Någon som vet vem N. E. Andersson är?
Hej, Funderar på att sälja en tavla ifall det finns något värde i den. Tavlan/målningen/teckningen är gjord av N. E. Andersson. Står även DEL på målningen så antar att den tillhör nångon slags samling? Motiviet är några skepp/slagskepp ute på ett hav. Någon som vet vem denna konstnär är och om tavlan är värd någonting?
// Camilla
Har du sökt namnet på Google?
För om det är en erkänd konstnär så måste ju denne NE Andersson (Nils-Erik ?) finnas någonstans i någon förteckning.
Annars kan du ju ta den med till någon antikhandel eller konsthandel för att få den värderad.
Nu blev jag ju lite nyfiken. Du har möjligtvis inte ett foto på målningen? 
Du kan även besöka antikviteter i fokus (om du inte redan gjort det) där kanske det finns ngn som vet
Har hittat detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Andersson_%28m%C3%A5lare%29
men är inte säker på om det är han de står om?

Ser ut som en litografi eller ett koppartryck, och rätt gammalt p.g.a motivet, vet dock inte vem som skapat denna… :/
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Jag hittade det här. Inte så ovanligt att konstnärer gör vykort ju….
Detta börjar bli riktigt spännande. Ska vi lösa mysteriet? 
Om jag tittar på målningen på Wikipedias sida och jämför med bilden på skeppen, så tror jag inte detta är samma konstnär. Det stämmer inte riktigt överens. Men man ska aldrig säga aldrig, för det är ju svårt att jämföra så totalt olika motiv.
Det verkar vara lite svårt att hitta uppgifter om den här konstnären eller någon som vet något om honom, så kanske inte är någon känd konstnär. Fast en duktig konstnär iallafall :) Har tagit kontakt med expertpanelan på antikvarlden.se så genom mail men har inte fått något svar ännu. Så jag får hoppas att dom svarar mej och vet vem de kan vara som gjort denna tavla :p
den är jättefin i vilket fall, så om konstnären inte är känd så har den ändå ett egenvärde i sig…
U R us

Jag tror det är Nils Erik från Sandhamn, han verkar ha gjort vykort och namnet stämmer över ens med signaturen.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!