Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: försäljning-av-konst
Läst 4631 ggr
DesK
0

Dessans frågetråd - diverse konstverk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom min far har flyttat hem till oss har vi blivit med en mängd tavlor och tyvärr har vi inte plats för alla. Därför tänkte jag här visa några av de tavlor som vi funderar på att eventuellt sälja. Först ut är 2 teckningar + en oljemålning av en konstnär vid namn Soshana som ska ha varit verksam i Paris under senare hälften av 1900-talet. Är det någon här som känner till konstnären och vad tror ni att dessa verk kan vara värda?

Teckning 1

/Désirée

DesK
0

Teckning 2

/Désirée

DesK
0

Oljemålning som ska symbolisera den första atombomben

/Désirée

[GunillaR]
0

Kan det vara denna konstnär?

Det finns några målningar om atombomber i slutet av 50-talet, jag tror det är samma dam. I så fall är där säkert värde i detta!

http://www.soshana.com/us/page.php

DesK
0

Det verkar vara samma konstnär, tack Gilla! Bland annat ser man det på stilen i en del målningar och framförallt på hur signaturen ser ut på sajten och i målningarna. *Kliar mig i skallen* Vad gör jag nu med dessa tavlor?

/Désirée

[GunillaR]
0

Hittade en annons i Sydsvenskan idag, men detta ligger ju i Lund.

http://www.crafoordauktioner.se/sv/index.php

DesK
0

Jag får klura lite till på detta.

Här är ett gammalt silverarmband som jag ärvde efter min svenska mormor. Är det någon här som vet vad detta kan vara för språk?

/Désirée

DesK
0

Bild 2

/Désirée

[GunillaR]
0

Det är någon form av arabiska. Finns det ingen i din närhet som skulle kunna hjälpa dig?

Mycket vackert är det i alla fall. Skulle vara intressant att veta vad där står!

DesK
0

Jag ställde samma fråga på språk och Raphanus svarade att det är arabiska och att det som ser ut nästan som ett w med en liten "blomma" över betyder allah, men det skulle vara intressant att få reda på vad alltihop betyder. Det är samma text som upprepas 4 gånger runt armbandet. Tyvärr har jag ingen i närheten som kan arabiska.

/Désirée

DesK
0

Raphanus har löst det hela med hjälp av en bekant, det är den muslimska trosbekännelsen i stiliserad form.

/Désirée

[GunillaR]
0

Jag trodde att där stod Allah achbar (Gud är störst). Vet inte om "achbar" är rätt stavat på svenska. Så bra att mysteriet löste sig.