffa igen någonsin.

hälsning

malin

Choklad
0

Ja det tänkte jag inte på att alla länder ju har olika lagstiftningar..men man borde få betalt för den bild som de anser att de kan ta, tycker jag.

då kan man ju säga att fb inte är gratis egentligen, eftersom de tar och tjänar pengar på det material som medlemmarna har därinne. Jag tänker inte sätta in fler privata bilder därinne…

tänk alla konstnärer som har satt in sina verk där…då får de alltså inte använda dem för egen del eftersom fb äger deras konstverk som finns däriine? Rynkar på näsan

U R us

[GunillaR]
0

Då kan man ju ta bort sina verk och bara byta ut dem så man bara har tre fyra inne samtidigt och byter dem en gång i månaden.

DesK
0

Gilla tyvärr tror jag inte att det hjälper, för det finns alltid äldre backups där de fortfarande har tillgång till allt vi någonsin skrivit och visat på FB. Mitt förslag är att bara länka in bilder m m dit och inte visa något i sin helhet där.

/Désirée

[GunillaR]
0

# 9 - Jag satt precis och funderade på detta, att man kan lägga dem på en blogg eller hemsida och länka.

Jag ska i alla fall prata med detta på de två grupper jag är med i.

Kanske man kan locka över dem hit, he he Tungan ute För på iFokus rättar man sig efter svensk lag om upphovsmannarätt.

DesK
0

Ja det var nåt sånt jag hade i bakhuvudet också Glad Du får säga till om du vill ha lite hjälp med detta, pm:a isf vilka sidor på FB det handlar om.

/Désirée

Choklad
0

Oj då kommer det att bli hejvilt och full fart härinne, om alla de kommer in hit Tungan ute

Tänker att om man länkar till FB via sin blogg eller annat (som man ju kan) då har Fb alltså rätt till ens blogg också? Jag menar det material som finns där?

U R us

[Malinkonst]
0

Ja jag är inte glad för facebook jag känner många etablerade konstnärer som inte finns på facebook pga detta och jag tror att de blir fler och flera som drar sig för det .

Jag känner att jag vill äga rätten till det jag säger och gör skriver och mina bilder om jag inte som här skriver att de är okej att man tar för att måla av ect då har ju jag givit er rätten , men det är en annan sak. jag kan dela med mig sådär. För att det är en trevliga personer här och att vi repecterar varandra. Något annat vill jag inte. facebook är dåligt och överskatta. de sägs att det som inte hände på facebook hände inte Foten i munnen

Jag tycker att de kan hända massor av saker på andra ställen än fb så för mig är detta konstigt.

Tja försök att locka hit folk *ler* här är det ju så trevligt och vi vill ha lite mer folk här Cool

Hälsning

Malin

[GunillaR]
0

Jag har varit i kontakt med några grupper av konstärer och fått det meddelandet att det florerar rykte, men att ryktet inte är sant.

Det som gäller är att Facebook, precis som alla andra webbhotell, äger de bilder som ligger hos dem, så länge de ligger där. Detta innebär inte att de använder bilderna till höger och vänster utan det innebär att de har ansvar för dem, så länge de ligger på Facebook. Om någon skulle ta någon annans bild utan tillstånd för att t ex lägga upp denna på egen hemsida, så ska man anmäla detta till Facebook.

Jag tillbringade en del tid igårkväll med att kolla igenom Facebooks bestämmelser och hittade ingenting som berättar om att fb äger någon slags copyright. Ni som själva är med på fb, varför inte själv gå in och se om ni kan hitta något? Choklad, du är ju med.

Men för att vara på den säkra sidan så ska jag regga mig som en ny medlem för att ta reda på om det framgår i någon text i registreringsmomentet, något som säger att man avsäger sig copyrighten på sina bilder.

Rykten kan bli sanna om tillräckligt många tror på dem, så då gäller det att ta reda på om det är rykte eller sanning.

Besked om detta kommer senare, förhoppningsvis ikväll.

[GunillaR]
0

Detta går att läsa på en av fb:s sekress-sidor.

A Note About Your Personal Information
Despite what you may have heard, Facebook does not give your personal information to advertisers—including your name, profile picture or any of your photos.

En notering om personlig information. Trots allt som ni kanske har hört, så ger inte Facebook din personliga information till annonsörer - inklusive era namn, profil, bilder eller några av era foto.

Choklad
0

Tack Gilla. Då kan man vara lugn då. Det måste ha varit någon som har missuppfattat någon och sedan gjort en höna av en fjäder…

U R us

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan beror på att det finns en text i registreringsmomentet som säger att om facebook någon gång i framtiden skulle vilja använda dina bilder så kan du själv välja om du tillåter detta.

Om man går in på Kontoinställningar - facebookannonser så kan man klicka här där jag har markerat på bilden.

[GunillaR]
0

Jag tror att vi kan känna oss ganska säkra.

Men för att vara på den säkra sidan att ingen annan snor våra bilder, så kan man ju sätta en stor © på bilden och skriva sitt namn.

Vilket jag ska göra, och som man egentligen ska ta för vana att göra, även när vi lägger in bilder här på iFokus.