Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: akvarellmåleri
Läst 7373 ggr
Shawy
0

Vilken slags duk använder ni?Fernissa?

Jag har kollat runt lite på dukar som man kan måla på. Det finns ju billiga på t ex dollarstore. Men duger dem? Använder ni dem?

Sen finns det ju en hel uppsjö olika dukar som linne, bomull och dukpannå. Som jag såg så verkade dukpannå vara ett av de billigare alternativen.

Ni får gärna ge mig tips, för hur det än är så kan det lätt dra iväg en hel del pengar beroende hur man väljer material.

Sen hade jag en fundering över behandling med t ex tavla om jag målar i acryl. Har provat lite och ser att färgen blir väldigt matt när den torkat. Läste att man kunde använda medium och sen när tavlan är klar att man kunde fernissa den?! Hur gör ni som målar med acryl, ge gärna tips till en nybörjare!

Om jag ska måla så vill jag ju göra tavlan så bra jag kan med rätt material, så den håller.

Choklad
0

Jag brukar köpa de som finns i affärer som ändå säljer annat måleri/bygg och hus och hem föremål. T.ex Haralds brukar ha billiga färdiga pannåer. och en del har även ramar till, så allt är i ett paket, det enda man behöver göra är att måla tavlan. Jag köpte en sådan  för 75 kr ca, på rea.

Det behöver inte gå på tusenlappar om man inte vill.

Färgerna tycker jag är dyra ändå, och de vill jag ha i bra kvalite`, efersomde ska hålla många år.

Men man behöver inte köpa onödigt dyrt ..

som en pannå tror inte jag är bättre för att den är dyrare..det är ju samma tyg och samma färg ändå.

U R us

Shawy
0

Ja det här tål att fundera över. I början nu så spelar det ju kanske ingen roll, blir väl mest troligen kladd av allt hahaha.

Men om vi säger att jag gör en tavla som ev skulle kunna säljas i framtiden då vill jag ju ha gjort tavlan i kvalite s.a.s. Även billigare material kan väl ge kvalite bara jag vet vad jag ska använda mig av.

[GunillaR]
0

Jag brukar köpa duk i metervara hos butiker som bara säljer konstnärsmaterial. Jag vet inte vad de heter, men det finns ju en del varianter som skiftar i texturen. En del är väldigt styva och en del är mera mjuka och sladdriga. jag tror att man får prova sig fram till vilken duk man trivs med bäst. Jag spänner upp dem på kilramar.

Ibland när jag känner mig lat så handlar jag färdiguppspända dukar på Claes Ohlsson. De brukar sälja i förpackningar om tre stycken, inte alltför dyrt.

Pannå använder jag aldrig så detta kan jag inte uttala mig om.

Det finns fernissa både för akryl och olja, detta kan du också fråga om i butik, eller om du vill handla på nätet så står där om det är för akryl eller olja.

Oljefernissor skiftar i blankhet. Det finns de som helt tar bort glansen och bara framhåller färgen och så finns de dem som glänser som en glasyta.