Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: teckning
Läst 13651 ggr
Shawy
1

Svenska vilda djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte försöka ge mig på att teckna olika svenska vilda djur och göra som en liten serie av dem. Den första är ett Lodjur. Provade för första gången att lägga i lite färg också för ovanlighetens skull Glad

Tanken är att jag ska köpa ramar till och faktiskt ta och hänga upp något eget som jag gjort här hemma. Kanske kan bli rätt kul att ha några ihop som en serie hade jag tänkt.

DesK
0

Mycket fint lodjur, den där lilla färgen lyfter hela teckningen tycker jag Glad Att göra en liten serie och hänga upp på väggen ger ofta ett harmoniskt och trevligt intryck.

/Désirée

[GunillaR]
0

Jättefint ! Ingen dum idé alls att göra en serie Glad

Shawy
0

Tack. Jag håller på med en Järv nu, men den blir nog bara i blyerts då jag inte har färger som passar den. Synd, för det har nog sett bättre ut med lite färg på varje djur. Men har för några pennor med färg.

Så det blir svenska rovdjur en gång i alla fall :)

[Jeremina]
0

Det var vackert!

SannaHolmgren
0

Så fin lo!! Jag har i dagarna hittat mina gamla kolkritor och fick en jätte-inspiration att göra bilder på … svenska djur.

Jag använde mina gamla böcker med fina foton och skissade lite snabbt. Det är så himla roligt med kol, det går snabbt och det blir så levande på en gång. Har använt kolkrita, suddi, stompf och skuggning med fingrarna

[Jeremina]
0

Ni är så duktiga #5

SannaHolmgren
0

Vår svenska fauna är en av mina stora inspirationskällor. Jag har mest ritat hästar med blyerts i alla mina dagar så nu provar jag allt annat som faller mig i smaken.

Shawy
0

Tack o tack.

#5Jättefina kolteckningar.

Här kommer min andra teckning i serien svenska rovdjur, en Järv.

Choklad
0

#5   #7

Wow så bra gjort!Förvånad

U R us

Choklad
0

# 8 Jättefint tecknat! Glad

U R us

JossefinD
0

Jättefina, tycker speciellt att #7 är underbar. Skrattande

SannaHolmgren
0

Så fin järv.Glad

Den hade jag inte velat möta en mörk kväll i skogen. Han ser riktigt ut som han spanar in sitt byte och bara vill hugga tänderna i en…

Så duktig du är på detaljer. päls är tidskrävande och svårt att få det bra men det har du lyckats med. *avis*

Shawy
0

Tack. Ja jag blev ju nästan rädd själv när jag tecknade järven hehe.

Här kommer mitt 3:e rovdjur och det ska föreställa en varg, men det ser ut som en snäll tamhund :D

Nu har jag bara björnen kvar sen så ska tavlorna upp.

DesK
0

Å vad fina dina djur är! Glad Ja järven ser farlig ut men vargen ser snäll ut. Vargar är egentligen inte särskilt farliga, de är otroligt skygga Flört

/Désirée

[GunillaR]
0

Jag tror att du är född djurtecknare Glad

Men du vargen, det är ögonen. De stämmer inte. Därför ser den ut som en snäll hund. Jag skulle vilja ha högre öron också, mer ihopdragna.

Hoppas det är ok med kritik, annars får du slå mig på fingrarna.

Shawy
0

Tusen tack!

Jo det är helt okey med kritik. Den bild jag tecknat av har öronen just som jag ritat och även ögon(ev att jag kunnat tona ut linjerna mer).

Jag hade ju kanske kunnat valt en bild med typiska vargdrag kanske, men jag fastnade just för den här.

Shawy
0

Jag kollade på min teckning o bilden igen och jämförde mer. Det som skiljde sig är att jag ritade lite större ögon och smalare nos än originalet och sen att huvudet är mer riktat åt högra hållet än originalet. Men just öronen kan jag inte se att det skiljer sig. Men det kan ju vara just det jag sagt om vad som inte stämde som gör att det ser mer ut som en hund.  Jaja…den får va. Jag blev ändå nöjd och det är väl huvudsaken. Det är ju jag som ska se tavlan varje dag : D

SannaHolmgren
0

#17 den hade gärna fått hänga på min vägg:-)

Jag tycker det är ganska svårt att få ordning på ansiktet på hunddjur överhuvudtaget. Nosen och ögonen är knepigt att få till rätta proportioner. Jag brukar "fuska" på mina mindre bilder genom att mäta och eventuellt lägga bilden bakom det jag tecknar så jag får ögonen och nosen på rätt plats. Jag försöker att träna ibland men som sagt, tålamodet tryter och jag får inte till det med små detaljer. Det blir mest bara kladdigt och mjuk päls kan jag bara glömma.

Shawy
0

#18 Tack!

Men samtidigt kan jag tycka att ska man rita exakt som fotot så kan man lika gärna ha fotot bara….det är väl det som är lite med konst också att det syns att jag gjort teckningen från mina ögon och inte kopierat. Skulle man varit så duktig att t ex jag kopierat orignalet exakt utan att faktiskt hållt över och ritat av….vem skulle tro mig?

Sen är det ju viktigt ändå att proportioner stämmer…menar med blotta ögat att man tycker det stämmer.

SannaHolmgren
0

Ja placering av ögon, nos är otroligt viktigt om man gör porträtt. Jag ritar ofta bilder för mig allena och då får det bli som det blir. Ofta blir det bra, men det kan gärna bli hur tokigt som helst.

Shawy
0

Nu har jag gjort klar björnen också och den blev jag nöjd med så nu anser jag detta projekt klart. Så nu ska mina 4 tavlor upp i helgen.

Tyvärr kan jag inte lägga ut bilden på björnen då jag ritat av ett foto som inte är mitt, dessutom så var det ett väldigt speciellt motiv som utmärker sig lite, så den risken tar jag inte.

Choklad
0

# 21

vad synd..jag hade velat se den bilden också

U R us