Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettoljemåleri
Läst 4583 ggr
[GunillaR]
0

Nygammal målning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta var från början en målning som jag inte var nöjd med och som jag målade ett nytt motiv ovanpå det gamla.

Jag hade ett bestämt ett tema om vad målningen skulle handla om, men igår när jag slutförde arbetet så ändrade den sig hela tiden och så småningom såg jag att den absolut inte blev det som jag planerade från början och då förstod jag exakt.

Nu blir jag väldigt nyfiken på om hur ni upplever det första intrycket och vad målningen säger er.

Naturligtvis så finns det inget rätt och inget fel eftersom det alltid är betraktaren som bestämmer upplevelsen. Men det hade varit spännande om någon hade fått samma känsla som jag fick.

Bilden kommer här

Shawy
0

För mig säger den "ljuset från andra sidan". Dit ska vi när vi dör och träffa våra nära och kära. Den utstrålar värme och kärlek.

[GunillaR]
0

Sent ikväll så kommer jag berätta om min känsla, så att fler ska kunna få "känna in" - spännande!

[Spanaren]
0

Känns som att jag har kommenterat denna ängel sen förr?!?! Den tog tag i mig och jag kände en väldigt stor närhet med denna vackra varelse.

Det enda nya är väl solskenet bakom henne som liknar ett hjärta i mina ögon.

Gudomligt fin är hon/ kram

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 3 - Det är helt riktigt, jag har visat den förut när den var som skiss. Och då fick jag inte lov att ändra på något. Men naturligvis gör jag aldrig som jag blir tillsagd, he he .

Om du jämför de båda bilderna så ser du att det har skett en del förändringar.

[GunillaR]
0

Från början var min idé att måla en frost-ängel, en ängel som kommer med frosten, eller kanske en fé, som svingar sitt trollspå över markerna och skapar frosten.

Men så hände det något i går.

Jag tittade på hennes hållning på vad det såg ur att hon gjorde där hon står rakt upp och ner.

Jag fick känslan av att hon står framför en mikrofon. Kanske hon sjunger eller kanske hon talar inför en publik. Kanske hon har fått en Oscar och står nu och håller sitt tack-tal.

Och därför har jag kallat målningen för "Fame".

Jag har med vilje uteslutet att göra hennes ansikte eftersom hon säkert har förlorat sitt eget i denna process som kändislivet innebär.

Så………… med tanke på hur bilden har uppfattats så har jag ju helt misslyckats med mitt budskap Tungan ute

Eller…….

Shawy
0

Nej jag tycker absolut inte du har misslyckats. Det är ju det här som är tjusningen med konst tycker jag att jag tolkade den helt annorlunda än som dig som skapat denna målning. Även nu fast du skrivet din egen tolkning så har jag fortfarande min kvar och jag tror ingen kan övertyga mig om något annat Skrattande

Hur som…så tycker jag mycket om din målning!

För mig så kommer kvinnan från ljuset för att hämta eller möta någon därav kan jag inte se ansiktet det kan bara den som får komma till henne. Kvinnan utan ansikte kan vara en mor eller mormor för denna som hon möter.

Hade du målat dit en mikrofon hade jag aldrig tolkat som nu Foten i munnen

[GunillaR]
0

# 6 - Jag skulle inte vilja måla dit någon mikrofon eftersom då hade jag gett en förklaring och då hade jag faktiskt bundit betraktaren inom ett snävt fält.

Det som är så roligt med denna målning är att den överraskat mig två gånger.

Sen ska jag erkänna att jag har väldigt svårt för att "hålla fingrarna borta".  Men jag tror jag håller på att lära mig Flört

[Spanaren]
0

#6 Det är så jag har uppfattat målningen hela tiden Flört

[GunillaR]
0

Nu när jag tittar på henne så förstår jag precis vad ni båda menar!

[Spanaren]
0

#9 Kanske är det din egen skyddsängel som du har målat av.

Vem vet om det var ett budskap till dig som du skulle förstå med mikrofonen och du misstolkade det hela  Flört

SannaHolmgren
0

Jag känner… Här är en ängel som talar till dig. Öppna ditt sinne, lyssna och förstå vad hon säger, hon visar dig var du står och åt vilket håll du ska gå.

Din "gamla" bild fick jag massor av tankar av. Jag var tvungen att krafsa ner stödord på en lapp för att komma ihåg allt. Bland annat skrev jag känslostorm, kluven, kylig, förtvivlan.

I din nya bild fick jag en mer känsla av att det har vänt, Mer harmoni. Värme. Lycka, men att det ännu finns en bit till att gå…

Vilken vacker tavla. Tack för att du delar med dig av den.

[GunillaR]
0

# 11 - Lustigt detta med den första bilden, för det var något som jag egentligen gjorde bara som ett experiment, ett nytt koncept som jag inte kände att det stämde överens med mitt hjärta. Men jag hängde upp tavlan i alla fall, men tyckte sämre och sämre om den och till sist så kände jag bara, att det inte räcker med att slänga duken, utan att jag skulle måla något ovanpå istället.

Den första tanken var att göra en frostängel, eller kanske mer en fe som med sitt trollspö får frosten på marken. Men sedan blev det mer en ängel med "vingar" och till slut tyckte jag att hon såg ut att stå vid en mikrofon, att hon står där i rampljuset.