Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: akvarellmåleri
Läst 5761 ggr
Achatina
0

Skapa egen färg

Typ två frågor/frågeställningar eller kanske mer tankar kring ämnet..

Man stöter ju då och då på saker i naturen som färgar av sig något alldeles oerhört på hud och kläder (som exempel). Borde man inte egentligen kunna skapa färg på dessa växtdelar eller vad det nu rör sig om. Typ blåbärsfärg, gräsfärg.

Det går ju hur lätt som helst att utvinna en smet/vätska med en färg. Men hur får man det mer lätthanterligt - som en riktig färg? Jag har funderat på om man drar ut en vätska med lämplig färg och låter det torka upp så att allt vatten försvinner och bara "pigmentet" blir kvar. Men det känns lite som om det skulle kunna krävas lite för mycket smet.

Sen finns det ju andra sorters färger tillgängliga i affärer och då redan. Tänker främst på henna hårfärg, man kan ju göra hennatatueringar av sådant, men skulle man inte lika gärna kunna måla på duk eller liknande material? (Skulle det vara hållbart i längden?).

Har funderat lite över blod också, lite mer snuskigt kanske. Det har ju både för och nackdelar. Den största nackdelen jag kan komma att tänka på nu är att det förmodligen trillar av så fort det har torkat om man inte lyckats binda "färgen" eller "pigmentet" till en färg. Sen kan man förstås behöva smeta på fernissa eller lack eller något över hela härligheten för att få det att stanna kvar, men det är en annan historia.

Choklad
0

Man kan ju färga påskägg med lök och rödbetor..det borde fungera det också. Men sedan är det ju lukterna. Har ni luktat på gul färg? Luktar inte gott…

Och för något år sedan så plockade jag tulpanblommor och lät dem torka och mortlade dem, men det blev ju bara en konstig sörja så jag slutade experimentera.

och hur gör de som färgar tyg och garn? Jag vet att de plockar växter, bl a björklöv och kokar det på något sätt. tror de får fram en gul färg ur det det borde ju funka på papper också?

U R us

[GunillaR]
0

Rödbetor var min första tanke. Man kan också färga ett vitt tyg beige genom att lägga det i te. Men att färga tyger i redan befintlig färg är en sak, och att göra pigment så att man kan använda färgerna till målning är nog en helt annan process.

Leker med tanken att krossa äggskal till finast möjliga och sedan droppa ner rödbetssaft på dessa. Och låta allt torka. Och sedan tillsätta linolja. Undrar om detta hade fungerat.

Choklad
0

Bra ide`…

U R us

mongu
0

Akvarellpapper kan man färga med te. Det blir en fin färg av det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

enola
0

Jordfärger kan man experimentera med. Ockra, umbra, terra är några färger som görs av jordpigment. Exakt hur man gör vet jag inte, men man blandar ut finmald jord med olja och kanske spär ut det med terpentin.

Hittade en sida med lite information om pigment och färger:

http://www.linoljefarg.se/Linoljefarg/F%F6redrag%20Da%20Capo.pdf

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Choklad
0

Jag funderar på om man bara helt enkelt kan ta pigment och blanda med vatten och måla med det? I akvarellfärg finns det bindemedel och lite annat, tror det finns glukos eller vad det nu heter Skäms socker och man kan ha honung…jag hittar inte boken med receptet i, hoppas bara den kom med i flytten.

U R us

Achatina
0

#6 Risken är nog stor att pigmentet trillar bort när vattnet torkat…

ludvig.R
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

alla färger måste ha ett bindningsmedel om du vill att dom ska stanna kvar på pappret/duken. bindningsmedlet fulla funktion är att "binda" färgen med pappret/duken(ganska logiskt)

Att göra akryll färg e ganska lätt om du har ett pigment. Du behöver bara ett akrylbindingsmedel(namnet akrylfärger kommer från bindningsmedlet). hur mycket du ska ha vet ja inte, pröva dig fram. Bindningsmedel används också till redan färdiga färger för att göra dom transparanta så att underlaget lätt lyser igenom.(om du tänker lite fattar du att om du har i för mycket när du blandar blir färgen transparant)

Tips: att lägga i extra ger även liiite glans och allt funkar även me trälim, nackdelen e att trälim gör det "kletigare" när det har legat lite och e även dyrare

akvarel har bindnings medlet gummi arabicum om du vill blanda egna, finns i vissa fall akvarell utan gummi arabicum men de e för att dom klarar själv att binda fast sig.

Achatina
0

Grejen är väl bara att mitt egna pigment är vattenbaserat. Verkar svårt att få fast det som akryl/olje färg.