LIVET SOM KONSTNÄR?
Kort presentation:
Jag har gått bild och form desig och har alltid varit estetisk av mig.
min speciallitet är nog att jag är duktig på att fundera tänka och analysera. Har ofta blivit berömd för hur jag tänker längre en vad läraren själv gör och att jag är en duktig att använda språket.
annars är jag månsidig. JAg målar lite, ritar lite, skapar i lera, tyg, pärlor just nu scrappar jag en del.
JAg är 22år bor med mina älskade djur och min sambo.
Nu till frågan:
Jag har personliga problem som gör att jag inte kommer kunan ha ett normalt jobb. Just nu sitter jag hemma och pluggar färdigt gynasiet hemmifrån och funderar vad jag ska göra.
Har funderat lite på att skapa och sälja, kanske utbilda mig till konstnär? elelr egen företagare eller något.
Någon här som har lust att komma med förslag vad kan man göra? Speciellt som jag iotne har den irikting utan hoppar lite hej vilt mellna utryck och material med några gemensama teman då.
Vad och hur gör ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns ju konstnärsutbildningar. Eftersom du läser in gymnasiet nu så har du väl någon slags kontaktperson som skulle kunna hjälpa dig att söka, om du vill söka på annan ort eller det måste vara i hemorten. Det finns ju också folkhögskolor…..
Medborgarskolan har en utbildning (vet inte om den finns kvar) men den kostar ju en slant. Denna utbildning är förberedande inför Konstfack.
Sedan finns ju alltid stipendier att söka för de som är unga, det bör du kolla upp!
Det är svårt att leva på sin konst, men många aktiva konstnärer har jobb på deltid och jobbar med sin konst på deltid.
Man kan ju också ha olika inriktningar i sitt skapande på samma gång, till exempel att man tecknar, målar och skulpterar. Problemet är ju lokalerna om du ska jobba med lera eller göra annat som kräver plats och som man inte kan jobba med i lägenheten.
Hoppas att dessa rader hjälpte lite i alla fall 
Ja jag funderar på att utbilda mig på något sätt. Problemet är dels att jag inte kan hålla mig till en grej det går helt änkelt inte, och att jag har personliga problem som gör att jag inte kalrar av normalt arbete elelr någon stress så är orolig att dett ska knäcka mig om jag försöker plugga.
har funderat på att gå tex kunliga konshögskolan konstfack elelr något likande men vet inte om det är rätt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har du en länk till studentum.se. Där finns det mesta med. Jag länkade till distansutbildningar för då kan man ju planera tiden själv. Att komma ifrån kraven att bli klar med ett projekt någon gång kan man ju inte komma ifrån om man ska utbilda, sig men på en distanskurs kan du åtminstone själv bestämma arbetstiderna.
Här är deras startsida…
Har själv problem med utbildningen men det är mest för att jag vet vad jag vill men inget finns tillräckligt nära, för pojkvännen har fast jobb där vi bor, och nej, jag gör allt för att slippa ha ett distansförhållande. ;)
Jag t.ex,är ju "hobbykonstnär", har ingen utbildning från skolor utan har lärt mig själv, och med hjälp av olika böcker som jag har köpt.
Vi har en släkt som det finns ganska många konstnärssjälar i, både sedan långt tillbaka i släktleden och nu.
Jag tror nog att man kan bli konstnär utan att vara utbildad på det vanliga viset.
De flesta kan väl inte ha konstnärsyrket som levebröd utan det brukar vara så att man har det vid sidan av ett annat arbete.
U R us