M Art&Design
Är ny på denna sidan. Har själv en egen hemsida www.martinad.se. Där finns mina målningar jag gjort och även lite trädesign som jag skapat med egna händer. Gå gärna in och titta.
//martina
Hej och välkommen Martina!
Du får gärna lägga in bilder här på sajten på dina målningar. Jag fixar så att det blir stor bild utan att man behöver klicka upp dem.
Vi äääälllskar att titta på målningar härinne!
Målar du i olja eller?
nu har jag äntligen kommit in här igen,krångel med lösenordet
nej jag målar mest i acryl men ska börja lite smått med olja nu tänkte jag, vet dock inte hur mycke kunskap man måste ha för att måla med olja eller om det bara är att måla på.
//martina
Vad jag ser på den bild du redan visat här så ser det ut som att du behärskar ett bra måleri.
Nu målar jag ju i olja och inte akryl så jag har inget att jämföra med. Fördelen med oljemålning är att färgen inte torkar så snabbt och att man då har större möjlighet att ändra och dona innan det hela torkar.
Med oljefärg kan man också göra mer eller mindre transparenta lasyrer som kan ge ett spännande slutresultat. Man använder sällan färgerna utan att blanda ut dem. En del använder linolja och terpentin som medium och en del använder färdiga medium för oljemålning.
Om du använder olja och terpentin så ska du tänka på att det lager som ligger i botten ska inte blandas med olja utan bara med terpentin. Oljan gör det fetare, terpentinen torrare.
Lägger man torrt på fett så krackelerar färgen.
Penslarna rengör man lättast med tvål, såpa eller diskmedel och varmt vatten.
Ja, det är väl bara att fundera en stund