Mona-Lisa en man!
Hittade en artikel från Aftonbladet. Kanske är det så att den vackra kvinnan Mona-Lisa inte är någon kvinna!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8512108.ab
Vad tror ni?
Men det är faktiskt ingen nyhet , det har jag läst någonstans för flera år sedan. intressant är det. Kanske det är fler män (på den tiden) som fått stå modell istället för kvinnorna? Därför de blir lite grova på armarna t.ex, kanske? Och så har konstnären lagt till kvinnliga former efer sin fantasi..
U R us
Jo detta att Mona-Lisa skulle ha varit en man har jag också hört flera gånger tidigare. Sannolikt är det också män som har stått modell även för många kvinnobilder, men vi får heller inte glömma att de allra flesta människor levde ett mycket hårdare liv förr, med mycket mer kroppsarbete, vilket så klart gjorde att även kvinnorna utvecklade fler och större muskler.
/Désirée
# 2 - Ja här kan man ju fråga sig om det inte var män som var modeller. Speciellt om man ser på armen som stöder sig på pilkogret. Kraftiga muskler och en stor hand. Ja det där är nog inte kvinnokroppar!
precis så tänker jag också
sen gjorde man ju dem mulligare på den tiden än vad de egentligen var
men älskar Rubens med hans mulliga kroppar, tänket måla just denna tavla av rubens nu i vår . ska börja skissa någon dag.
visst tycker jag om mona lisa också även om hon är lite för tjatigt -(det fanns andra konstnärer också)
#3 absolut det får vi inte glömma bort.